Wymiana płynu chłodzącego w samochodzie elektrycznym – czy to ważne?

15 maja 2025, 16:13

Czy powinno się wymieniać płyn chłodzący w samochodzie elektrycznym? Co mówią producenci, a co mechanicy? Jakie właściwości powinien mieć płyn chłodzący do auta elektrycznego i jak przebiega jego wymiana? Rozmawiamy z ekspertami od napraw pojazdów EV oraz zaglądamy do instrukcji obsługi samochodów elektrycznych.

Elementy układu chłodzenia pod maską Tesli

Jaką rolę pełni układ chłodzenia w samochodzie elektrycznym?

Układ chłodzenia w samochodach elektrycznych dba przede wszystkim o odpowiednią temperaturę baterii trakcyjnej, będącej głównym źródłem zasilania silnika (silników) samochodu. Aby zapewnić najwyższą wydajność baterii, temperatura płynu chłodzącego w samochodzie elektrycznym powinna być utrzymywana w zakresie od 15 do 30 st. Celsjusza, niezależnie od pory roku. Warto pamiętać, że zbyt niska temperatura baterii powoduje drastyczny spadek wydajności. Z kolei zbyt wysoka temperatura baterii może doprowadzić do pożaru.

Aby móc zapewnić właściwą temperaturę akumulatora, zazwyczaj zamontowanego pod podłogą auta, są w nim poprowadzone kanały z płynem chłodniczym. W samochodzie elektrycznym stosowane są dwa obwody płynu chłodniczego. Jest to widoczne po otwarciu maski, pod którą mamy zwykle dwa zbiorniki wyrównawcze. Dodatkowo stosuje się też płyn w dwóch kolorach. Każdy obwód jest wyposażony we własną chłodnicę, elektryczną pompę płynu chłodniczego, termostat i zawór.

Auto może być wyposażone też w chiller, czyli specjalny wymiennik ciepła, zintegrowany z obwodem płynu chłodzenia i obwodem układu klimatyzacji, w którym krąży gaz chłodniczy. W chillerze gaz chłodniczy układu klimatyzacji może odbierać ciepło z płynu chłodniczego, zwiększając wydajność układu chłodzenia.

W trakcie zimnych pór roku płyn chłodniczy musi z kolei podgrzewać baterię. Auto jest wyposażone w nagrzewnicę elektryczną wysokiego napięcia, która odpowiednio zwiększa temperaturę płynu, zależnie od temperatury na zewnątrz.

Samochód elektryczny może być również wyposażony w układ chłodzenia silnika elektrycznego oraz falownika. Standardowa temperatura płynu chłodniczego, chłodzącego silnik i falownik, powinna mieć ok. 60 st. Celsjusza. Poprawność pracy układu chłodzenia kontroluje co najmniej kilka czujników.

Czy trzeba wymieniać płyn chłodzący w samochodzie elektrycznym?

Każdy płyn eksploatacyjny, jaki jest wykorzystywany w samochodzie, powinien być regularnie wymieniany. Regularnie nie musi oznaczać często (np. co 5 lat albo co 100 tys. km przebiegu). Każdy płyn na przestrzeni lat traci swoje właściwości. To może być przyczyną niewłaściwego działania (np. niewystarczającego chłodzenia), utraty ochrony przez korozją i innych problemów.

Jak doskonale wiemy czasami zdarza się, że producent auta nie zaleca wymiany określonego płynu, a producent danego podzespołu twierdzi odwrotnie. Warto przypomnieć sobie sytuację z wymianą oleju przekładniowego w automatycznych skrzyniach biegów, w samochodach spalinowych. W niektórych przypadkach producenci aut twierdzili, że olej wystarcza na całe życie skrzyni biegów. Czy podobna sytuacja ma miejsce także w przypadku płynu chłodniczego, stosowanego w autach elektrycznych?

– Niestety producenci często twierdzą, że tego płynu się nie wymienia lub nie informują o tym. My sprawdzamy punkt zamarzania i jeżeli wychodzi w okolicach -20 (lub wyżej) to obowiązkowo wymieniamy. Dla zachowania higieny każdorazowo po upływie 5 lat – wyjaśnia Bartosz Jeziorański, specjalista do spraw serwisowania aut elektrycznych, właściciel sieci serwisów samochodowych EVRepair Network.

Sprawdźmy, jakie zalecenia mają producenci współczesnych samochodów elektrycznych.

W samochodach elektrycznych Nissan Leaf II generacji i Nissan Ariya zaleca się stosować oryginalny płyn chłodzący NISSAN o przedłużonej trwałości (niebieski) lub zamiennik o identycznej jakości, aby uniknąć korozji aluminium wewnątrz układu chłodzenia spowodowanej stosowaniem nieoryginalnego płynu chłodzącego. Pierwsza wymiana przy przebiegu 90 000 km lub po upływie 60 miesięcy, następnie co 60 000 km lub 48 miesięcy. W środku tego okresu należy wykonać inspekcję (sprawdzenie oraz, jeśli zajdzie taka potrzeba, korektę proporcji mieszanki) – wyjaśnia Dorota Pajączkowska, PR Manager – NISSAN Astara.

Zajrzyjmy do instrukcji samochodu TESLA 3 / 2025

„Płyn chłodzący akumulator: W większości przypadków płyn chłodzący akumulator nie wymaga wymiany przez cały okres eksploatacji pojazdu.

Uwaga. Gwarancja nie obejmuje uszkodzeń powstałych w wyniku otwarcia zbiornika płynu chłodzącego akumulator.”

