Jaki olej zaaplikować do nowego samochodu

, 24 marca 2011, 0:00

Rynek olejowy w motoryzacji jest tak stary, jak sama motoryzacja na świecie i liczy już sobie ponad 130 lat. Z biegiem rozwijającej się technologi i coraz bardziej wymagających silników zaczęły powstawać oleje o coraz wyższych parametrach jakościowych. Nie od dzisiaj wiadomo, że prym w produkcji olejów i ich stosowaniu obecnie wiodą oleje syntetyczne z racji wysokich parametrów jakościowych dostosowanych do aktualnie produkowanych pojazdów. Bazy syntetyczne powstające w wyniku syntezy chemicznej, są odporniejsze na starzenie i dobrze znoszą wysokie temperatury. To właśnie te oleje skutecznie wypierają ze stosowania zwłaszcza w fabrykach oraz na przeglądach serwisowych nowych aut oleje mineralne, które z natury pozostawiają w silnikach zbędne osady oraz nagary. Oleje mineralne powstające w wyniku rafinacji ropy naftowej są zwykle gęstsze i mają gorsze oraz mniej stabilne parametry.

Wydawać by się mogło, że temat jest oczywisty szczególnie dla ludzi pracujących w branży motoryzacyjnej. Nic bardziej mylnego. Otóż w serwisach nowych aut, gdzie świeżo upieczeni właściciele nowych cacek, pojawiają się na okresowych przeglądach połączonych z wymianą oleju, dowiadują się, że do silnika ich nowego auta serwisant właśnie wlał olej mineralny.

Może podam tutaj przykład z życia wzięty jaki przytrafił się mojemu klientowi, któremu sprzedałem wcześniej do nowego Citroena C1 poj 1,0L na pierwszą wyminę półsyntetyczny olej 10W40 Castrola. Wiedząc, że wcześniej został zalany olejem mineralnym, poleciłem olej półsyntetyczny, a przy kolejnej wymianie zastosowanie docelowo oleju syntetycznego. Serwisant jednak odmówił wykonania usługi na tym oleju. Również ów serwisant, po moim telefonie nie potrafił mi logicznie wytłumaczyć dlaczego stosują oleje mineralne do nowych silników. Zdecydowałem się więc wysłać e-mail do kierownika serwisu Citroena na ul.Nizinną w Poznaniu z prośbą o wyjaśnienie stosowanych olejów.

Tutaj treść tej wiadomości:

Witam.
Zwracam się do Pana z prośbą o udzielenie odpowiedzi na moje pytanie, dlaczego w Citroenie C1 poj.1,0L w nowych autach, zalewacie Państwo silniki olejami mineralnymi 15W40, a co gorsza, odmawiacie klientom możliwość zmiany na oleje półsyntetyczne i syntetyczne! W Państwa książce serwisowej pojazdu jest napisane, iż dopuszcza się stosowanie w tych pojazdach olejów mineralnych, półsyntetycznych oraz syntetycznych. Zresztą nie od dzisiaj wiadomo że oleje syntetyczne mają lepsze wszystkie parametry jakościowe, a przez ich stosowanie wydłuża się okres eksploatacyjny silników. Mojemu klientowi w Waszym serwisie odmówiono dzisiaj (17.03.2011) wymiany oleju, kiedy przywiózł ze sobą olej półsyntetyczny Castrol Magnatec 10W40. Na moje pytanie dlaczego stosujecie tylko olej mineralny, serwisant stwierdził, że silnik na nim ciszej pracuje, olej 10W40 jest za rzadki, a książka serwisowa nie jest od tego pojazdu! (więc od jakiego? Przecież to Wy ją wydaliście do tego auta). To jakiś absurd, dlaczego wprowadzacie klientów w błąd, skąd takie wnioski i co to za tłumaczenie nie godne serwisu! Również oleje o lepkościach 10W40 czy 5W30 można z powodzeniem stosować w naszych warunkach klimatycznych. Tłumaczenie,że olej jest za rzadki jest absurdalne. Należy tutaj dodać, że Toyota montuje te same silniki w modelu Yaris oraz Aygo i zaleca stosowanie olejów syntetycznych 0W20 lub 5W30 i tam te oleje nie są za rzadkie!

