W toku normalnej, zgodnej z instrukcją obsługi eksploatacji akumulatora kwasowo-ołowiowego nie występują zagrożenia, jednak po zużyciu staje się on odpadem niebezpiecznym. Z tego względu wymaga on właściwego postępowania zgodnego z przepisami, które regulują jego magazynowanie, przekazywanie i recykling. Dla warsztatów i kierowców oznacza to konieczność przestrzegania określonych zasad, mających na celu bezpieczne wprowadzenie zużytego akumulatora do obiegu surowców wtórnych.
Obowiązki warsztatów w zakresie zbiórki i magazynowania
Wymiana akumulatora to jedna z najczęstszych usług wykonywanych w warsztatach samochodowych, dlatego to właśnie te punkty stanowią kluczowe ogniwo w systemie gospodarowania zużytymi akumulatorami. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy podmiot wprowadzający akumulatory do obrotu lub zajmujący się ich wymianą jest zobowiązany do przyjmowania zużytych egzemplarzy od klientów, niezależnie od miejsca ich zakupu.
Zużyte akumulatory należy przechowywać w sposób zgodny z wymaganiami ochrony środowiska i bezpieczeństwa pracy. Powinny być magazynowane w warunkach chroniących przed korozją, uszkodzeniem mechanicznym i dostępem osób nieuprawnionych. Zabronione jest łączenie ich z innymi rodzajami odpadów.
Każdy etap gospodarowania zużytym akumulatorem powinien być udokumentowany w systemie Bazy Danych o Odpadach (BDO). Przekazanie odpadu kolejnemu podmiotowi – na przykład firmie zajmującej się recyklingiem – wymaga wystawienia Karty Przekazania Odpadu. Niedopełnienie tych obowiązków może skutkować karami finansowymi oraz cofnięciem uprawnień do prowadzenia działalności w zakresie gospodarki odpadami.
Recykling i odzysk surowców
Akumulatory kwasowo-ołowiowo należą do grupy odpadów, które można niemal w pełni poddać recyklingowi. Z jednego zużytego akumulatora odzyskuje się do 95% materiałów, w tym ołów, tworzywo sztuczne z obudowy i kwas siarkowy, który po neutralizacji może zostać ponownie wykorzystany w procesach przemysłowych. Recykling prowadzony przez wyspecjalizowane zakłady pozwala znacząco ograniczyć zapotrzebowanie na pierwotne surowce, a tym samym zmniejszyć ślad środowiskowy produkcji nowych akumulatorów.
System recyklingu w branży akumulatorowej ma charakter obiegu zamkniętego – zużyty produkt staje się surowcem dla nowego. Współpraca warsztatów z autoryzowanymi odbiorcami odpadów stanowi zatem nie tylko obowiązek formalny, lecz także realny wkład w gospodarkę o obiegu zamkniętym.
– Zużyty akumulator nigdy nie powinien trafić do odpadów komunalnych ani być porzucany w środowisku. Każdy egzemplarz zawiera ołów i kwas siarkowy, które są substancjami niebezpiecznymi. Dlatego tak ważne jest, by zarówno warsztaty, jak i kierowcy korzystali wyłącznie z legalnych punktów zbiórki i recyklingu – podkreśla przedstawiciel Banner Polska.
Kierowcy a obowiązek przekazania zużytego akumulatora
Coraz więcej kierowców decyduje się na samodzielną wymianę akumulatora, szczególnie w przypadku starszych samochodów. Warto jednak pamiętać, że w momencie demontażu zużytego akumulatora właściciel samochodu staje się formalnym posiadaczem odpadu niebezpiecznego. Oznacza to obowiązek przekazania go do punktu, który prowadzi legalną zbiórkę, np. sklepu, warsztatu lub PSZOK-u (Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych).
Zgodnie z prawem sprzedawca ma obowiązek przyjąć zużyty akumulator przy zakupie nowego. Jeżeli klient nie zwróci starego egzemplarza w momencie zakupu, sklep może pobrać kaucję zwrotną w wysokości 30zł. Aby odzyskać tę kaucję, należy w ciągu 30 dni dostarczyć zużyty akumulator. Mechanizm ten skutecznie motywuje kierowców do właściwego zagospodarowania odpadów i zapobiega nielegalnemu porzucaniu baterii.
Prawidłowe postępowanie ze zużytymi akumulatorami to nie tylko kwestia przestrzegania przepisów, lecz także istotny element zrównoważonego rozwoju branży motoryzacyjnej. Dzięki odpowiedzialnym praktykom warsztatów i kierowców możliwe jest zamknięcie obiegu surowców i ograniczenie negatywnego wpływu motoryzacji na środowisko.
Więcej informacji na temat recyklingu akumulatorów samochodowych można uzyskać na stronie: https://www.pke-banner.pl/


Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
harcik, 8 listopada 2025, 11:44 0 0
Nie każdy podmiot jest zobowiązany do prowadzenia BDO więc zgodnie z nowelizacją : " Jeżeli jeden z posiadaczy odpadów nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów, dopuszcza się można karty przekazania odpadów nie sporządzać!"
Dobrze byłoby również wyjaśnić co dzieje się z opłatą depozytową po 30 dniach w przypadku braku zwrotu starego akumulatora. Klienci wciąż traktują tę opłatę jako dodatkowy zarobek warsztatu/sprzedającego.
Odpowiedz