Miłośnikom motoryzacji a szczególnie fanom sportów motorowych nazwy takich firm jak Garrett, BorgWarner, MHI czy też IHI kojarzą się turbosprężarką, którą możemy znaleźć pod masą naszych samochodów. Produkty tych firm z powodzeniem stosowane są we wszelkiego rodzaju sportach motorowych począwszy od wyścigów Formuły 1, IndyCar Series, a kończąc na zawodach driftowych czy też wyścigach na ¼ mili.
Nie wszyscy jednak wiedzą, że każdy ze znanych dostawców turbosprężarek na tzw. pierwszy montaż, posiada w swojej ofercie produkty będące modyfikacją (z ang. często stosowane określenie to UPGRADE) seryjnie stosowanych w danym silniku podzespołów.
Należy tutaj podkreślić, iż te zmodyfikowane turbosprężarki, to produkty opracowane przez zespoły inżynierów, w oparciu o przeprowadzone analizy oraz badania, które miały miejsce podczas prac projektowych dla rozwiązań turbin pierwszo-montażowych dla rynku OEM. Ma to duże znaczenie przy podjęciu decyzji zakupowych, kiedy na rynku mamy do czynienia z dużą ilością produktów oferowanych jako ulepszenia takie jak „hybrydy”, czy też zwykłe turbosprężarki z zamontowanym większym kołem kompresji. Większość z nas chce mieć pewności, że zastosowanie zmodyfikowanej turbosprężarki (Turbo Upgrade), będzie bezpieczne oraz nie wpłynie znacząco na skrócenie żywotności całego układu napędowego, jak i samej turbosprężarki a użyte do jej produkcji materiały dostosowane są do ekstremalnych warunków pracy w jakich przyjdzie im pracować. Głównie chodzi tu o znacznie wyższe temperatury spalin oraz zwiększone prędkości obrotowe podzespołu.
Turbosprężarki Upgrade oferowane przez producentów OEM tj. Garrett Advancing Motion, Borg Warner, Mitsubishi Turbochargers oraz IHI Turbo, to idealna opcja dla osób, którzy szukają zwiększenia mocy w porównaniu z turbosprężarką OEM, ale jednocześnie nie chcą rezygnować z jakości i niezawodności, jaką oferują oryginalne produkty. W większości przypadków modyfikacja silnika polegająca na podniesieniu mocy, momentu obrotowego wiąże się nie tylko w wymianą turbo. Często musimy zmienić lub zmodyfikować inne elementy osprzętu silnika tj.: intercooler, układ wtryskowy czy też pompę paliwa. Prawie zawsze wiąże się to także ze zmianą mapy doładowania silnika, czyli także modyfikacją oprogramowania sterownika silnika.
Turbosprężarki Garrett POWERMAX – najprostszy sposób na bezpieczne zwiększenie mocy
Seria turbosprężarek Garrett POWERMAX dedykowana do silników grupy VAG 2.0 TSI MK7 oraz wybranych silników FORD, to idealne rozwiązanie dla właścicieli pojazdów, którzy chcą zwiększyć wydajność zespołu napędowego, nie przeprowadzając jednocześnie dużych modyfikacji, polegających najczęściej na ingerencji w kolektor wydechowy, układ dolotowy oraz wydechowy silnika.
Firma Garrett Advancing Motion jako niekwestionowany lider oraz dostawca rozwiązań z zakresu turbodoładowania w szeroko rozumianym świecie motorsportu, przy projektowaniu wspomnianej serii turbin POWERMAX czerpała ze swojego wieloletniego doświadczenia oraz bazy laboratoryjno-projektowej, co w połączeniu z zastosowaniem najwyższej jakości sprawdzonych materiałów daje nam wysokiej jakości produkt.
Cechy charakterystyczne turbosprężarek z serii POWERMAX to:
- zwiększona wydajność i przepływ powietrza w porównaniu z turbosprężarką OEM
- zmieniony materiał koła turbiny na stop Mar-M – przystosowany do pracy w wyższych temperaturach
- obudowy turbiny typu twin-scroll ze stali nierdzewnej, które są przystosowane do pracy w temperaturze do 1050° C
- skalibrowany elektroniczny nastawnik
Nie bez znaczenia dla potencjalnych użytkowników jest fakt, że turbosprężarki POWERMAX dostarczane są przez producenta wraz z niezbędnym przy montażu oprzyrządowaniem takim jak:
- kolano dolotowe,
- przewód zasilający magistrali olejowej,
- króciec spustowy oleju,
- adaptery portów wodnych oraz niezbędne śruby i uszczelki.
Wszystkie te elementy zostały tak zaprojektowane, aby bez problemu zaadaptować je do seryjnych podłączeń po demontażu seryjnego turbo.
Wśród dostępnych referencji turbin z serii POWERMAX znajdziemy:
- Stage I VAG 2.0L TSI MK7 (485hp) p/n 898199-5001W
- Stage II VAG 2.0L TSI MK7 (600hp) p/n 898200-5001W
- VAG 2.0L 2020+ silnik EA888 (447hp) p/n 917056-5002S
- VAG 2.0L 2020+ silnik EA888 EVO4 (550hp) p/n 921474-5001S
- Ford 2.0L EcoBoost 2013-2018 Focus ST/Kuga/Escape (350hp) p/n 886195-5001S
Turbosprężarki UPGRADE BorgWarner, Mitsubishi oraz IHI
Pamiętajmy, że tylko zastosowanie wysokiej jakości materiałów przy produkcji kluczowych elementów składowych pozwala sprostać trudnym warunkom pracy turbosprężarek, takim jak wysoka temperatura czy zwiększone ciśnienie doładowania. Następnym istotnym elementem, który ma wpływ na żywotność oraz poprawną charakterystykę pracy Upgrade turbo jest dostęp do urządzeń testowych, wiedza zespołu projektowego oraz godziny poświęcone na testy. Tylko poprawnie dopasowane oraz skrupulatnie sprawdzone urządzenia pozwalają stosować je bez większego ryzyka. Dlatego tak ważne wydaje się wykorzystanie wiedzy największych producentów turbosprężarek do modyfikacji swojego samochodu
Jeszcze raz należy w tym miejscu podkreślić, że wszelkie zmiany podnoszące osiągi naszych samochodów bardzo często generują dodatkowe koszty i jeżeli już się na nie decydujemy to chcemy mieć pewność, że wszystko będzie ze sobą współpracować oraz wtrzyma większe obciążenia a my mamy się tylko emocjonować jazdą i osiągami naszego auta.
Przykładowe turbo Upgrade;
- Mitsubishi Subaru Impreza STI, WRX silnik EJ20 (540hp) p/n 49136-A0000
- Mitsubishi Honda Civic Type-R TD04HLL (450hp) p/n 49189-A0000
- Subaru Impreza WRX STI 2.5L EJ25 (380hp) p/n 9F002 turbo IHI
- Mini Cooper 1.6L EP6-CDTS 2006-2015 (255hp) p/n KKK53039880146 turbo Borg Warner
- VAG 2.0 TFSI K042283D (325hp) p/n KKK53049880064 turbo Borg Warner
Autor: MotoRemo Performance dostawca turbosprężarek do sportu w sieci Inter Cars


Komentarze