I na koniec sprawdźmy instrukcję BYD Dolphin

W instrukcji auta mamy napisane wprost, że płyn chłodniczy należy wymieniać. Mamy też podany interwał wymiany.

„Płyn chłodzący klimatyzacji i płyn chłodzący akumulatora: Wymieniać długo działający płyn chłodzący na bazie kwasu organicznego co sześć lat lub co 60 000 mil (90 000 km).

Płyn chłodzący silnik napędowy: Wymieniać długo działający płyn chłodzący na bazie kwasu organicznego co sześć lat lub co 60 000 mil (90 000 km).”

 

Wymiana płynu chłodniczego w Tesli, fot. EV Repair.

Jaki wybrać płyn do układu chłodzenia auta elektrycznego oraz jakie powinien on mieć właściwości? Zapytajmy eksperta

W samochodzie elektrycznym nie można stosować standardowego płynu chłodniczego, takiego jak w aucie spalinowym. Musi on spełniać określone wymagania.

Na rynku można znaleźć płyny chłodnicze dedykowane (pod markami producentów samochodów) oraz płyny produkowane przez znane koncerny międzynarodowe (Castrol, Gulf, Motul) i mniejsze firmy, w tym polskie (Borygo, Chemia Bomar).

– Tradycyjne płyny chłodnicze oparte są na glikolu monoetylenowym, który skutecznie zabezpiecza przed zamarzaniem, jednak w przypadku pojazdów elektrycznych istotniejsze są dodatkowe cechy, takie jak minimalna przewodność elektryczna, ochrona przed korozją oraz brak szkodliwych substancji chemicznych. – wyjaśnia Stanisław Marciniak, ekspert z firmy Chemia Bomar, polskiego producenta płynów chłodniczych do aut elektrycznych

Jakie właściwości powinien mieć płyn do chłodzenia baterii i silnika auta elektrycznego?

– Badania oraz publikacje naukowe wskazują, że idealny płyn chłodniczy dla samochodów elektrycznych powinien mieć przewodność elektryczną na poziomie nie wyższym niż 30 µS/cm, co minimalizuje ryzyko zwarć i uszkodzeń komponentów elektrycznych. W tym kontekście płyny chłodnicze takie jak GLIDEX Elektra firmy Chemia Bomar, które wykazują przewodność na poziomie około 25 µS/cm, wpisują się w aktualne wymagania rynku motoryzacyjnego – wyjaśnia Stanisław Marciniak, ekspert z firmy Chemia Bomar, polskiego producenta płynów chłodniczych do aut elektrycznych – Odpowiedni płyn, zgodnie z danymi technicznymi powinien charakteryzować się niską przewodnością elektryczną, istotną dla bezpieczeństwa układów elektrycznych, brakiem dodatków szkodliwych, jak azotyny, fosforany, aminy czy borany, co jest ważne dla ochrony środowiska i spełniania wymagań europejskiej dyrektywy RoHS, wysoką kompatybilnością z metalami wykorzystywanymi w systemach chłodzenia baterii, jak miedź i aluminium, co ogranicza ryzyko korozji, a także biodegradowalnością, dzięki czemu jego użycie wpisuje się w proekologiczne trendy w motoryzacji elektrycznej.

Innym dostępnym na rynku polskim płynem do chłodzenia aut elektrycznych jest Boryszew Battery Coolant. Zgodnie z informacjami producenta jest on produkowany w oparciu o technologię OAT i charakteryzuje się niskim przewodnictwem elektrycznym poniżej 100μS. Zmniejsza ryzyko samozapłonu w razie wycieku i minimalizuje przepływ prądów korozyjnych. Jest on przeznaczony do aut elektrycznych i hybrydowych.

Jak przebiega wymiana płynu chłodniczego w samochodzie elektrycznym? Pytamy eksperta

W samochodach elektrycznych stosuje się płyn chłodniczy o innych właściwościach niż w spalinowych. Procedura wymiany też jest inna.

– Wymiana płynu chłodniczego w aucie elektrycznym jest procesem odmiennym od tego, który znamy z aut spalinowych – wyjaśnia Bartosz Jeziorański z EVRepair – Przede wszystkim układ chłodzenia w samochodach elektrycznych jest dużo bardziej rozbudowany niż w autach spalinowych. Układ chłodzenia w autach elektrycznych odpowiada za odbiór temperatury z ogromnej liczby komponentów, co skutkuje skomplikowanym przebiegiem układu oraz dużą liczbą pomp i zaworów elektrycznych. Dlatego procedura bardzo często wymaga podłączenia komputera i uruchomienia odpowiednich sekwencji. Ze względu na delikatne elementy, na przykład wężyki w baterii, bardzo często niemożliwe jest podanie nadmiernego ciśnienia lub podciśnienia. Choć w nowszych modelach to dopracowano. Tak więc wymianę płynu w baterii auta elektrycznego w większości wypadków rozpoczynamy od podłączenia urządzenia diagnostycznego i uruchomienia procedury otwarcia zaworów tak, aby było możliwe spuszczenie płynu lub odessanie go próżniowo. Potem w drugą stronę uruchamiamy procedurę napełniania i po uzupełnieniu płynu przeprowadzamy procedurę odpowietrzania. Dla bezpieczeństwa wykonujemy ją dwukrotnie ponieważ w miejscach gdzie są syfony, bąbel powietrza może dokonać ogromnej szkody, na przykład w Tesli może to spowodować przegrzanie autopilota. Procedura zajmuje od 30 do 60 minut.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!