Nowe i stare metody izolowania połączeń przewodów elektrycznych – wady i zalety

7 października 2025, 15:09

Im nowsze auto, tym bardziej skomplikowana i rozbudowana instalacja elektryczna, która coraz częściej wykorzystuje nowoczesne wiązki kablowe tzw. harnessy. Nadal jest zapotrzebowanie na usuwanie w warsztatach awarii prostych przewodów zasilających i sygnałowych, np. zasilających oświetlenie zewnętrzne, alarm, siłowniki szyb w drzwiach czy akcesoria, takie jak czujniki parkowania i kamera cofania. Przyjrzymy się metodom izolowania przewodów elektrycznych, wśród których pojawiło się zupełnie nowe rozwiązanie, na razie jeszcze mało popularne.

Z naszego artykułu dowiesz się:

  • Jakie materiały izolacyjne stosuje się w instalacjach elektrycznych samochodów?
  • Jakie są wady i zalety materiałów do izolacji przewodów?
  • Jakie są nowe metody izolowania połączeń przewodów elektrycznych?

Przetarcie, zerwanie, uszkodzenie izolacji – takie awarie się zdarzają. I wówczas potrzebna jest pomoc mechanika – elektryka. Łączenie przewodów i ich izolowanie jest też potrzebne wtedy, gdy samochód ma rozbudowywane wyposażenie. Instalacja czujników parkowania, kamery cofania, lokalizatora GPS czy ekranu „carplay android auto” zasilanego z instalacji auta, wymaga wpięcia się do instalacji samochodu. Przewody trzeba odpowiednio połączyć i zaizolować. Do łączenia przewodów ze sobą stosuje się standardowe metody lutowania, splatania (skręcania) przewodów, łączenia obydwu metod (splatania a potem lutowania) a także korzystania ze specjalnych konektorów (złączek przewodów). Niezwykle ważne jest zapewnienie właściwej izolacji połączenia elektrycznego, które musi być odporne na wilgoć i wibracje.

Jakie metody izolacji połączeń elektrycznych stosuje się we współczesnych autach?

Na początek zacznijmy od najnowszej metody. Potem przejdziemy do standardowych, wymieniając też ich plusy i minusy.

  • Silikonowa masa izolacyjna do przewodów elektrycznych, w formie gęstej pasty

Najczęściej jest pakowana w tubki o pojemności od 30 do 75 ml, z cienkim aplikatorem. To najlepsze rozwiązanie, bo ułatwia nakładanie masy izolacyjnej nawet na cieniutkie przewody. Silikonowa masa izolacyjna jest też dostępna w małych puszkach, do nakładania pędzelkiem, jednak nie jest to do końca wygodne rozwiązanie.

Masa silikonowa do izolacji przewodów elektrycznych po nałożeniu twardnieje (czas oczekiwania jest zależny od producenta środka), tworząc szczelną, trwałą i lekko elastyczną ochronę miejsca połączenia przewodów. Do tego zapewnia również amortyzację przed wstrząsami. Świetnie chroni przed wodą i zanieczyszczeniami. Jej wielką zaletą jest to, że silikon świetnie łączy się z izolacją przewodów elektrycznych, zapewniając trwałe i szczelne połączenie. Masa nadaje się też do uszczelniania wtyczek, a także zabezpieczania przewodów elektrycznych przez przetarciami. Można nią również naprawiać lekko uszkodzone izolacje przewodów elektrycznych. Masa może też służyć do ustabilizowania luźnych przewodów elektrycznych.

Najtańsze opakowanie pasty izolacyjnej można kupić już za kilka złotych. Masy mają różne kolory, co również pomaga zamaskować miejsce naprawy przewodu.

  • Elastyczna taśma z PCV – to jedna z najpopularniejszych metod izolacji połączeń elektrycznych.

Jej wielką zaletą jest niska cena. Taśma dostępna jest również w różnych kolorach, jednak jej stosowanie nie jest już tak łatwe, jak w przypadku masy izolacyjnej, bo mechanik musi mieć dobry dostęp do przewodu, aby móc go kilkakrotnie i ciasno owinąć taśmą z PCV.

Taśmy z PCV do izolowania połączeń różnią się jakością, zależnie od producenta. Wraz z upływem czasu, na skutek działania wilgoci i wysokich temperatur (np. pod maską silnika), taśma może się odklejać, rozszczelniając połączenie.

  • Koszulki termokurczliwe – to rurki z tworzywa, które zapewniają szczelną izolację przewodów. Po zastosowaniu źródła ciepła (np. opalarki albo zapalniczki) koszulka termokurczliwa zmniejsza swoją objętość, szczelnie okrywając połączenie.

Dobre koszulki termokurczliwe nie należą do najtańszych metod izolacji, jednak zapewniają one bardzo szczelne i trwałe połączenia. Są z pewnością o wiele lepsze i trwalsze od taśm z PCV. Mechanik musi dobrać właściwą średnicę i długość koszulki do danego połączenia.

Z racji konieczności użycia źródła ciepła lub ognia, stosowanie koszulek nie wszędzie jest możliwe. Trzeba uważać, aby nie uszkodzić elektroniki, tworzyw sztucznych i tkanin. Nie wspominając o ryzyku stosowania źródeł ognia i ciepła w pobliżu łatwopalnych oparów i cieczy.

  • Zaciski, konektory izolowane, złączki zaciskowe, złączki umożliwiające wpięcie się w istniejące przewody, aby zyskać źródło zasilania np. dla kamery cofania.

Ich wielką zaletą jest to, że w razie potrzeby można je szybko zdemontować, bez konieczności rozcinania przewodów. Niektóre z nich wymagają zastosowania zaciskarki oraz urządzenia do odpowiedniego ściągania izolacji z przewodów.

Stosuje się je najczęściej przy podłączaniu multimediów, kamery, czujników.

Ich wadą jest to, że na skutek wibracji w trakcie jazdy autem mogą powodować hałas, a same mogą być poddawane drganiom. Dlatego jeśli mechanik zdecyduje się na zastosowanie takiego połączenia, powinien je w jakiś sposób ustabilizować i wyciszyć. Na przykład za pomocą samoprzylepnej gąbki lub innego rozwiązania.

Jesteśmy ciekawi, z jakich metod izolowania połączeń przewodów korzystacie w swoich warsztatach? Czekamy na Wasze komentarze.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!