Jak wynika z badania OLX, awarie samochodów budzą w Polakach stres, niepokój i złość, a dla wielu stają się poważnym wyzwaniem finansowym – co trzeci kierowca przyznał, że musiał zrezygnować lub odłożyć naprawę auta. W efekcie coraz więcej osób sięga po części używane – ich popularność w ciągu dwóch lat wzrosła o blisko 30%.

Koszty napraw i emocje podczas awarii – dane z badania OLX
Jak wynika z badania OLX przeprowadzonego przez SW Research, emocjami które towarzyszą Polakom przy awarii samochodu są najczęściej: stres (36%), niepokój (27%) oraz irytacja (27%)[1]. Złość deklaruje 26% badanych, a spokój – zaledwie co dziesiąty kierowca.
Najsilniejszy stres pojawia się zarówno u właścicieli aut najtańszych (do 15 tys. zł – 39%), jak i najdroższych (powyżej 80 tys. zł – 37%).
– Właściciele samochodów o niższej wartości, często starszych modeli, obawiają się, że wysokie koszty napraw mogą wręcz przewyższyć wartość pojazdu. Z kolei droższe auta zazwyczaj mają także droższe części, co zwiększa łączne koszty napraw. W obu przypadkach części używane mogą być rozwiązaniem – przy drogich autach pozwalają ograniczyć koszty serwisu, a przy tańszych utrzymać mobilność przy niższym budżecie – komentuje Kamil Szabłowski, PR Lead OLX.
Z roku na rok koszty napraw rosną w szybkim tempie. Tylko 35% kierowców zapłaciło za ostatnią naprawę mniej niż 1000 zł, podczas gdy w badaniu z 2023 roku deklarowało to aż 54% badanych[2]. W przedziale 1000–2000 zł znalazło się 27% respondentów, a co trzeci kierowca (33%) wydał powyżej 2000 zł – niemal dwukrotnie więcej niż w 2023 r.
Według statystyk GOV.pl, średnie ceny usług w 2024 r. wzrosły o 6,6% rok do roku[3]. To pokazuje, że koszty napraw samochodów rosną kilkukrotnie szybciej niż inne ceny w sektorze usługowym. Wzrost cen usług warsztatowych nie jest nieuzasadniony. Przypominamy tu wyniki naszego badania. Uzasadnioną obserwacją jest jednak to, że coraz więcej osób rezygnuje z napraw lub odkłada je w czasie. W 2023 r. robiło tak jedynie 18% ankietowanych, dzisiaj – już co trzeci Polak (31%). 41% z nich wskazuje właśnie cenę jako główny powód wstrzymania decyzji o naprawie.
Części używane coraz popularniejsze
Części używane (pochodzące z pierwszego montażu w pojazdach) stały się realną alternatywą dla nowych. Już 49% kierowców w Polsce deklaruje, że z nich korzystało – to ponad dwukrotny wzrost w ciągu dwóch lat. W badaniu z 2023 roku taką odpowiedź wskazało zaledwie 21% ankietowanych.
Trend obejmuje wszystkie grupy społeczne i wiekowe. Wśród osób zarabiających powyżej 9 tys. zł netto miesięcznie odsetek użytkowników części używanych sięga 42%, co pokazuje, że to rozwiązanie wybierane nie tylko z oszczędności.
Najbardziej otwarci na używane akcesoria są najmłodsi kierowcy – aż 70% respondentów w wieku 18–24 lata z nich korzystało. Postrzeganie części używanych również się zmienia. 75% kierowców uważa, że mogą być alternatywą dla nowych, a 37% – że są równie niezawodne. Dla 69% Polaków ważny jest też ich ekologiczny wymiar: ponowne wykorzystanie elementów pozwala ograniczać ilość odpadów i obciążenie środowiska. Co ciekawe, na aspekt ekologiczny częściej zwracają uwagę mężczyźni (71%).
Mechanik to dla większości kierowców nie tylko wykonawca, ale przede wszystkim doradca – aż 71% badanych wskazało, że to jego opinia jest kluczowa przy podejmowaniu decyzji o sposobie naprawy. Co ciekawe, według ankietowanych, to właśnie on najczęściej rekomenduje części używane – wskazało na to 68% kierowców. Co więcej, niemal 90% badanych uważa, że mechanik powinien polecać używane części w określonych sytuacjach.
[1] Badanie zrealizowane przez SW Research metodą CAWI (n=800) we wrześniu 2025 r.
[2] Badanie zrealizowane przez Minds & Roses metodą CAWI (n=900) w kwietniu 2023 r.
[3] https://ssgk.stat.gov.pl/01.2025/Ceny_towarow_i_uslug_konsumpcyjnych.html
Komentarze