Na terenie Polski działa kilkanaście dużych sieci warsztatowych i wiele mniejszych.
Co to jest sieć warsztatowa?
Sieć warsztatowa to zorganizowana grupa warsztatów samochodowych, które działają pod wspólną marką (wspólnym logo) i oferują te same usługi, zgodne z ustalonymi zasadami. Sieć powinna mieć taki sam standard obsługi klienta we wszystkich warsztatach, może oferować też jednolity lub podobny cennik.
Sieć warsztatowa ma swój zarząd, a także dział marketingu, zajmujący się promowaniem usług. Może mieć własny dział szkoleń pracowników, własny dział zaopatrzenia w części i płyny. Może też oferować klientom produkty pod prywatną marką.
Sieć warsztatowa może być zbudowana przez producenta części samochodowych (np. sieć Bosch), producenta olejów silnikowych (np. Petronas) albo dystrybutora części samochodowych (sieć ProfiAuto, sieć Q Service Castrol).

Sieci warsztatowe niezależne i sieci warsztatowe zależne
Sieci warsztatowe zależne to Autoryzowane Stacje Obsługi aut, znajdujące się przy salonach sprzedaży samochodów. Zajmują się one naprawą tylko aut określonych marek (np. ASO Audi, ASO Toyota) lub kilku marek oferowanych w danych salonie. W pracy stosują części i płyny z logo producenta pojazdów. Przede wszystkim zajmują się obsługą aut na gwarancji.
Sieci warsztatowe niezależne mają znacznie szerszy zakres naprawy marek i oferowanych usług. W pracy korzystają z części oferowanych na tzw. aftermarkecie, co sprawia, że usługi i części są w nich o wiele tańsze niż w ASO.
Kluczowe cechy sieci warsztatowej
- Należy do niej co najmniej kilka warsztatów, działających pod tym samym logo;
- W sieci panują jednolite standardy obsługi klienta;
- Możliwość posiadania wspólnego cennika podstawowych usług;
- Sieć może korzystać z jednego źródła części zamiennych i płynów;
- Pracownicy w każdym warsztacie korzystają z tych samych procedur napraw (np. zgodnych z informacją techniczną producenta);
- Każdy warsztat o określonej specjalności wyposażony jest w taki sam sprzęt;
- Mechanicy w każdym warsztacie mogą korzystać z narzędzi naprawczych i diagnostycznych, wymaganych przez zarządcę sieci;
- Sieć może korzystać tylko z określonych marek części lub określonych marek płynów;
- Mechanicy są szkoleni według tych samych zasad;
- Sieć może mieć specjalny dział kontroli (w tym tajemniczych klientów), którzy sprawdzają poziom obsługi klienta w danym warsztacie).
Pamiętajmy, że są to zasady. W praktyce warsztaty poszczególnych sieci mogą się różnić od siebie. Na przykład nie wszystkie warsztaty, należące do danej sieci mogą stosować w praktyce te same standardy obsługi klienta albo oferować ten sam wysoki poziom obsługi.
Przyłączenie się do sieci warsztatowej
W większości przypadków sieci oferują możliwość przyłączenia się do nich przez warsztaty niezależne. Warsztat musi spełnić określone wymagania, w zamian otrzymuje ustalony pakiet benefitów. Warunkiem przystąpienia do sieci może być konieczność przejścia odpowiednich szkoleń, zakupienia określonego sprzętu i kupowania części lub płynów od określonych dostawców, za pomocą specjalnego oprogramowania.
Są też sieci warsztatowe, które samodzielnie otwierają kolejne placówki. Zazwyczaj są to niewielkie sieci, liczące po kilka warsztatów i specjalizujące się w określonych usługach, jak montaż i serwis instalacji gazowych albo wymiana szyb (jak sieć NordGlass).

Sieci warsztatowe w Polsce
W naszym kraju działa około 22 000 warsztatów. Jedna trzecia z nich jest zrzeszona w sieciach warsztatowych.
Największe sieci warsztatowe w Polsce to:
- ProfiAuto Serwis – 3000 warsztatów. Zbudowana w oparciu o hurtownie i sklepy motoryzacyjne sieci Profi Auto. ProfiAuto Serwis grupuje warsztaty o różnych specjalnościach, od mechanicznych, poprzez blacharsko-lakiernicze aż po wulkanizacyjne.
