Orzechowanie lub orzeszkowanie silnika to nowy sposób na czyszczenie zaworów ssących i kanałów dolotowych w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. To skuteczny i mało inwazyjny sposób usuwania osadów, nanoszonych między innymi przez zawór recyrkulacji spalin EGR.
Z naszego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego zawory ssące i kolektory dolotowe ulegają zabrudzeniu?
- Dlaczego osady gromadzące się w kolektorach i na zaworach są groźne dla właściwej pracy silnika?
- Czym jest orzechowanie silnika i jak powstaje materiał do orzechowania?
- Jak przebiega proces orzechowania, jaki efekt można uzyskać i jaka jest cena za orzeszkowanie silnika, o co zapytamy doświadczonego specjalistę.

Dlaczego trzeba czyścić kolektory dolotowe i zawory ssący w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa?
W silnikach z wtryskiem pośrednim MPI paliwo były wtryskiwane do kolektora, gdzie mieszało się z powietrzem. Dodatkowym zadaniem paliwa było także czyszczenie kolektora.
W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, np. dieslach z listwą Common Rail i silnikach benzynowych najnowszych generacji (jak TSI, EcoTSI, TCe, EcoBoost itd.), paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania. Nie ma zatem możliwości czyszczenia kolektora.
Sporo problemów generuje zawór recyrkulacji spalin EGR, zwłaszcza w dieslach. Przy odpowiednich warunkach (prędkości obrotowej, stopniu rozgrzania silnika) zawraca on część spalin do kolektora dolotowego. Ma to na celu obniżenie temperatury w cylindrach i zmniejszenie ilości tlenu. Spaliny niosą zanieczyszczenia, które osadzają się na ściankach kolektora dolotowego a także na zaworach dolotowych. Powstający nagar może powodować niedomykanie się zaworów. Stosowanie dodatków czyszczących do paliwa mija się z celem, bo paliwo omija kolektor i zawory ssące.
Zbierające się zanieczyszczenia w kolektorze dolotowym i na zaworach dolotowych powodują utrudniony dopływ powietrza do silnika, powodując między innymi zwiększone zużycie paliwa, problemy z właściwą pracą przepustnicy, utratę mocy i szarpanie, falowanie obrotów na biegu jałowym i wiele innych.
Jak czyści się kolektory dolotowe i zawory ssące z zanieczyszczeń?
Są trzy najważniejsze metody czyszczenia kolektora i zaworów ssących:
- Demontaż kolektora dolotowego, demontaż głowicy, rozebranie całego układu rozrządu i czyszczenie zaworów oraz kolektora specjalnym środkiem chemicznym. To rozwiązanie najbardziej pracochłonne i co za tym idzie, najdroższe.
- Wodorowanie silnika. W teorii ma ono również czyścić zawory dolotowe i kolektor. W praktyce najlepiej radzi sobie z zaworami wydechowymi. Poza tym proces ten ma wielu przeciwników. Są i osoby, w tym mechanicy, które twierdzą, że wodorowanie nie działa.
- Piaskowanie zaworów i kolektora, bez konieczności demontażu głowicy silnika. Do piaskowania używa się ścierniwa z łupin orzecha. Stąd nazwa metody – orzechowanie silnika lub orzeszkowanie silnika.

Czym jest orzechowanie silnika?
Orzeszkowanie lub orzechowanie silnika to metoda czyszczenia zaworów dolotowych i kolektora dolotowego metodą piaskowania. Metoda piaskowania wykorzystuje strumień sprężonego powietrza i drobinki ścierne. W tym przypadku jest to ścierniwo z łupin orzechów włoskich. Ścierniwo usuwa osady i nagar, pozostając bezpiecznym dla samych zaworów.
Czym jest ścierniwo z łupin orzecha?
Jak już wiemy jest ono produkowane z łupin orzechów i w 10 – stopniowej skali twardości Mohsa mieści się w przedziale od 2,5 do 3. Dzięki niezbyt dużej twardości, ścierniwo nie jest groźne dla zaworów i kolektora. Z drugiej strony ziarno wyprodukowane z łupin orzecha ma kanciaste, ostre krawędzie, dzięki czemu świetnie spisuje się w procesach czyszczenia. Poza orzeszkowaniem silników, ścierniwo z łupin orzechów włoskich wykorzystywane jest również do łatwego usuwania starych powłok lakierniczych.

