Geometria zawieszenia

Geometria zawieszenia jest bardzo szerokim pojęciem. Często można się z nim spotkać, ale czy wiemy co ono tak naprawdę oznacza? Właśnie temu poświęcony będzie poniższy artykuł.

Na początek trochę teorii. Podstawowymi kątami opisującymi geometrię układu jezdnego są: zbieżność, określana jako różnica odległości pomiędzy przednią i tylną częścią obręczy, mierzona w płaszczyźnie poziomej przechodzącej przez środki kół (Rys. 1) oraz kąt pochylenia koła czyli kąt pomiędzy prostą pionową, a płaszczyzna koła ustawionego w położeniu „do jazdy na wprost”- tzn. symetrycznie względem podłużnej osi symetrii samochodu (Rys. 2). Kąty te dotyczą wszystkich zarówno osi przedniej jak i tylnej.

Kąt pochylenia koła stosowany jest by zwiększyć przyleganie ogumienia do nawierzchni oraz zmniejszyć obciążenie pionowe piasty. Efekty niepożądane niwelowane są zbieżnością. Nieprawidłowe wartości tych kątów skutkują szybszym zużywaniem się ogumienia i elementów zawieszenia oraz „ściąganiem” pojazdu podczas jazdy na prostych odcinkach.

Kątami dodatkowymi występującymi jedynie w kołach osi kierowanej są: kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy (Rys. 3) czyli kąt pomiędzy prostą pionową a rzutem osi sworznia zwrotnicy na płaszczyznę pionową równoległą do podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu oraz kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy (Rys. 4) definiowany jako kąt pomiędzy osią sworznia zwrotnicy a prosta pionowa, mierzony w rzucie na płaszczyznę pionową, prostopadłą do podłużnej płaszczyzny symetrii samochodu.

Oba te parametry wywołują tzw. moment stabilizujący powodujący ustawianie się kół w położeniu do jazdy na wprost.

Prawidłowe wartości wszystkich kątów zapewnia zachowanie pełnej kierowalności pojazdu przy różnych warunkach drogowych a co za tym idzie bezpieczeństwo i komfort jazdy. Można to osiągnąć poprzez kontrolę z ewentualną korektą geometrii wykonywane okresowo oraz przy każdej ingerencji w zawieszenie pojazdu. Umożliwiają to różnego typu urządzenia pomiarowe. W zależności od wykorzystanej technologii można wśród nich wyróżnić: optyczne, laserowe, CCD oraz najnowsze 3D.

Geometrie pasywne wykorzystujące technologię trójwymiarową umożliwiają niemal błyskawiczny pomiar przy zachowaniu dużej dokładności. W odróżnieniu od pozostałych nie są one czułe na odchylenia posadzki (alternatywnie dźwignika) od poziomu.

Jako przykład przedstawię jedno z najlepszych na rynku urządzeń do geometrii niemieckiej firmy Hofmann – model Geoliner. W cyklu pomiarowym trwającym kilka minut mierzy ono wszystkie omówione wyżej kąty oraz parametry dodatkowe jak rozstaw kół, osi, nierównoległość osi czy pomiar trapezu Ackermana.

Technologia pasywna niemal w 100% wyeliminowała możliwość wystąpienia błędu pomiarowego oraz umożliwiła szybkie i precyzyjne zdiagnozowanie geometrii pojazdu którym poruszamy się na co dzień.

Kąt pochylenia koła Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy
Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Kąt zbieżności
 

Dowiedz się więcej

Kontrola sworzni kulowych zawieszenia pojazdu
Kontrola sworzni kulowych zawieszenia pojazdu

Każdy samochód wymaga okresowo kompleksowej kontroli mechanizmów podwozia. Trwałość jego elementów zależy od konstrukcji, zastosowanych materiałów, od warunków eksploatacji pojazdu, czyli od jakości dróg i warunków atmosferycznych. Zaleca się aby raz w roku lub co około 20 tys. km sprawdzić poprawność działania elementów podwozia. Poniższe zalecenia dla mechaników podczas wykonywania kontroli podwozia należy traktować wyłącznie […]

Promocja urządzenia do geometrii w sieci Sosnowski
Promocja urządzenia do geometrii w sieci Sosnowski

Firma Sosnowski, wspólnie z producentem urządzeń do geometrii 3D – Hofmann, przygotowała promocję urządzenia do geometrii Geoliner. Teraz model 670 Gold czwartej generacji można kupić za 16 900 euro netto. Geoliner 670 Gold taniej w sieci Sosnowski Promocja jest ważna do 28 lutego 2013 r. Urządzenie dostępne w cenie promocyjnej to jeden z najnowocześniejszych produktów […]

Geomaster 9750 3D – nowość w gamie marki Nortec Pro
Geomaster 9750 3D – nowość w gamie marki Nortec Pro

W ofercie Nortec Pro znalazło się nowe urządzenie do geometrii 3D. Geomaster 9750 3D to zaawansowany technologicznie przyrząd do pomiaru i regulacji geometrii kół osi pojazdów, pracujący w środowisku Windows. Obecnie produkt jest objęty ofertą promocyjną. Zaawansowana technologia , wysokiej rozdzielczości kamery umieszczone na słupie i pasywne głowice czynią urządzenie praktycznie bezawaryjnym,  minimalizują też ryzyko […]

Master-Sport pracuje nad innowacyjnym amortyzatorem
Master-Sport pracuje nad innowacyjnym amortyzatorem

Amortyzatory zawieszenia pracują w bardzo zróżnicowanych warunkach cieplnych wynikających z temperatury otoczenia i nagrzewania podczas pracy. Zmiany temperatury mają wpływ na siły tłumienia, dlatego firma Master-Sport Automobiltechnik, przy wsparciu funduszy unijnych, zamierza ograniczyć ich wpływ na siły tłumienia. Siły tłumienia amortyzatorów, chociaż starannie dobrane do danego typu zawieszeń pojazdów, wykazują większe wartości w niskich temperaturach, […]

Geometria Trigon 648 z 2-letnią gwarancją w Tip-Topol
Geometria Trigon 648 z 2-letnią gwarancją w Tip-Topol

Firma Mondolfo Ferro, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów wydłużyła gwarancję na urządzenie do geometrii pojazdów Trigon 648 do 24 miesięcy. Trigon 648 cieszy się bardzo dobrą opinią wśród nabywców, a niewielka liczba jego usterek stanowi potwierdzenie faktu o niezawodności maszyny. Urządzenie cieszy się mocną pozycją w ofercie firmy Tip-Topol. Charakterystyka urządzenia: Model pracuje w technologii podczerwieni […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

autor / 9 marca 2013, 12:05

Rys.3 i rys.4 są zamienione 🙂
Pozdrowienia z białostockiego ASO.

0 0 odpowiedz

autor / 13 marca 2013, 14:48

Racja 🙂

0 0 odpowiedz