Jest wiele czynności serwisowych, o których nie pamiętamy. Są to czynności proste, łatwe do wykonania. Można zarobić i uchronić klienta przed niespodziewaną awarią. Jeśli oczywiście sam klient nie będzie na tyle sprytny i przewidujący, żeby regularnie stosować smary. Na przykład do smarowania mechanizmu wycieraczek. Regularne smarowanie może uchronić go przed zatarciem, a silnik napędu wycieraczek przed spaleniem. Tymczasem wymiana mechanizmu wycieraczek i napędzającego je silnika może być naprawdę droga.

Mechanizm wycieraczek przedniej szyby jest zamontowany w podszybiu auta. Zazwyczaj wystarczy zdemontować kilka spinek, aby łatwo uzyskać do niego dostęp. Mechanizm jest smarowany fabrycznie. A potem zdecydowana większość użytkowników i serwisujących auta mechaników o nim zapomina. Na przestrzeni lat fabryczny smar wysycha i ścieka. Tym bardziej, że mechanizm jest narażony niemalże bezpośrednio na działanie warunków atmosferycznych. Do podszybia dostaje się też wilgoć, która może wywoływać korozję mechanizmu.
Kiedy mechanizm traci smar a dodatkowo zaczyna korodować, pracuje z coraz większymi oporami. Te widać gołym okiem, bo wycieraczki na szybie pracują w nieodpowiedni sposób. Co gorsza, awaria mechanizmu, a przede wszystkim generowane przez niego opory, powodują coraz większe trudności dla silnika elektrycznego 12V, który napędza układ. W rezultacie może dojść do jego przedwczesnego zużycia i spalenia. Ten mały podzespół elektryczny, tak samo jak mechanizm wycieraczek, może być niestety bardzo drogi.
Serwisowanie mechanizmu wycieraczek – wystarczy smar biały
Raz na dwa lata warto zdemontować osłonę podszybia. Potem oczyścić mechanizm z korozji, jeśli występuje. Wystarczy spryskać go chemicznym środkiem czyszczącym. Korozję można zneutralizować środkiem w płynie. A potem wystarczy cały mechanizm dokładnie spryskać smarem białym. Zapewni mu to mniejsze opory pracy i ochronę przed korozją.
Dlaczego mechanik nie mógłby zaproponować klientowi dodatkowej czynności serwisowej, nawet za niewielką sumę? Koszt smaru białego jest niewielki. A przyda się on do wielu innych czynności. Opakowanie 400 ml można kupić w cenie od 12 do 55 złotych, a średnia cena zawiera się w przedziale od 12 do 18 złotych. Na rynku można znaleźć biały smar takich marek jak K2, Wurth, Boll, CX80, MA Professional, Tecmaxx, LiquiMoly, Motul, BudFix, Valvoline i wiele innych.
– Zastosowanie białego smaru w sprayu to skuteczny sposób na zabezpieczenie mechanizmu wycieraczek przed zatarciem – wyjaśnia Agnieszka Karnecka, Technolog ds. rozwoju i jakości produktu marki BOLL – Biały Smar to preparat o wysokich właściwościach smarujących, który skutecznie redukuje tarcie pomiędzy elementami ruchomymi. Jest odporny na działanie wody i niekorzystnych warunków atmosferycznych, co ma kluczowe znaczenie w przypadku mechanizmów narażonych na wilgoć. Dzięki odpowiedniej konsystencji nie spływa z powierzchni metalowych nawet podczas pracy urządzenia, a dodatkowo zapewnia skuteczną ochronę przed korozją. Smar zaleca się aplikować na przeguby, cięgna oraz osie obrotowe mechanizmu wycieraczek – najlepiej po demontażu osłon, co umożliwia dostęp do kluczowych elementów. Przed użyciem preparatu warto dokładnie oczyścić powierzchnie z zabrudzeń i pozostałości starego smaru, aby zapewnić optymalną trwałość nowej warstwy ochronnej.
Wiele smarów białych, oferowanych na polskim rynku, ma też różne dodatki, np. PTFE czyli teflon.
Jak zbudowany jest mechanizm wycieraczek?
W podszybiu znajduje się silnik elektryczny prądu stałego, do którego doprowadzone jest zasilanie elektryczne. Silnik elektryczny jest sterowany przez przełącznik zespolony, zamontowany pod kierownicą. Za pomocą przełącznika można uruchamiać/wyłączać napęd wycieraczek, a także wybierać prędkość ich pracy.
Pomiędzy silnikiem a mechanizmem stosowana jest przekładnia, która zamienia ruch obrotowy silnika na ruch mechanizmu. Stosowane są tu różne rozwiązania, bo w niektórych autach są dwie wycieraczki przedniej szyby, a w innych jedna. Poza tym w niektórych samochodach obie wycieraczki poruszają się w jednym kierunku, a w innym w przeciwległych kierunkach.
Sam mechanizm wycieraczek składa się z metalowych prętów i sworzni, które (w układzie oczyszczania przedniej szyby) są połączone w układ, który może przypominać trapez.
Mechanizm wycieraczek przekazuje napęd na osie/wałki napędowe wycieraczek, do których są zamontowane ramiona wycieraczek. Wałek obraca się w łożysku, które jest zamontowane w nadwoziu auta.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
cogito, 3 czerwca 2025, 20:35 0 0
Czy aby zdjęcie jest właściwe? mechanizm podnoszenia szyb?
Odpowiedz
Redakcja, 4 czerwca 2025, 8:25 0 0
Słuszna uwaga. Dziękujemy za zwrócenie uwagi na pomyłkę.
Odpowiedz