Co oznacza M+S na oponie? Wszystko, co warto wiedzieć.

29 listopada 2024, 10:15

Oznaczenie M+S, czyli Mud and Snow (błoto i śnieg), często pojawia się na oponach i jest kojarzone z ich przystosowaniem do trudniejszych warunków drogowych. Symbol ten sugeruje, że opony zostały zaprojektowane do radzenia sobie z błotem, lekkim śniegiem lub innymi wymagającymi nawierzchniami. Warto jednak zrozumieć, że symbol M+S nie jest oznaczeniem opony zimowej.

unsplash.com

Opony M+S a prawdziwe opony zimowe

Mimo że oznaczenie M+S może być mylące, nie oznacza automatycznie, że dana opona jest zimowa. W Europie opony przeznaczone na zimę powinny posiadać symbol trzech szczytów górskich z płatkiem śniegu (3PMSF – Three Peak Mountain Snowflake). Ten znak wskazuje, że opona spełniła rygorystyczne testy homologacyjne, potwierdzające jej skuteczność w warunkach zimowych, takich jak niskie temperatury, śnieg czy lód.

Opony wyłącznie z oznaczeniem M+S mogą dobrze sprawdzać się jako wielosezonowe, zwłaszcza w krajach o łagodnych zimach, ale ich skuteczność na śliskich i zaśnieżonych drogach jest ograniczona. Dlatego w Polsce, gdzie zimowe warunki bywają wymagające, warto wybierać opony z symbolem 3PMSF.

Dlaczego oznaczenie M+S nie wystarcza?

Oznaczenie M+S zostało wprowadzone w USA jako ogólny wskaźnik lepszych osiągów w błotnistych lub śnieżnych warunkach w porównaniu z oponami letnimi. Nie jest ono jednak standaryzowane ani testowane, co oznacza, że producenci mogą je stosować dowolnie. Tymczasem symbol 3PMSF jest uznawany na terenie Unii Europejskiej za oficjalny znak opon zimowych.

Inne oznaczenia na oponach

Oprócz symbolu M+S na oponach można znaleźć wiele innych oznaczeń, które pomagają w wyborze odpowiedniego modelu:

3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) – wspomniany wcześniej symbol zimowy, który potwierdza homologację.
DOT – informacja o dacie produkcji opony. Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień, a ostatnie dwa – rok produkcji (np. „1923” oznacza 19. tydzień 2023 roku).
XL lub RF – opony wzmacniane, przeznaczone do pojazdów o większym obciążeniu.
Run Flat – opony pozwalające na jazdę z ograniczoną prędkością po przebiciu.
Etykieta UE na nowej oponie – zawiera informacje o przyczepności na mokrej nawierzchni, efektywności paliwowej i hałasie zewnętrznym.

Jakie opony wybrać na zimę?

Przy wyborze opon warto wziąć pod uwagę warunki, w jakich pojazd będzie użytkowany. Jeśli w regionie, w którym mieszkasz, zimy są surowe, najlepszym wyborem będą opony z symbolem 3PMSF. Natomiast w rejonach o łagodniejszych zimach opony M+S mogą być wystarczające, szczególnie w wersjach wielosezonowych, które oferują dobrą przyczepność w umiarkowanych warunkach.

Oznaczenie M+S na oponach informuje o ich podstawowym dostosowaniu do trudniejszych nawierzchni, takich jak błoto czy lekki śnieg. Jednak dla pełnego bezpieczeństwa zimą należy szukać symbolu 3PMSF, który gwarantuje, że opony spełniają europejskie normy dla opon zimowych. Nie zapominaj także o innych oznaczeniach, takich jak data produkcji, parametry hałasu czy możliwość jazdy po przebiciu – mogą one znacząco wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo użytkowania. Wybór odpowiednich opon to inwestycja w bezpieczeństwo na drodze.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!