ZF z własnym autem koncepcyjnym, platformą modułową i propanem w klimatyzacji na targach IAA Mobility 2025

3 czerwca 2025, 12:17

Podczas wydarzenia eMobility Tech Day poprzedzającego czołowe targi motoryzacyjne IAA Mobility 2025 grupa technologiczna ZF pokazuje swoje rozwiązania dla szeroko pojętej transformacji mobilności. Ze względu na to, że rynek technologiczny jest obecnie dynamiczny, niestabilny i zróżnicowany, ZF oferuje szeroką gamę różnego rodzaju produktów do napędów elektrycznych.

Zmienna platforma napędu elektrycznego SELECT

Przyszłość elektromobilności – prognozy ZF

Nawet pomimo słabnącej koniunktury w Europie, rynek elektromobilności rozwija się na całym świecie. Ponadto istnieje bardzo duże zróżnicowanie techniczne w zakresie technologii napędowej. Duża liczba wymaganych konfiguracji napędów stanowi wyzwanie, a dostawcy systemów napędów elektrycznych muszą obecnie dysponować znacznie szerszym portfolio niż jeszcze kilka lat temu. Jednocześnie klienci oczekują skrócenia czasu prac badawczo-rozwojowych, przyspieszenia cyklu wprowadzania innowacji, lepszej integracji i optymalizacji kosztów.

Podstawą szerokiej gamy produktów ZF jest platforma SELECT e-drive, która umożliwia opracowywanie różnorodnych rozwiązań systemowych i obejmuje niezbędne komponenty, takie jak silniki elektryczne, falowniki, przetworniki, przekładnie redukcyjne i oprogramowanie. Oprócz napędów w pełni elektrycznych, inna platforma oferuje również rozwiązania z silnikami spalinowymi i hybrydowymi dla wszystkich klas pojazdów. Nowością jest system zarządzania temperaturą TherMaS, który został znacznie udoskonalony przez firmę ZF z myślą o pojazdach elektrycznych i znacznie zwiększa zasięg tych pojazdów dzięki ekonomicznej klimatyzacji. Najważniejsze innowacje można zobaczyć w pojeździe koncepcyjnym ZF EVselect.

Koncepcyjny pojazd EVselect, który podczas jazdy może zmieniać konfigurację napędu.

Strategiczna modularyzacja

Za kolejny kamień milowy na drodze do osiągnięcia wiodącej pozycji w świecie elektromobilności ZF uważa modularyzację, która pozwala oferować szeroką gamę produktów i utrzymać wysokie tempo innowacji. Kluczem do tego jest nowa platforma SELECT e-drive.

– Dzięki platformie SELECT jesteśmy optymalnie przygotowani na złożone wymagania rynku e-mobilności. Dzięki temu, w połączeniu z naszą ogólną wiedzą na temat pojazdów, oferujemy klientom wiodącą technologicznie, szeroką i dostosowaną do ich potrzeb gamę produktów. – mówi Mathias Miedreich, członek zarządu ZF odpowiedzialny za dywizję Electrified Powertrain Technology. – Nasza kompleksowa oferta obejmuje również atrakcyjne rozwiązania napędowe dla wysokowydajnych silników spalinowych, a także całą gamę napędów elektrycznych, które są stale udoskonalane – we wszystkich klasach pojazdów.

– Platforma SELECT pozwala nam oferować rozwiązania dostosowane do wszystkich wymagań w zakresie elektromobilności. – dodaje dr Otmar Scharrer, Senior Vice President R&D, dywizji ZF Electrified Powertrain Technology. – Dzięki połączeniu wydajnych komponentów i atrakcyjnych funkcji na poziomie systemu, napędy elektryczne można konfigurować do szerokiego zakresu różnych zastosowań – i to przy znacznie krótszym czasie rozwoju.

ZF będzie opracowywać przyszłe innowacje w zakresie napędów elektrycznych w oparciu o platformę SELECT, aby były one kompatybilne, łatwiejsze i szybsze w integracji z aplikacjami klientów. ZF kieruje się zasadą wysokiej integracji: kilka funkcji sprzętowych i programowych łączy się w jeden system. Pozwala to zaoszczędzić miejsce, zmniejszyć masę, zużycie materiałów i ostatecznie obniżyć koszty.

Technologia hybrydowa nadal cieszy się zainteresowaniem

Ponieważ rozwiązania z napędem hybrydowym pozostają ważne na określonych rynkach, firma ZF stale rozwija swoją ofertę produktów, aby sprostać wymaganiom klientów. Podczas eMobility Tech Day koncern zaprezentuje koncepcję swojej 8-stopniowej automatycznej skrzyni biegów: skrzynia biegów o nazwie 8HP evo oferuje lepszą wydajność i osiągi oraz większą elastyczność dla różnych platform hybrydowych. Kolejną atrakcją są nowe elektryczne systemy przedłużające zasięg. Kompaktowy silnik spalinowy w połączeniu z generatorem zapewnia zasilanie energią elektryczną podczas jazdy, gdy poziom naładowania akumulatora jest niski, gwarantując mobilność niezależnie od kolejnej możliwości ładowania.

fot. ZF

Pojazd koncepcyjny ZF EVselect

Pojazd koncepcyjny EVselect demonstruje, jak innowacje ZF sprawdzają się w praktyce. W pojeździe tym za szybki napęd odpowiadają prototypowe wersje elektrycznych napędów pierwotnych i wtórnych opartych na platformie SELECT. W innym pojeździe nowy system zarządzania temperaturą TherMaS klimatyzuje wnętrze równie skutecznie, jak akumulator i jednostka napędowa.

TherMaS to system zarządzania temperaturą opracowany przez ZF specjalnie dla pojazdów w pełni elektrycznych. Zastosowanie propanu jako czynnika chłodniczego zapewnia znacznie lepszą wydajność termiczną w wysokich i niskich temperaturach, a także mniejsze rozmiary i masę systemu. W testach zoptymalizowane zarządzanie temperaturą i bardziej efektywne wykorzystanie ciepła odpadowego z układu napędowego pozwoliły zwiększyć zasięg elektryczny w trudnych warunkach zimowych nawet o 10 procent, a w ekstremalnych warunkach nawet o 30 procent.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Wiseman, 8 czerwca 2025, 11:38 0 0

Współczynnik GWP określa, w jakim stopniu dana substancja – w okresie 100 lat – przyczynia się do globalnego ocieplenia, przyjmując jako substancję odniesienia CO2 o wartości GWP = 1. Na rynku europejskim dostępne są już różne bardziej przyjazne dla klimatu czynniki chłodnicze, począwszy od substancji HFC o niższym współczynniku GWP, hydrofluoroolefin (HFO), mieszanin HFC-HFO aż po naturalne czynniki chłodnicze (takie jak amoniak, propan, CO2, woda czy powietrze).
Liczba GWP czynnika 1234yf wynosi 4. Bardzo kontrowersyjny i bardzo drogi czynnik.
Liczba GWP propanu wynosi 3. Brak jest obecnie wyników badań na jego stosowanie w pojazdach samochodowych.
Liczba GWP dwutlenku węgla wynosi 1 Bardzo tani i bezpieczny gaz ( nie jest łatwopalny, nie jest wybuchowy, nie jest trujący)
Jednak dyskusje dotyczące wpływu czynników chłodniczych na klimat bardzo często charakteryzują się pewną dozą abstrakcji.
Odpowiedź nasuwa się sama.

Odpowiedz