Czy benzyna w USA jest gorsza? Dlaczego w Stanach mają niższą liczbę oktanową benzyny?

13 maja 2025, 11:10

Na stacjach w USA liczby na dystrybutorach wyglądają niepokojąco nisko – 87, 89, 91. W porównaniu z europejskimi 95 czy 98 mogą sprawiać wrażenie paliwa gorszej jakości. W rzeczywistości za niższą liczbą oktanową stoi metodologia obliczeń. Różnice są pozorne – choć na pierwszy rzut oka wyglądają na istotne. Czy amerykańska benzyna naprawdę jest słabsza?

fot. unsplash.com

Liczba oktanowa nie świadczy o mocy benzyny!

W pierwszej kolejności należy zaznaczyć pewien bardzo ważny aspekt. Wbrew powszechnemu przekonaniu, tankowanie paliwa o wyższej liczbie oktanowej nie zwiększa mocy silnika – o ile nie został on zaprojektowany do pracy na takim paliwie. Liczba oktanowa określa odporność na spalanie stukowe, a nie wartość energetyczną paliwa. Jeśli silnik jest przystosowany do pracy na benzynie 95, wlanie 98 czy 100 nie sprawi, że auto pojedzie szybciej czy lepiej przyspieszy. W takim przypadku jedyny przyrost mocy następuje w głowie kierowcy – wynikający z placebo i przekonania, że „premium” oznacza lepiej.

Amerykanie inaczej obliczają liczbę oktanową

Na stacjach w USA benzyna oznaczana jest jako 87, 89 czy 91 oktanów, podczas gdy w Europie najczęściej spotyka się 95, 98 lub 100. Nie oznacza to jednak, że paliwa amerykańskie są gorszej jakości – kluczową rolę odgrywa sposób, w jaki liczba oktanowa jest obliczana.

W Europie stosuje się metodę RON (Research Octane Number), która określa odporność paliwa na spalanie stukowe w laboratoryjnych warunkach. W USA natomiast liczba oktanowa podawana na dystrybutorach to średnia z RON i MON (Motor Octane Number) – czyli wynik wzoru (R+M)/2. MON uwzględnia trudniejsze warunki pracy silnika: wyższe temperatury, większe obciążenia i wyższe obroty.

Przelicznik wartości – porównanie RON i (R+M)/2

W praktyce różnice oznaczeń na dystrybutorach wskazują, że tak samo oznaczona benzyna może mieć inne właściwości w Europie i w USA. Oto przybliżone przeliczenie:

  • „Amerykańskie” 87 oktanów ≈ 91–92 oktany „europejskie”,
  • 89 ≈ 93–94
  • 91 ≈ 95–96
  • 92 ≈ 97–98

Dzięki temu można zauważyć, że tzw. „regular” (87 oktanów) w USA to odpowiednik benzyny 92 w Europie, a „premium” (92 oktany) z amerykańskich stacji odpowiada mniej więcej europejskiemu paliwu 98.

Różnice wynikające z konstrukcji silników i rynku

Faktyczne różnice w dostępnych wartościach liczby oktanowej, nawet po uwzględnieniu przelicznika, mają swoje źródło w innych wymaganiach technicznych. W USA wciąż popularne są silniki o większej pojemności i niższym stopniu sprężania – często wolnossące – które są mniej podatne na spalanie stukowe i nie potrzebują tak wysokooktanowego paliwa jak nowoczesne jednostki europejskie, szczególnie te turbodoładowane.

Z perspektywy producentów silników i koncernów paliwowych nie ma potrzeby oferowania powszechnie paliw 98 lub 100, skoro większość pojazdów bez problemu pracuje na mieszankach o niższej liczbie oktanowej. Z kolei samochody europejskie (z wysilonymi jednostkami napędowymi) oferowane na amerykańskim rynku posiadają naklejki na klapkach wlewu paliwa z zaleceniem stosowania paliw odpowiadającym naszej 95 lub 98.

Więcej o dużych amerykańskich silnikach w artykule:
Dlaczego amerykańskie silniki generują tak mało mocy z ogromnych pojemności?

Niższe oznaczenia oktanowe w USA nie oznaczają gorszej jakości paliwa, lecz są wynikiem innej metody oznaczania wartości oraz dostosowania paliwa do specyfiki rynku i konstrukcji silników. W rzeczywistości benzyna w USA i w Europie jest porównywalna jakościowo – różnice tkwią przede wszystkim w liczbach, nie w składzie.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Trap, 15 maja 2025, 22:09 2 0

Wyższa liczba oktanowa pozwala na większe wyprzedzenie punktu zapłonu, a przez to na uzyskanie wyższego ciśnienia spalania. A co za tym idzie na zwiększenie mocy. Niewielkie, ale jednak.

Odpowiedz

Electro-Mechanik, 19 maja 2025, 13:09 1 0

Panie Danielu, niech Pan poświęci trochę czasu na "research" techniczny przy pisaniu artykułów.
Proste pytanie - jeśli jest tak jak Pan pisze o związku mocy z liczbą oktanową to dlaczego w sportach motorych nagminnie wykorzystuje sie paliwa o wyższej RON niż zwykła benzyna 95 oktanów?

Odpowiedz

Daniel Węcłowski, 19 maja 2025, 13:24 1 0

Panie Electro-Mechaniku,
silniki w motorsporcie są inaczej konstruowane oraz sterowane. Wówczas wyższa odporność na spalane stukowe jest pożądana.
W przypadku jednak silnika przystosowanego do paliwa 95 nie ma możliwości uzyskania wyższych osiągów poprzez zalanie benzyny 98. Liczba oktanowa LPG to ponad 100, nikt jednak nie twierdzi, że jazda na gazie podnosi moc silnika.

Odpowiedz