Diagnostyka uszkodzeń układu podwójnego sprzęgła

18 lipca 2011, 17:41

W przypadku wykonywania napraw związanych z podwójnym sprzęgłem, aby zawęzić diagnostykę potencjalnego problemu należy odpowiednio wcześniej wyjaśnić z klientem kilka zasadniczych kwestii.

Jeśli pojazd jest jeszcze zdolny do jazdy, to razem z klientem należy odbyć jazdę próbną. Klient powinien siedzieć za kierownicą i w czasie jazdy próbnej zaprezentować, w jakich sytuacjach można zaobserwować zgłaszane usterki.

Przykłady konkretnych pytań do klienta:
– Co dokładnie nie działa lub czego dokładnie dotyczy zgłaszana usterka?
– Jak długo występuje dany problem?
– Czy dany problem wystąpił nagle, czy pojawiał się stopniowo (powoli)?
– Jak często występuje problem? Sporadycznie, często czy zawsze?
– W jakich sytuacjach w czasie jazdy występuje problem? Np. przy rozruchu, podczas przyspieszania, hamowania, w stanie zimnym lub przy wysokiej temperaturze pracy?
– Jaki jest przebieg pojazdu?
– Czy są jakieś dodatkowe obciążenia dla pojazdu? Np. jazda z przyczepką, duży ładunek dodatkowy, częsta jazda po terenach górskich, czy samochód jest taksówką, pojazdem z floty samochodowej, samochodem wynajmowanym, używanym do nauki jazdy?
– Jaki jest profil jazdy pojazdu? Samochód do jazdy miejskiej, na krótkich odcinkach, na trasie, po autostradach?
– Czy do tej pory były już wykonywane naprawy w układzie sprzęgieł/skrzyni biegów? Jeśli tak, jaki był wtedy przebieg? Jaki był wtedy powód zgłaszanej usterki? Jakie wykonano naprawy?

Ogólne badanie pojazdu

Przed rozpoczęciem naprawy w pojeździe, należy sprawdzić poniższe punkty:
– Wpisy kodów błędów w jednostce sterującej (silnik, skrzynia biegów, sprzęgło, komfort, CAN-BUS)
– Praca akumulatora

Prawidłowy sposób postępowania z dwumasowym kołem zamachowym i podwójnym sprzęgłem

Poniżej przedstawiono wskazówki dotyczące ogólnego sposobu postępowania z dwumasowym kołem zamachowym lub z podwójnym sprzęgłem:

– Nie wolno stosować dwumasowych kół zamachowych lub podwójnych sprzęgieł, które spadły.
– Zabrania się czyszczenia przy pomocy urządzenia do czyszczenia części.
– Rozmontowywanie elementów jest zabronione.

Kontrola zużycia

Oprócz ogólnych kontroli można przeprowadzić kontrolę zużycia elementów układu podwójnego sprzęgła. Należy ją przeprowadzić według poniższych wskazówek:
1. Silnik musi być ciepły.
2. Jazdę próbną należy odbyć w trybie Tip.
3. Na 6 biegu utrzymać prędkość obrotową na poziomie ok. 1 000 do 1 500 1/min.
4. Następnie przyspieszyć do oporu (UWAGA: bez redukcji biegów).
5. Kontrolować wskazania obrotomierza.
6. Jeśli wystąpi odchylenie w prędkości obrotowej przy przyspieszeniu do 200 1/min, to granica dopuszczalnego zużycia podwójnego sprzęgła została osiągnięta.
7. Przy równomiernym zwiększaniu się liczby obrotów granica dopuszczalnego zużycia nie została osiągnięta.
8. Kontrolę należy powtórzyć na 7 biegu zaczynając od punktu 3.

Kontrola wizualna

Przed każdą naprawą dotyczącą układu sprzęgieł należy sprawdzić, czy nie ma nieszczelności albo uszkodzeń.

Zanim sprzęgło zostanie wymienione, należy najpierw usunąć wszelkie uszkodzenia spowodowane przez odłamane elementy lub wyciek oleju albo przez uszkodzone uszczelki lub pierścienie uszczelniające.

Jeśli na sprzęgle jest olej, sprzęgło należy wymienić.

Szumy

Przy ocenie szumów związanych z pracą podwójnego sprzęgła w czasie jazdy próbnej należy zwrócić uwagę czy nie są to szumy generowane przez otaczające elementy, jak np. układ wydechowy, blachy odbijające promieniowanie cieplne, bloki amortyzujące zawieszania silnika, dodatkowe agregaty lub inne.

Przy diagnostyce identyfikacji szumów należy wyłączyć radio, klimatyzację i wentylację. W celu precyzyjnego ustalenia źródła szumów można w warsztacie przykładowo użyć stetoskopu.