Pracuję w branży od 22 lat, wymieniłem oleje w kilkudziesięciu tysiącach samochodach, znam temat od "podszewki" i nie rozumiem takiego tłumaczenia! Nawet jeżeli zastosowaliście Państwo olej mineralny w nowym aucie, kiedy silnik nie ma oznak zużycia, a olej mineralny nie pozostawił jeszcze w silniku zbędnych osadów i nagarów, wciąż jest możliwa zmiana oleju na olej półsyntetyczny i syntetyczny. Niestety na kolejnych przeglądach odbieracie Państwo klientom takie możliwości przez odmowę zalania tymi olejami!

Piszę do Pana, gdyż temat jest istotny. Proszę o logiczne i rzeczowe umotywowanie Państwa wyborów, albo dopuszczenie stosowania olejów półsyntetycznych i syntetycznych, zresztą tak jak zaleca książka serwisowa.

Niestety odpowiedzi nie otrzymałem. Po tygodniu oczekiwania wysłałem tą samą wiadomość do kierownika serwisu w Złotnikach koło Poznania z następującym dopiskiem:

Witam Pana.

Kieruję Do Pana mojego e-maila, gdyż do tej pory nie uzyskałem odpowiedzi na moją wiadomość wysłaną w minionym tygodniu do kierownika serwisu na ul.Nizinnej w Poznaniu p. L. Z.

Nie mam zamiaru oceniać p.Z. i jego motywów jakimi się kierował nie odpowiadając na moje pytanie. Mam jednak nadzieje, że Pan, kierując prestiżową placówką dla miasta Poznania znajdzie chwilę czasu, by fachowo i logicznie odpowiedzieć na zadane pytanie. Temat jest dla mnie istotny z racji wykonywanego prze ze mnie zawodu. 

Nie chcąc się rozpisywać w temacie, niżej przekleiłem treść tej samej wiadomości. (jw.)

Niestety również Pan kierownik nie zaszczycił mnie ani jednym słowem odpowiedzi. Czyż by zabrakło logicznych argumentów dla słów wyjaśnienia?

No cóż, mi natomiast nasuwają się tylko słowa, że nie odpowiedzialni ludzie zajmują odpowiedzialne stanowiska, a szarego klienta nie znającego zagadnienia w ten oto sposób zmusza się do częstszych wizyt w serwisie by dokonać kolejnej wymiany po 10 tys km, a nie 20 tys km jaką można zrobić na oleju syntetycznym.
 

Aby przeczytać drugą część artykułu kliknij tutaj.

Dowiedz się więcej

Oleje Comma w nowej szacie
Oleje Comma w nowej szacie

Oleje PMO (Performance Motor Oil) marki Comma będą sprzedawane w nowych opakowaniach. Wszystkie oznaczone są etykietami przypominającymi hologramy 3D. Kolejną nowością, którą wprowadziła Comma, jest bardzo przydatna aplikacja, dostępna także w języku polskim. Oprócz etykiet przypominających hologram, na odwrocie każdego opakowania znajduje się teraz naklejka (w większych opakowaniach – naklejki) do wpisywania daty wymiany oleju, […]

Jaki olej zaaplikować do nowego samochodu cd
Jaki olej zaaplikować do nowego samochodu cd

Szanowni Państwo. Miło mi, że niektórych z Was zainteresował mój artykuł na temat wymian olejów silnikowych w nowych autach. Sprawa ta, ma jednak swój ciąg dalszy i dlatego postanowiłem opisać Państwu kolejne związane z nimi wydarzenia. Mimo, iż Pan L.Z. nadal milczy w temacie, to Pan kierownik ze Złotnik, chcąc ratować dobre imię serwisu, oraz […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Kalet, 11 maja 2017, 23:24 0 -1

Obecnie polecam sprawdzić oleje revline. Niezależnie od czego, czy chodzi nam o oleje do cięższego sprzętu, dostawczaków itd. (z tego sa znani od dawna) to teraz mają też dobre opcje dla osobówek. Naprawdę warto sprawdzić, polska firma naprawdę robi świetne produkty!