Skoro już znamy wszystkie podstawowe informacje o metodzie orzeszkowania, porozmawiajmy z doświadczonym specjalistą, który na co dzień przeprowadza naprawy silników z bezpośrednim wtryskiem i ich orzeszkowanie. Jest to Piotr Żebrowski, właściciel firmy CzyszczenieZaworow.pl, mieszczącej się w Markach pod Warszawą.
Michał Lisiak: Jak przebiega proces orzechowania silnika?
Piotr Żebrowski: Usługę wykonujemy na zimnym lub chłodnym silniku. Demontujemy kolektor ssący oraz wszystkie elementy umożliwiające dostęp do niego. Następnie zabezpieczamy wszystkie otwory przy silniku, do których mogłyby dostać się łupiny orzecha. To przewody, rurki, turbo, odma itd. Wykonujemy zdjęcia przed czyszczeniem dla klienta. Każdy kanał w głowicy jest czyszczony oddzielnie i zawory muszą być w tym kanale zamknięte (podniesione do góry). Do kanałów dolotowych w głowicy jest przystosowany specjalny adapter. Do niego jest podłączony odkurzacz, a do adaptera jest wprowadzana dysza, która pod ciśnieniem 8 bar podaje łupiny orzecha.
Ile czasu trwa proces orzechowania silnika?
Czas trwania zależy od zabrudzenia kanałów i zaworów. Średnio od 15 do20 min na 1 kanał dolotowy. Generalnie samochód musi zostać w warsztacie na dzień roboczy. Auto przyjeżdża rano, stygnie, rozbieramy, czyścimy, skręcamy, samochód wyjeżdża i kierowca się cieszy, bo samochód odzyskuje moc.
Właśnie, jaki efekt można uzyskać po przeprowadzonym procesie orzechowania?
Efekty są zależne od tego, w jakim stanie dotarł do nas samochód. Coraz częściej klienci decydują się na usługę profilaktycznie. Nie czekają aż coś się zacznie dziać. Ale dostarczane są do nas też samochody na lawetach. Samochody, które mają problem z odpaleniem i wkręcaniem się na obroty. Pojawiają się kontrolki Check Engine, a po podłączeniu komputera diagnostycznego pokazują się różne błędy, które wskazują (błędnie) awarie różnych podzespołów silnika. Niekiedy w innych warsztatach części te są niepotrzebnie wymieniane.
Tymczasem po przeprowadzonym orzechowaniu praca silnika staje się równomierna, brak jest poszarpywań na biegu jałowym jak i przy przyśpieszaniu, samochód szybciej reaguje na pedał gazu, samochód jest żywszy, a silnik wraca do mocy seryjnej.
Czy efekty orzechowania można sprawdzić, np. na hamowni?
Tak, oczywiście. Nasz klient wykonał pomiar na hamowni swojego Citroena DS3 z silnikiem 1.6 THP o mocy 156 KM. Auto miało 150 tysięcy kilometrów przebiegu. Przed czyszczeniem silnik osiągał maksymalnie 117 KM, po czyszczeniu 152 KM. Pewnie po wymianie filtra i świec mógłby odzyskać całą moc seryjną. Zdarzało się że w modelach Audi RS i Audi S z silnikami FSI znikało 100 KM mocy. Przez nagar silnik tracił około 20-40% mocy.
Lepszy dopływ powietrza powinien też wpłynąć na niższe spalanie. Czy tak jest?
Tak. Widoczne efekty są też w spalaniu paliwa. W zależności od zabrudzeń po czyszczeniu łupinami orzechów, spalanie może spaść o nawet o 30%. Po czyszczeniu silnik dostaje tyle powietrza, ile zadaje mu sterownik i mniej się męczy. Czyszczenie zaworów powinno być wpisane w serwis silnika, tak jak wymiana oleju, tylko że po około 50 tysiącach kilometrów przebiegu.
Jaka jest średnia cena zabiegu orzechowania i od czego zależy?
Cena zależy od pojemności silnika i pracy jaką trzeba wykonać, by zdemontować kolektor ssący. W naszym warsztacie ceny za orzechowanie zaczynają się od 990 zł.
Czy trudno jest znaleźć klienta, który byłby zainteresowany orzechowaniem silnika?
8-10 lat temu rzadko który warsztat/mechanik słyszał o czyszczeniu zaworów ssących i kanałów dolotowych w silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Miałem wtedy przypadki, że dzwonili do mnie mechanicy, którzy oskarżali mnie, że naciągam ich klientów na jakieś łupiny orzecha. Ale po wykonanej usłudze i zobaczeniu jej efektów na własne oczy, zmieniali zdanie.
Często trafiali do mnie też klienci, którzy wcześniej nie mogli znaleźć pomocy, ani w warsztatach niezależnych, ani w ASO. Wymieniali niepotrzebnie wiele części w silniku, przez co narażali się na wysokie koszty. A efektów nie było. Tymczasem wystarczyło zrobić czyszczenie. Ludzie często trafiali na fora motoryzacyjne, tam dowiadywali się o możliwym rozwiązaniu problemu i tak trafiali do mnie. Były przypadki, że ludzie przyjeżdżali na czyszczenie z drugiego końca Polski. Teraz jest już dużo takich usług w Polsce i większa wiedza warsztatów na ten temat. Klienci docierają do nas po poleceniu z innych warsztatów, które nie wykonują tej usługi. Mamy klientów z for motoryzacyjnych. Nasze usługi polecają nasi byli klienci, głównie w internecie. Generalnie jest co czyścić.
Komentarze