Akumulator w Twojej hybrydzie nie domaga? Sprawdź przyczynę!

5 listopada 2025, 23:04

To jeden z najczęściej zgłaszanych przez właścicieli samochodów hybrydowych problemów technicznych. Szybka i nieoczekiwana utrata sprawności akumulatora 12V zatrzymała już w drodze wielu kierowców. Dla warsztatów, dystrybutorów i sprzedawców części, ta usterka może być okazją, by edukować klientów i dobierać właściwą technologię akumulacji energii, która pozwala rozwiązać problem. Poniżej przedstawiamy, co warto wiedzieć i jak działać w praktyce.

Popularny problem z akumulatorem w samochodach hybrydowych

W wielu samochodach z napędem hybrydowym można zaobserwować przyspieszoną degradację akumulatora 12V. Mowa tu nie o akumulatorze trakcyjnym, ale niewielkim – pomocniczym akumulatorze kwasowo-ołowiowy. Z technicznego punktu widzenia jest to taki sam akumulator jak te, stosowane w samochodach spalinowych. Nie wszyscy kierowcy aut hybrydowych czy elektrycznych są świadomi, że ich auta także muszą posiadać taki akumulator, co bywa źródłem dodatkowych problemów.

Do warsztatów coraz częściej trafiają samochody z podobnym opisem usterki, np. „klient nie może odpalić hybrydy po weekendzie” albo „auto pozostawione na kilka godzin na parkingu nie uruchamia się”. Dlaczego akumulator 12V w hybrydach nie domaga? Ma on do odegrania bardzo ważną rolę w układzie hybrydowym. Odpowiada za wszystkie funkcje systemów pokładowych – od multimediów po falownik uruchamiający silnik elektryczny. W większości hybryd za ładowanie akumulatora 12V odpowiada akumulator trakcyjny. W niektórych warunkach – np. poruszanie się na krótkich dystansach w mieście – pełne naładowanie bywa niemożliwe. Tymczasem pobór energii jest wysoki ze względu na obecność systemu start-stop, rekuperacji energii, dużą liczbę układów elektronicznych i podtrzymujących odbiorników prądu. Kluczowe bywa także pobieranie przez samochody hybrydowe energii podczas postoju.

Jeśli samochód stoi, a akumulator 12V nie otrzymuje energii, jego pojemność i zdolność do podtrzymania napięcia może znacząco spaść, zwłaszcza w niskich temperaturach. Dodatkowy problem to aktualizacje systemów pokładowych oraz wybudzanie niektórych układów pojazdu. Auta hybrydowe niektórych marek mogą przeprowadzać aktualizacje w dowolnym momencie. Pobieranie danych odbywa się przy udziale energii z podtrzymującego system na postoju akumulatora 12V. System wybudza się, angażując akumulator także za sprawą funkcji bezkluczykowego dostępu do auta. Jeśli np. kluczyk znajduje się w pobliżu auta – za ścianą garażu lub nieopodal parkingu, system może sporadycznie wykrywać go, wzbudzając gotowość systemu.

Jak naprawić problem z rozładowującym się akumulatorem 12V w hybrydzie?

Najczęściej spotykanym źródłem wyżej wymienionych problemów w pojazdach hybrydowych jest fabryczne zastosowanie akumulatora o zbyt niskiej pojemności lub nieodpowiedniej konstrukcji. Producenci pojazdów często stosowali zwykły akumulator kwasowo-ołowiowy o małej pojemności. Być może powodem były oszczędności, być może przekonanie, że w samochodzie, w którym nie ma konieczności napędzania rozrusznika przy każdym uruchamianiu pojazdu, nie ma potrzeby stosowania bardziej zaawansowanego akumulatora.

Praktyka wykazała jednak, że takie zapotrzebowanie jak najbardziej istnieje. Klasyczna konstrukcja nie zapewnia stabilnego napięcia w długich okresach niskiego obciążenia, a to właśnie taki tryb pracy dominuje w hybrydach. Z czasem ogniwa ulegają zasiarczeniu, a pojemność akumulatora spada do poziomu, który uniemożliwia prawidłowe działanie elektroniki pokładowej.

