Geometria zawieszenia

Geometria zawieszenia jest bardzo szerokim pojęciem. Często można się z nim spotkać, ale czy wiemy co ono tak naprawdę oznacza? Właśnie temu poświęcony będzie poniższy artykuł.

Na początek trochę teorii. Podstawowymi kątami opisującymi geometrię układu jezdnego są: zbieżność, określana jako różnica odległości pomiędzy przednią i tylną częścią obręczy, mierzona w płaszczyźnie poziomej przechodzącej przez środki kół (Rys. 1) oraz kąt pochylenia koła czyli kąt pomiędzy prostą pionową, a płaszczyzna koła ustawionego w położeniu „do jazdy na wprost”- tzn. symetrycznie względem podłużnej osi symetrii samochodu (Rys. 2). Kąty te dotyczą wszystkich zarówno osi przedniej jak i tylnej.

Kąt pochylenia koła stosowany jest by zwiększyć przyleganie ogumienia do nawierzchni oraz zmniejszyć obciążenie pionowe piasty. Efekty niepożądane niwelowane są zbieżnością. Nieprawidłowe wartości tych kątów skutkują szybszym zużywaniem się ogumienia i elementów zawieszenia oraz „ściąganiem” pojazdu podczas jazdy na prostych odcinkach.

Kątami dodatkowymi występującymi jedynie w kołach osi kierowanej są: kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy (Rys. 3) czyli kąt pomiędzy prostą pionową a rzutem osi sworznia zwrotnicy na płaszczyznę pionową równoległą do podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu oraz kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy (Rys. 4) definiowany jako kąt pomiędzy osią sworznia zwrotnicy a prosta pionowa, mierzony w rzucie na płaszczyznę pionową, prostopadłą do podłużnej płaszczyzny symetrii samochodu.

Oba te parametry wywołują tzw. moment stabilizujący powodujący ustawianie się kół w położeniu do jazdy na wprost.

Prawidłowe wartości wszystkich kątów zapewnia zachowanie pełnej kierowalności pojazdu przy różnych warunkach drogowych a co za tym idzie bezpieczeństwo i komfort jazdy. Można to osiągnąć poprzez kontrolę z ewentualną korektą geometrii wykonywane okresowo oraz przy każdej ingerencji w zawieszenie pojazdu. Umożliwiają to różnego typu urządzenia pomiarowe. W zależności od wykorzystanej technologii można wśród nich wyróżnić: optyczne, laserowe, CCD oraz najnowsze 3D.

Geometrie pasywne wykorzystujące technologię trójwymiarową umożliwiają niemal błyskawiczny pomiar przy zachowaniu dużej dokładności. W odróżnieniu od pozostałych nie są one czułe na odchylenia posadzki (alternatywnie dźwignika) od poziomu.

Jako przykład przedstawię jedno z najlepszych na rynku urządzeń do geometrii niemieckiej firmy Hofmann – model Geoliner. W cyklu pomiarowym trwającym kilka minut mierzy ono wszystkie omówione wyżej kąty oraz parametry dodatkowe jak rozstaw kół, osi, nierównoległość osi czy pomiar trapezu Ackermana.

Technologia pasywna niemal w 100% wyeliminowała możliwość wystąpienia błędu pomiarowego oraz umożliwiła szybkie i precyzyjne zdiagnozowanie geometrii pojazdu którym poruszamy się na co dzień.

Kąt pochylenia koła Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Kąt zbieżności
 

Autor: Tomasz Bianga
Doradca Techniczno-Handlowy w firmie Sosnowski
Warto przeczytać
Kontrola sworzni kulowych zawieszenia pojazdu
Każdy samochód wymaga okresowo kompleksowej kontroli mechanizmów podwozia. Trwałość jego elementów zależy od konstrukcji, zastosowanych materiałów, od warunków eksploatacji pojazdu,…»
Promocja urządzenia do geometrii w sieci Sosnowski
Firma Sosnowski, wspólnie z producentem urządzeń do geometrii 3D – Hofmann, przygotowała promocję urządzenia do geometrii Geoliner. Teraz model 670…»
Geomaster 9750 3D - nowość w gamie marki Nortec Pro
W ofercie Nortec Pro znalazło się nowe urządzenie do geometrii 3D. Geomaster 9750 3D to zaawansowany technologicznie przyrząd do pomiaru…»
Master-Sport pracuje nad innowacyjnym amortyzatorem
Amortyzatory zawieszenia pracują w bardzo zróżnicowanych warunkach cieplnych wynikających z temperatury otoczenia i nagrzewania podczas pracy. Zmiany temperatury mają wpływ…»
Geometria Trigon 648 z 2-letnią gwarancją w Tip-Topol
Firma Mondolfo Ferro, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów wydłużyła gwarancję na urządzenie do geometrii pojazdów Trigon 648 do 24 miesięcy.»

Komentarze

Komentarze moderowane są przez redakcję. Przed dodaniem komentarza zapoznaj się z regulaminem.

83.238.208.* 2 lata temu

Racja :)

83.12.120.* 2 lata temu

Rys.3 i rys.4 są zamienione :)
Pozdrowienia z białostockiego ASO.

Moderator 2 lata temu

Rzeczywiście, dziękujemy za uwagę - ilustracje zostały poprawione.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.