Przeprowadzili test systemu brake-by-wire na drogach publicznych. Jakie są rezultaty?

10 lutego 2025, 15:50

Sześć dni, ponad 3 300 km i różne strefy klimatyczne. Zespół rozwojowy firmy Bosch zakończył testy nowego hydraulicznego systemu brake-by-wire na drogach publicznych. Jakie przyniosły one rezultaty?

fot. Bosch

Co wyróżnia system brake-by-wire?

To rozwiązanie całkowicie eliminuje konieczność zastosowania mechanicznego połączenia między pedałem hamulca a układem hamulcowym. Zamiast tego, decyzja kierowcy o hamowaniu przekazywana jest w formie sygnału elektrycznego za pośrednictwem redundantnych przewodów*. Rozwiązanie bazuje na siłowniku pompy brake-by-wire i systemie ESP®.

Bosch pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami typu by-wire dla obu tych obszarów. Jednym z nich jest hydrauliczny system brake-by-wire, który ma zostać wprowadzony na rynek jesienią 2025 roku. Oprócz niego Bosch opracowuje również system czysto elektromechaniczny. Firma otrzymała już zamówienia od różnych producentów pojazdów i przewiduje, że do 2030 r. ponad 5,5 mln pojazdów na całym świecie będzie wyposażonych w system brake-by-wire.

Siłownik systemu brake-by-wire
Siłownik systemu brake-by-wire, fot. Bosch

*mogą przejmować wzajemnie swoje funkcje w przypadku usterki

Cechy systemu brake-by-wire firmy Bosch

Dzięki rezygnacji z mechanicznego połączenia nie ma już konieczności instalowania komponentów układu hamulcowego w ścianie grodziowej pojazdu. Zamiast tego mogą one być umieszczone w najbardziej optymalnym miejscu pod względem bezpieczeństwa podczas kolizji, komfortu akustycznego (NVH) oraz procesu produkcyjnego. Elastyczność w wyborze miejsca montażu siłowników hamulcowych eliminuje potrzebę tworzenia różnych wariantów dla pojazdów z kierownicą po lewej i prawej stronie.

Technologia „by-wire” umożliwia wprowadzenie nowych koncepcji pedałów hamulca, w których zmniejszono lub całkowicie wyeliminowano skok pedału, co pozwala na lepsze zagospodarowanie wnętrza pojazdu. Hydrauliczne rozwiązanie brake-by-wire od Bosch opiera się na sprawdzonej technologii układów hamulcowych, łącząc siłownik by-wire z systemem ESP®. Jego kompaktowa konstrukcja oszczędza miejsce montażowe i redukuje masę układu hamulcowego. Ponieważ zarówno siłownik by-wire, jak i ESP® są przypisane do różnych kanałów redundantnego systemu elektrycznego, mogą one niezależnie generować wymagane ciśnienie hamowania na wszystkich czterech kołach w przypadku awarii. Dzięki temu rozwiązanie Bosch jest również odpowiednie dla wysoce zautomatyzowanych pojazdów, spełniając rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa.

Udany test długodystansowy dostarcza cennych danych 

System brake-by-wire jest rozwijany w centrum badawczo-rozwojowym Bosch w Abstatt, niedaleko Heilbronn. Podczas testu długodystansowego zespół pokonał trasę z południowo-zachodnich Niemiec przez Hamburg, Kopenhagę i Sztokholm, aż do koła podbiegunowego i zimowego centrum testowego Bosch w Vaitoudden, w północnej Szwecji.

W oparciu o szeroko zakrojoną koncepcję bezpieczeństwa, firma Bosch złożyła wniosek i uzyskała zgodę na użytkowanie pojazdu testowego na drogach publicznych w kilku krajach.

– Cały zespół pracował nad tym wydarzeniem z niesamowitą motywacją. Jesteśmy bardzo dumni z tego osiągnięcia. Nasz hydrauliczny system brake-by-wire działał bezbłędnie podczas całej podróży. Dzięki pierwszemu testowi długodystansowemu udowodniliśmy, że możemy bezpiecznie i skutecznie przenieść prawdziwy system brake-by-wire z toru testowego na drogi publiczne. – powiedział Hagen Kuckert, kierownik projektu siłownika hamulcowego by-wire w firmie Bosch w Abstatt. – Podczas podróży wykonaliśmy tysiące operacji hamowania, uzyskaliśmy cenne dane na temat zachowania układu w różnych warunkach drogowych i porównaliśmy je z wcześniejszymi symulacjami. Wszystkie te informacje posłużą do dalszej optymalizacji naszego hydraulicznego systemu brake-by-wire.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!