Odgłosy dochodzące z układu hamulcowego, od lekkiego pisku po niepokojące drapanie, to jedna z najczęstszych przyczyn reklamacji zgłaszanych w warsztatach. W nowoczesnych samochodach, zwłaszcza elektrycznych i hybrydowych, ryzyko ich występowania wzrasta z powodu lekkiej konstrukcji oraz wyższych wymagań w zakresie komfortu akustycznego. Kluczowym czynnikiem, który może zapobiec takim problemom, jest właściwy dobór klocków hamulcowych nie tylko pod względem wymiarów, ale przede wszystkim składu mieszanki ciernej. Eksperci Textar wyjaśniają, jak skutecznie wyeliminować hałas i drgania w układzie hamulcowym.
Dlaczego hamulce piszczą?
Tarcie pomiędzy klockiem hamulcowym a tarczą podczas hamowania może prowadzić do powstawania rezonansowego pisku układu hamulcowego. Hałas ten może osiągać nawet do 100 dB czyli dorównywać głośności pracy młota pneumatycznego. W zależności od konkretnej przyczyny, kierowcy mogą mieć do czynienia z różnymi rodzajami odgłosów, na przykład piszczeniem, obcieraniem lub dźwiękiem przypominającym drapanie szczotką drucianą. Te irytujące dźwięki to jedna z głównych przyczyn reklamacji zgłaszanych w warsztatach.
Nic dziwnego – dążenie przemysłu motoryzacyjnego do stosowania lekkich konstrukcji, różnych rodzajów napędów i nowoczesnych systemów wspomagania kierowcy zwiększa ryzyko powstawania drgań i towarzyszących im odgłosów. Na przykład elementy o obniżonej wadze są bardziej podatne na piszczenie i tarcie. Brak odgłosu silnika w pojazdach elektrycznych wymaga cichszych hamulców. Jednocześnie rosną oczekiwania klientów dotyczące komfortu. Dlatego teoretycznie naturalne dźwięki wydawane przez automatyczne skrzynie biegów czy systemy elektroniczne wspomagające prowadzenie pojazdu skłaniają kierowców do wizyty w warsztacie. Użytkownicy często nie zdają sobie sprawy, że jednym ze sposobów zapobiegania hałasom z auta jest dobór odpowiednich klocków hamulcowych.
Eksperci firmy TMD Friction, do której należy m.in. marka Textar, zalecają zwrócenie szczególnej uwagi na wybór klocków hamulcowych podczas wymiany hamulców. Mechanik powinien wybrać komplet klocków precyzyjnie dopasowany do danego pojazdu, aby zapewnić ciche hamowanie, a tym samym uniknąć reklamacji.
Wszystko zależy od materiałów ciernych
Mieszanki cierne standardowych klocków hamulcowych są projektowane tak, aby działały w wielu różnych pojazdach. W porównaniu do rozwiązań dopasowanych do konkretnych wymagań danego pojazdu, te uniwersalne mieszanki mają tendencję do generowania większego hałasu. Dlatego korzystanie przez warsztaty z klocków oferowanych przez dostawców oryginalnego wyposażenia (OE), takich jak TMD Friction, umożliwia ciche hamowanie.
Dzięki ponad 80-letniemu doświadczeniu w produkcji materiałów ciernych na oryginalne wyposażenie pod marką Textar oraz rozbudowanemu zapleczu testowemu, TMD jest w stanie zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów z grupy NVH (hałas, wibracje, uciążliwość, z ang. Noise, Vibration, Harshness). Doświadczeni producenci opracowują mieszanki materiałów ciernych precyzyjnie dopasowane do konkretnych pojazdów, z uwzględnieniem charakterystyki ich układów hamulcowych i przewidzianego zastosowania. Kluczowe znaczenie ma zarówno sama mieszanka, jak i użyte w niej składniki. W idealnym przypadku powinny one charakteryzować się niskim poziomem drgań własnych i dobrymi właściwościami tłumiącymi.
Oprócz różnorodnych mieszanek ciernych, istnieją także dodatkowe sposoby, które mogą pomóc w tłumieniu przenoszenia drgań z klocka na inne komponenty. Stosuje się w tym celu 350 różnych podkładek tłumiących, warstwy pośrednie, montaż kierunkowy, nacięcia, fazowania oraz dodatkowe ciężarki.
– Aby dojść do źródła zjawisk NVH, musimy wykonać prawdziwą detektywistyczną pracę. Dlatego nasi specjaliści z zespołu do spraw redukcji hałasu zajmują się tymi kwestiami już w trakcie opracowywania klocków hamulcowych. Przyczyny powstawania hałasów są często bardzo złożone. Nie zawsze da się odtworzyć czy przewidzieć dźwięki towarzyszące hamowaniu w warunkach testowych. Dzięki naszym własnym narzędziom analitycznym i symulacyjnym, 10 stanowiskom testowym oraz testom drogowym, gwarantujemy, że klocki Textar spełniają wymagania dotyczące NVH również na niezależnym rynku części zamiennych – mówi Wolfgang Hoffrichter. starszy inżynier NVH w TMD Friction.
Ustalenie pierwotnej przyczyny hałasu hamulców
– Ludzie często niesłusznie zakładają, że winny jest klocek hamulcowy. Tymczasem przyczyną bywają zużyte elementy zawieszenia lub części, które znacząco różnią się od oryginalnych. Takie przypadki wymagają wiedzy eksperckiej, aby zidentyfikować źródło problemu. Dlatego wspieramy naszych klientów również podczas spotkań na żywo, omawiając konkretne przypadki warsztatowe – podkreśla Marcin Ostrowski, trener techniczny marki Textar.
Aby skutecznie unikać błędów montażowych, które mogą powodować hałas, TMD Friction oferuje warsztatom szereg przydatnych rozwiązań pomagających poprawić komfort i akustykę działania układu hamulcowego oraz uniknąć reklamacji. Są to m.in. poradniki, procedury i dokumenty takie jak listy kontrolne, a także artykuły techniczne, dostępne m.in. na stronie internetowej Textar. Ponadto zespół techniczny organizuje dla mechaników szkolenia stacjonarne oraz bezpłatne webinary.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Zdzisław, 26 czerwca 2025, 8:46 1 0
Jak zawsze mechanik winien że klocki piszczą bo źle zamontował
bo coś przeoczył .Producent zrobił wszystko dobrze .
Reklamacje to udręka .Osoby weryfikujące działają na zasadzie kopiuj wklej
Odpowiedz
Anonim, 26 czerwca 2025, 10:53 4 0
Technologia i konstrukcja praktycznie każdego zespołu w samochodzie się zmienia. Jesli mechanik się nie szkoli tylko pracuje tak jak 30 lat temu to przy nowych autach ma sporo problemów. Nawet z klockami. Ale oczywiście każdy mechanik przy wymianie klocków wszystko czyści, smaruje co trzeba itp. Reklamacje są w 90% efektem błędu mechanika. Prosze iść na szkolenie do pana Marcina a potem prezanalizować czy wszystko robisz tak jak powinno się robić
Odpowiedz