Na szczęście wiodący producenci akumulatorów szybko opracowali odpowiednie rozwiązanie. Są nim dostępne na rynku wtórnym akumulatory wykonane w technologiach AGM (Absorbent Glass Mat) oraz EFB (Enhanced Flooded Battery). W konstrukcjach AGM elektrolit nie jest płynny lecz zamknięty w matach z włókna szklanego, co pozwala na pełne wykorzystanie powierzchni płyt i zwiększa odporność na wstrząsy oraz wahania temperatury. Największą zaletą akumulatorów AGM jest ich wysoka odporność na cykle ładowania i rozładowania. Utrzymują stabilne napięcie nawet przy dużym chwilowym poborze prądu, co ma kluczowe znaczenie w pojazdach hybrydowych i z systemem Start-Stop. Ich żywotność jest zazwyczaj o kilkadziesiąt procent dłuższa niż w klasycznych konstrukcjach kwasowo-ołowiowych, a ryzyko przedwczesnej utraty pojemności – znacznie mniejsze.

Także akumulatory EFB zapewniają większą odporność na obciążenia cykliczne. Tu elektrolit jest płynny, ale dzięki zastosowaniu specjalnej powłoki na płytach dodatnich, masa czynna charakteryzuje się większą stabilnością. Akumulatory EFB sprawdzą się w prostszych technicznie samochodach hybrydowych z układem start-stop, z wysokim zapotrzebowaniem na energię.

Gdzie szukać odpowiedniego akumulatora do hybrydy?

Dla warsztatów i dystrybutorów części to cenna informacja – dobór odpowiedniego akumulatora do hybrydy wymaga nie tylko znajomości parametrów technicznych, lecz także zrozumienia sposobu, w jaki pojazd jest użytkowany. Klient, który pokonuje krótkie dystanse, jeździ głównie po mieście i często zostawia auto na kilka dni, powinien być świadomy, że w jego przypadku zastosowanie akumulatora AGM to nie luksus, a konieczność.

W odpowiedzi na potrzeby rynku firma Megatex Auto oferuje szeroką gamę akumulatorów AGM oraz EFB przeznaczonych do pojazdów hybrydowych i wyposażonych w system Start-Stop. W jej portfolio znajdują się marki A-mega, Rombat oraz Pulsar, które łączą wysoką jakość wykonania z dopasowaniem do nowoczesnych układów elektrycznych.

  • A-mega AGM – akumulatory z tej serii są przeznaczone do pojazdów z systemem start-stop, w tym pojazdów hybrydowych, posiadających również funkcję odzyskiwania energii z hamowania. Mogą być także stosowane jako akumulatory pokładowe w samochodach elektrycznych. Wykorzystują technologię AGM VRLA (Valve Regulated Lead Acid). Elektrolit jest w nich zamknięty w separatorach wykonanych z włókna szklanego;
  • Rombat AGM to propozycja dla warsztatów, które chcą zaoferować klientom zamiennik o parametrach zbliżonych do oryginału, z dobrą odpornością na trudne warunki eksploatacji. W produktach Rombat także stosowana jest technologia „AGM VRLA”.
  • Pulsar AGM to znakomita alternatywa, którą warsztat może zaproponować klientowi jako solidny wybór w segmencie zamienników – z dobrą relacją jakości do ceny i sprawdzonymi parametrami w technologii AGM.

W ofercie wszystkich powyższych marek znajdują się także akumulatory EFB. Rosnąca liczba hybryd na polskich drogach to nie tylko wyzwanie dla serwisów, ale też szansa. Właściwa diagnoza i dobór akumulatora mogą stać się źródłem dodatkowych przychodów oraz elementem budowania długofalowych relacji z klientami.

Więcej informacji na temat akumulatorów do samochodów hybrydowych znajdziesz tutaj: https://megatex.pl

Artykuł sponsorowany MEGATEX

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

wawrzyniecc, 6 listopada 2025, 10:59 0 0

A co z samochodami w trakcie gwarancji , jak przekonać- poinforować ASO o problemie z ww artykułu. Jaka jest Państwa rada.

Odpowiedz