Wykaz zakazanych części samochodowych do ponownego użycia

, 13 listopada 2015, 14:38

Jednym z najczęstszych pytań zadawanych mechanikowi jest: „Czy nie da się kupić tej części taniej?”. Pomimo iż jest lista części, które można regenerować i kupić używane, istnieje również lista tych podzespołów, których ponowne użycie jest nielegalne i regulowane rozporządzeniem Ministra Infrastruktury.

Ministerstwo nie bez powodu stworzyło "Wykaz przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko" z dnia 28 września 2005 r.. Pomimo tego, że taka lista obejmuje kilkanaście podzespołów samochodowych handel nimi w serwisach internetowych kwitnie. Głównie ze względu na skomplikową sytuację prawną i chęć zarobku przez nieuczciwych sprzedawców. Niestety ludzie, żeby zaoszczędzić kilkadziesiąt lub kilkaset złotych, są skłonni ryzykować swoje życie i narażać na szwank środowisko naturalne. Konsekwnecje ich zachowań często przekłądają się na całe społeczeństwo. 

Każdy mechanik powinien znać jednak listę zakazanych części używanych przeznaczonych do ponownego użytku, która regulowana jest rozporządzeniem Ministra Infrastruktury.

 

Lista wygląda następująco:

  • poduszki powietrzne z aktywatorami pirotechnicznymi
  • klocki i szczęki hamulcowe
  • przewody układu hamulcowego
  • tłumiki układu wydechowego
  • przeguby układu kierowniczego i zawieszenia
  • fotele zintegrowane z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi
  • układ blokady kierownicy
  • immobilisery wraz z transponderami sterowania elektronicznego
  • urządzenia przeciwwłamaniowe i alarmowe
  • elementy elektryczne i elektroniczne układów bezpieczeństwa np. ABS
  • przewody paliwowe
  • filtry jednorazowe i wkłady filtra
  • zawory recyrkulacji spalin
  • instalacje zasilania gazem
  • automatyczne i nieautomatyczne zestawy pasów bezpieczeństwa
  • pióra wycieraczek szyb
  • katalizatory
  • kondensatory zawierające PCB

 

Poniżej zamieszczamy również rozporządzenie w postaci PDFa możliwego do ściągnięcia.

Pobierz plik

 

Warto przyswoić sobie tę listę, bowiem bardzo możliwe, że z czasem Ministerstwo na poważnie zabierze się za egzekwowanie przepisów. 

Dowiedz się więcej

Wadliwe części to miliardowe straty dla branży
Wadliwe części to miliardowe straty dla branży

Z powodu wykrycia wadliwych poduszek powietrznych japońska firma Takata wezwała właścicieli aż 34 mln samochodów do naprawy. To największa tego typu akcja w historii. Eksperci Exact Systems, firmy kontrolującej części samochodowe, uspokajają jednak że z roku na rok koncerny samochodowe coraz większą wagę przykładają do kontroli podzespołów. Tylko w ubiegłym roku w Polsce odnotowano 55% […]

Części zasypują dziurę po jabłkach
Części zasypują dziurę po jabłkach

Produkcja, sprzedaż krajowa i eksport części samochodowych z roku na rok dynamicznie rosną. To niezwykle istotne w kontekście kłopotów innych branż, spowodowanych napiętą sytuacją międzynarodową. Producenci części i akcesoriów motoryzacyjnych w Polsce to 900 firm zatrudniających ponad 116 tysięcy osób. Ich przychody ze sprzedaży sięgają 60 mld zł, eksportują towary o wartości 30 mld zł. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 15 listopada 2015, 12:23 0 -1

lista ta powinna zostać rozszerzona

Odpowiedz

Nick, 16 listopada 2015, 12:05 0 -1

Wszystko ok ale tłumiki?

Odpowiedz

rarek, 16 listopada 2015, 13:12 0 -1

Ten spis ma daleko idące konsekwencje w tematyce likwidacji szkód - przy wycenie szkody całkowitej i wartości wraku - wartość tych podzespołów wynosi 0 (zero) a wartość wraku jest mniejsza.

Odpowiedz

Anonim, 20 listopada 2015, 12:25 0 -1

Może od razu całe samochody wpisać na listę.
Dlaczego stacje diagnostycznie nie mają obowiązku badania stanu amortyzatorów w pojazdach? Czy amortyzatory nie ma mają już wpływu na bezpieczeństwo jazdy, pytam się panie były ministrze transportu??

Odpowiedz

Bogdan, 21 listopada 2015, 15:35 0 -1

Lista listą a życie wygląda inaczej. Czy są odpowiedzialne służby za kontrolę jakie części trafiają do ponownego obrotu? Kto ma tego pilnować? Po jaką cholerę tworzyć nowe prawo jak nikt za nic nie odpowiada.

Odpowiedz

Pavveł, 7 stycznia 2016, 9:11 0 -1

Płyn do klimatyzacji jest jednorazowy, a więc stary wypuszczamy do atmosfery? Wszystkie stacje do obsługi klimatyzacji stary czynnik ładują do butli z nowym. Ustawa tego zabrania!

Odpowiedz