Wymiana osłony przegubu napędowego (zewnętrznego i wewnętrznego) jest skomplikowana i pracochłonna. Na rynku od lat funkcjonuje proste rozwiązanie: uniwersalna osłona przegubu, którą montuje się bez demontażu koła, półosi, układu hamulcowego, rozłączania zawieszenia i drążków kierowniczych. Jednak nie jest to część popularna wśród mechaników. Dlaczego nie cieszy się powodzeniem w warsztatach samochodowych?
Z naszego poradnika dowiesz się:
- Dlaczego trzeba wymieniać osłony przegubów napędowych?
- Co to jest uniwersalna osłona przegubu (osłona przegubu bez demontażu półosi)?
- Czym różni się uniwersalna osłona przegubu, niewymagająca demontażu innych części, od standardowej osłony przegubu?
- Jakie zalety ma uniwersalna osłona przegubu?
- Dlaczego warsztaty samochodowe nie stosują uniwersalnych osłon przegubów?
- Kto najczęściej stosuje uniwersalne osłony przegubów?
Dlaczego trzeba wymieniać uszkodzone osłony przegubów napędowych?
Osłony przegubów napędowych (zwane także manszetami przegubów) chronią przegub przed zanieczyszczeniami, a także utrzymują w nim fabryczny smar, przeznaczony do smarowania bieżni przegubu.
Gumowe osłony przegubu niszczą się na skutek starzenia się gumy (co prowadzi do jej kruszenia) oraz uszkodzeń mechanicznych (uderzenia ostrym kamieniem, uszkodzenia ostrym przedmiotem). Utrata szczelności przez osłonę przegubu powoduje wyciek smaru, a także ułatwia przedostawanie się do wnętrza przegubu zanieczyszczeń, w tym piasku, który powoduje zacieranie przegubu oraz wody, która wywołuje korozję.
Co to jest uniwersalna osłona przegubu nie wymagająca demontażu półosi?
Uniwersalna osłona przegubu to specjalny rodzaj manszety, którą można zamontować bez konieczności demontażu kół, zacisków hamulcowych, rozpinania sworzni wahacza, rozpinania drążków kierowniczych i demontażu końcówek drążków kierowniczych. Wystarczy tylko unieść auto na podnośniku albo zapewnić sobie dostęp od strony kanału. Uniwersalne osłony przegubu dobiera się zazwyczaj po średnicy wewnętrznej oraz długości. Czasami dostępne są też osłony przeznaczone np. do aut niemieckich,
Uniwersalna osłona przegubu nie wymagająca demontażu półosi kontra elastyczna obudowa przegubu
Na aftermarkecie dostępne są dwa rodzaje uniwersalnych osłon przegubu.
- Elastyczne osłony przegubu, które nie wymagają demontażu półosi. Zakłada się je specjalnym przyrządem bez wyciągania przegubu. W tym przypadku jednak trzeba zdemontować koło, zdjąć zacisk, rozpiąć sworzeń wahacza i końcówkę drążka kierowniczego. Jest nieco prościej, ale tylko w pewnym stopniu.
- Osłony przegubu, które nie wymagają demontażu żadnych części, poza zdjęciem starej osłony. O tych osłonach właśnie jest ten artykuł.
Jakie zalety ma taka osłona przegubu? Znacznie skraca czas naprawy. Nie trzeba stosować specjalistycznych narzędzi. Zatem i koszt usługi dla klienta jest znacząco niższy.
Czym charakteryzuje się uniwersalna osłona przegubu, niewymagająca demontażu innych części?
W zasadzie powinien to być produkt rewolucyjny.
- Skraca on czas pracy, potrzebny do wymiany. Mechanik może wymienić taką osłonę w ciągu kilkunastu minut.
- Jedyne co trzeba zdemontować, to opaski metalowe, utrzymujące starą osłonę, a także samą starą osłonę gumową. To wymaga zastosowania ostrego narzędzia.
Jak zbudowana jest uniwersalna osłona przegubu, niewymagająca demontażu kół, zacisków oraz zawieszenia?
Od zwykłej osłony różni się tym, że jest rozcięta na całej długości. Dzięki temu może być zamontowana bez konieczności demontażu koła. Osłona tego typu jest dostarczana, tak jak standardowa, z dwiema opaskami metalowymi i woreczkiem lub tubką smaru. Jest jednak coś jeszcze – błyskawiczny klej do gumy. Bo po założeniu osłony i wprowadzeniu smaru, trzeba ją skleić. A na koniec założyć opaski metalowe.
Niektórzy producenci ułatwiają sklejenie połączenia, stosując specjalne wypustki, dzięki czemu można łatwo nałożyć klej, ścisnąć i złączyć obydwie powierzchnie. Trudniej jest skleić osłony, w których takich wypustek nie ma.
Dlaczego ten typ osłony nie jest popularny wśród mechaników?
Wysłaliśmy zapytanie do kilkudziesięciu warsztatów samochodowych w Polsce z pytaniem, czy mechanicy stosują tego typu osłony. Okazało się, że w zdecydowanej większości warsztatów nikt nie słyszał o tego typu rozwiązaniu.
W dwóch warsztatach mechanicy znali rozwiązanie, ale nie stosowali go, bo ich zdaniem klejona osłona nie ma takiej wytrzymałości, jak uformowana w całości. Twierdzili, ze osłona przegubu nie wymagająca demontażu kół, zawieszenia i drążków to rozwiązanie raczej dla kierowców, którzy sami naprawiają swoje auta.
Samodzielna wymiana standardowej osłony przegubu to rozwiązanie tylko i wyłącznie dla mechanika. Konieczność rozpięcia zawieszenia i drążków kierowniczych wymaga zastosowania odpowiednich narzędzi. Niezbędny jest podnośnik. Montaż uniwersalnej osłony przegubu, nie wymagającej demontażu żadnych podzespołów, może być rozwiązaniem docenionym przez kierowcę, który sam naprawia swoje auto. Albo rozwiązaniem tymczasowym, które pozwoli doczekać do wizyty w warsztacie, bez obaw o zniszczenie przegubu. Mechanicy, którzy dają gwarancję na jakość swojej naprawy, patrzą niechętnie na to rozwiązanie, obawiając się niskiej trwałości i szybkiego powrotu auta do warsztatu, z reklamacją.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
tomasz, 30 października 2025, 21:52 0 0
"Po założeniu osłony i napełnieniu smarem trzeba ją skleić" Co to ku..a za herezje. Ten co to pisał chyba nigdy osłony nie wymieniał. Proponuję kolego napełnić smarem i tak nałożyć klej żeby trzymało. I tu jest odpowiedź. Nie wszystko co powstaje na papierze działa w realu.
Odpowiedz