Renowacja lakierów z efektem płynnego metalu

, 19 lutego 2018, 10:28

Nadwozia pokryte lakierem z efektem płynnego metalu prezentują się spektakularnie, dlatego są bardzo popularne na samochodach sportowych oraz luksusowych. Jednak niezwykle drobna pigmentacja tego typu lakieru sprawia, że jego renowacja jest bardzo wymagająca.

– Renowacja lakierów z efektem płynnego metalu, np. Alubeam Mercedesa lub Liquid Metal Silver Porsche, to prawdziwa sztuka – mówi Harald Klöckner, Standox Training Leader EMEA.

– Wymaga to znakomitej znajomości technologii, a także precyzyjnego przygotowania podłoża i użycia najwyższej klasy produktów lakierniczych. Skład lakierów z efektem płynnego metalu sprawia, że nawet najdrobniejsza niezgodność z oryginalnym kolorem jest natychmiast zauważalna. Stosowane w nich drobinki aluminium są znacznie cieńsze i bardziej płaskie niż w standardowych lakierach metalicznych. Co więcej, lepiej odbijają światło, dlatego też nawet najdrobniejsze niedoskonałości podłoża mogą zepsuć efekt końcowy. Wszystkie te kwestie należy brać pod uwagę podczas prac przygotowawczych. – dodaje Harald Klöckner.

Na przykładzie lakieru Alubeam stosowanego w samochodach Mercedesa Harald Klöckner wyjaśnia, jak prawidłowo przeprowadzić renowację z użyciem produktów Standoblue:

  • Przygotowanie – Najpierw aplikujemy wypełniacz Standox VOC. Należy zawsze zapoznać się z listą produktów zatwierdzonych przez producenta. Suszenie i szlifowanie przeprowadzamy w standardowy sposób. Następnie na przeszlifowany wypełniacz aplikujemy lakier bezbarwny Standocryl VOC Xtra Clear K9560, aby uzyskać gładką powierzchnię. Lakier bezbarwny powinien być w pełni utwardzony. Konieczny może być dłuższy czas suszenia.
  • Szlifowanie lakieru bezbarwnego – Szlifujemy warstwę lakieru bezbarwnego na elemencie poddawanym renowacji oraz powierzchnię pokrytą starą powłoką lakierniczą papierem ściernym P1000–P1500. Ręcznie szlifujemy krawędzie i rogi papierem ściernym typu P3000. Bardzo ważne: nie ścieramy warstwy bezbarwnej.
  • Aplikacja dodatku do cieniowania – Na obszar cieniowania aplikujemy dodatek Standoblue Color Blend lub Standoblue Color Blend Long. Aplikację dodatku przeprowadzamy również na obszarze wykraczającym od 10 do 20 cm poza naprawianą powierzchnię.
  • Cieniowanie – Aby przygotować lakier bazowy Standoblue, mieszamy go w następujących proporcjach: odpowiednia ilość wymieszanego lakieru Standoblue Alubeam + 50% dodatku Standoblue Adjustment Additive Long. Aplikujemy pierwszą warstwę do krawędzi jeszcze mokrego dodatku do cieniowania Standoblue Color Blend. Warstwa powinna niemal całkowicie pokryć powierzchnię poddawaną renowacji (wypełniacz).
  • Rozcieniowanie – Aplikujemy warstwę lakieru z efektem specjalnym na jeszcze mokry dodatek do cieniowania, zachowując przy tym większą odległość od elementu. Dopóki dodatek do cieniowania oraz lakier bazowy Standoblue są mokre, krok ten można w razie potrzeby powtórzyć. Przed aplikacją lakieru bezbarwnego należy odczekać, aż lakier bazowy całkowicie wyschnie.
  • Aplikacja lakieru bezbarwnego – Lakier bezbarwny Standocryl VOC Xtra Clear K9560 aplikujemy na całą naprawianą powierzchnię, a następnie suszymy zgodnie z instrukcją zawartą w metryczkach technicznych.

Pełny zestaw ilustrowanych wytycznych dotyczących renowacji lakierów z efektem płynnego metalu można znaleźć w poradniku Kolory specjalne w bibliotece Standothek. Dokument można pobrać na stronie: www.standox.pl/standothek.

Komentarze

Brak komentarzy