- Q Service Castrol – 640 warsztatów. Zbudowana przez Inter Cars (największego dystrybutora części na polskim rynku) i Castrol (znanego producenta olejów). Wszystkie warsztaty sieci świadczą usługi mechaniczne, niektóre wyróżniają dodatkowe różne specjalności.
- Bosch Car Service – około 400 warsztatów w Polsce, ok. 15000 na świecie. Zbudowana w oparciu o znanego producenta części, firmę Bosch. W skład sieci wchodzą warsztaty zajmujące się naprawami mechanicznymi.
- O.K. Serwis ELF – ponad 500 warsztatów w Polsce. Powołana do życia przez dystrybutora części Inter Team. Obecnie współpracuje z producentem olejów silnikowych ELF. W skład sieci wchodzą warsztaty o różnych specjalnościach.
- MaXserwis – ponad 550 serwisów, w tym około 80 warsztatów MaXserwis Premium Motul. Powołana do życia przez dystrybutora części – firmę Auto Partner SA. W skład sieci wchodzą warsztaty zajmujące się naprawami mechanicznymi.
- EuroWarsztat (EuroGarage/NexDrive) – około 200 warsztatów w Polsce, ponad 8500 na świecie. Zbudowana przez Groupauto CEE, część Alliance Automotive Group. Marka NexDrive specjalizuje się w naprawach aut elektrycznych i hybrydowych. Pozostałe warsztaty oferują naprawy mechaniczne i blacharskie oraz serwisy wulkanizacji.
- Liqui Moly Pro Line Serwis – 205 serwisów w Polsce. Zbudowana przez firmę Ligui Moly. Specjalizacja warsztatów to naprawy mechaniczne, serwisy olejowe.
- NexusAuto – ok. 330 serwisów w Polsce. Zbudowana przez Nexus Automotive Central Europe. Specjalizuje się w naprawach mechanicznych.
- Magneti Marelli Checkstar – 100 serwisów w Polsce. Zarządzana przez producenta części samochodowych Marelli Aftermarket Polska. Specjalizuje się w naprawach mechanicznych.
- Ravenol Professionals – ok. 200 serwisów. Zbudowana przez firmę Ravenol, producenta olejów. Specjalizuje się w naprawach mechanicznych i serwisach olejowych.
- Euromaster – 140 serwisów w Polsce. Zbudowana przez Euromaster, powiązany z Michelin. Usługi: wulkanizacja, wymiana opon, proste czynności naprawczo – serwisowe.
- First Stop – 120 serwisów w Polsce. Zbudowana przez producenta opon – Bridgestone. Usługi: wulkanizacja, wymiana opon, proste czynności naprawczo – serwisowe.
- Premio – 160 serwisów w Polsce. Zbudowana przez producenta opon – Goodyear. Usługi: wulkanizacja, wymiana opon, proste czynności naprawczo – serwisowe.
- BestDrive – około 58 serwisów w kraju. Należąca do Continental, jest obecna w Polsce od 2011 roku. Usługi: wulkanizacja, wymiana opon, proste czynności naprawczo – serwisowe.
- Eurorepar Car Service – około 96 serwisów. Sieć należąca do producenta samochodów – Grupy Stellantis – jednak zajmująca się naprawami pojazdów po gwarancji i korzystająca z części dostępnych na rynku wtórnym.
- Engine Service – ponad 300 warsztatów. Sieć powołana przez firmę CER-MOTOR, zrzesza warsztaty zajmujące się naprawami silników pojazdów.
- Petronas AutoExpert – ponad 580 warsztatów partnerskich. Sieć powołana przez producenta olejów, firmę Petronas Lubricants.
Na terenie Polski działa także kilka mniejszych sieci serwisowych, takich jak:
- Feu Vert
- AutoCrew
- Leader Service
- Serwis 5 Plus
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 4 lipca 2025, 12:40 2 -5
i jak zawsze profiauto najlepsze
Odpowiedz
qqqqqqq, 8 lipca 2025, 8:14 11 -1
profi - każda buda z kanałem się kwalifikuje. Sieć mem.
Odpowiedz
Dahaha. :), 11 lipca 2025, 10:46 7 0
Boję się kupić zestaw kluczy z biedronki, bo zostanę warsztatem sieci ProfiAuto.
Odpowiedz
Pass, 15 lipca 2025, 14:09 0 -5
D**a co nie których boli więc o sieci Profi się głupoty pi…. Sze
Odpowiedz
mick, 16 lipca 2025, 11:25 3 0
turlam się po podłodze, komentarz życia ktoś walnął :D
Odpowiedz