Odpowiedz

mosano, 27 października 2017, 12:48 0 -7

Mnie Venol dał mega zmianę, olej syntetyczny. I chociaż sam nie wierzyłem specjalnie, że rola oleju jest jakaś poważniejsza, to teraz widzę, że faktycznie taka ona jest. Zmiana dała widoczną poprawę mocy silnika, niezawodność, porządny rozruch, zero problemów. Co najlepsze - ewidentnie widać mniejsze spalanie. Robię ciągle takie same trasy i zmianę widać ewidentnie. Może to kilka dyszek, ale zawsze coś.

Odpowiedz

mutymylatorny, 6 października 2018, 12:30 0 0

Shell ma bardzo dobre oleje do silników z filtrem cząsteczkowym, helix ultra ect. Nie brudzi układu wydechowego.

Odpowiedz

osimana, 8 października 2018, 10:41 0 0

A nie wiesz czy do silnika hybrydowego podejdzie?

Odpowiedz

mutymylatorny, 9 października 2018, 15:55 0 0

wiesz co, wydaje mi się, że powinien. Ale pewności 00% nie mam, musisz doczytać albo dopytac na miejscu w sklepie.

Odpowiedz

osimana, 10 października 2018, 9:51 0 0

dobra, tak zrobię, że zapytam. i tak mam miec przegląd na dniach więc bedzie okazja od razu. dzięki.

Odpowiedz

allumines, 26 listopada 2018, 21:30 0 0

zawsze możesz też skorzystać z pomocy aplikacji shell lubematch.

Odpowiedz

nillis, 7 listopada 2019, 19:20 0 0

a korzystałeś już z tej aplikacji wcześniej? Faktycznie dobuera ona odpowiednio olej?

Odpowiedz

patito, 11 października 2018, 12:06 0 0

A jak ktoś się nie zna na rzeczy tak jak ja, to jak mam dobrac olej? Mam uzywany samochód a poprzedni właściciel nie pozostawił informacji o uzywanym oleju.

Odpowiedz

macinuqik, 14 grudnia 2018, 20:33 0 0

możesz sprawdzić przez aplikację shell lubematch jak zalezy ci na czasie.

Odpowiedz

alek, 26 listopada 2018, 19:13 0 0

ogolnie to producenci aut rekomendują dany olej dla przykładu oleje Shell rekomenduje koncern BMW.

Odpowiedz

paulo, 11 grudnia 2018, 11:03 0 0

Dobre są oleje shella helix ultra, uzywam je od lat i nie zamieniłbym teraz na żaden inny.

Odpowiedz

blanmann, 14 grudnia 2018, 20:59 0 0

A dlaczego akurat shell? co konkretnego cie przekonało?

Odpowiedz

nankijski, 10 kwietnia 2019, 9:55 0 0

Jak ktoś nie zna się a koniecznie chce sam dobrac olej, to warto tutaj skorzystać z aplikacji shell lubematch, bardzo proste i intuicyjne narzedzie do dobierania oleju do konkretnych samochodów.

Odpowiedz

Pompejusz, 5 maja 2019, 22:46 0 0

U mnie od nowości lali Shell Helix Ultra 0W-20 do silnika wiec i ja dalej taki stosuje bo samochód kilometry swoje robi jak to auto firmowe :D co 15 tys wymina i jazda dalej :D

Odpowiedz

Alfons_Petarda, 6 maja 2019, 9:53 3 0

jakieś boty z Shella piszą komentarze, żenujące

Odpowiedz

cristo, 7 maja 2019, 12:27 1 0

Do nowego auta na pierwszą zmianę 10w40?
Autor rżnie fachowca, a sam popełnił identyczny błąd. Jeśli już tak bardzo chciał 10w40 do dlaczego półsyntetyczny, a nie syntetyczny? Przecież są oleje syntetyczne o tej klasie lepkosci, np eneos.
Są też testy polegające na zmierzeniu płynności oleju w niskich temperaturach i taki 10W40 będzie dużo dłużej spływał niż 5W40/0W40/5W30, także dlaczego nowy silnik zimą "katować" takim olejem?

Odpowiedz

gosc, 20 września 2019, 19:10 0 0

możesz wejść na stronę Lubematch i tam dobierzesz odpowiednio olej do silnika.

Odpowiedz