Problemy z rozłączeniem i poślizgiem sprzęgła

Zanim skrzynia biegów zostanie zdemontowana, a sprzęgło wymienione, najpierw należy wykonać diagnostykę przy użyciu odpowiedniego testera. Jeśli przy użyciu testera nie da się stwierdzić żadnego błędu, a przyczyn z problemami rozłączania i poślizgu sprzęgła można się dopatrywać definitywnie tylko po stronie sprzęgła, odpowiedzialny za ten stan rzeczy mógłby być niewłaściwy skok sprzęgieł K1 lub K2. Jeśli ten błąd wystąpi po zakończonej naprawie, to regulacja układu zasprzęglającego jest błędna i należy ją wykonać ponownie.

Diagnoza

Można przeprowadzić diagnostykę elektroniki skrzyni biegów i sprzęgła (układu mechatroniki). System można zdiagnozować przy użyciu odpowiednich przyrządów diagnostycznych.

W ten sposób można wykonać także dopasowania systemu, jakie są konieczne po wykonaniu naprawy sprzęgła.

1. Dwumasowe koło zamachowe. Pierścień napinający:

Problem
– Brzęczące szumy
Przyczyna
– Zerwane zaczepy ustalające na pierścieniu napinającym

 

Środki zaradcze
– Wymiana dwumasowego koła zamachowego

Uwaga:

Zerwane części pierścienia napinającego mogą się znajdować w podwójnym sprzęgle. Z tego względu zaleca się wymianę podwójnego sprzęgła.

2. Dwumasowe koło zamachowe. Pierścień napinający:

Problem
– Brzęczące szumy
Przyczyna
– Naprężenie własne pierścienia napinającego jest za słabe. Nie jest widoczny odstęp między pierścieniem napinającym a zębem wieńca zabierakowego. Siła sprężyny znajdującej się po wewnętrznej stronie musi wcisnąć pierścień napinający z powrotem do pozycji wyjściowej.

Środki zaradcze
– Wymiana dwumasowego koła zamachowego.

 

Aby uniknąć nieprawidłowości podczas wymiany opublikowaliśmy również wskazówki montażowe LuK dla  podwójnego suchego sprzęgła dla 7-biegowej skrzyni w pojazdach VAG.

 

Opublikowane przez: Redakcja
Przygotowano na podstawie materiałów LuK, Grupa Schaeffler
fot. LuK, Grupa Schaeffler

Dowiedz się więcej

Podwójne suche sprzęgło w skrzyni VW – budowa i działanie
Podwójne suche sprzęgło w skrzyni VW – budowa i działanie

Podwójne suche sprzęgło z 7-biegową skrzynią DCT stosowane jest przez grupę Volkswagena od 2008 roku. Konstrukcja tego sprzęgła pozwala na łączenie zalet automatycznej i manualnej skrzyni biegów. Od kilku lat koncern Volkswagen stosuje w produkcji seryjnej pojazdów skrzynię biegów z podwójnym suchym sprzęgłem (DCT). Od roku 2003 wersję 6-biegową z podwójnym mokrym sprzęgłem montuje się […]

Instrukcja montażu zestawu sprzęgła dla pojazdów z silnikiem G9T, G9U
Instrukcja montażu zestawu sprzęgła dla pojazdów z silnikiem G9T, G9U

Podczas montażu samonastawnego sprzęgła LuK RepSet® Pro do samochodów Nissan, Opel, Renault wyposażonych w silniki Diesla o pojemności 2.2l i kodach G9T i G9U należy ściśle zastosować się do procedury montażu. Dlatego dla zestawu 415 0146 10 marki LuK przygotowano specjalne wskazówki. Z uwagi na samoregulację, sprzęgła typu SAC należy montować metodą umożliwiającą bezsiłowe dokręcenie śrub […]

Dwumasowe koła zamachowe SACHS – budowa i sposób działania
Dwumasowe koła zamachowe SACHS – budowa i sposób działania

Chociaż dwumasowe koła zamachowe są coraz powszechniejszym elementem silników montowanych we współczesnych samochodach, dla wielu mechaników, a w jeszcze większym stopniu dla samych kierowców, pozostają prawdziwą terra incognita. Poniższy tekst, opracowany przez inżynierów związanych z marką SACHS oraz firmą ZF Services, stanowi przypomnienie podstawowych zasad budowy i działania „dwumasówek”. W nowoczesnych silnikach wyższe momenty obrotowe, […]

Samonastawne sprzęgła – działanie i wymiana
Samonastawne sprzęgła – działanie i wymiana

Prawidłowe funkcjonowanie każdego z podzespołów samochodu przez cały okres jego eksploatacji jest gwarancją komfortu jazdy i braku dodatkowych kosztów. Pogarszanie się parametrów pracy poszczególnych elementów, wynikających z naturalnego procesu zużycia, przekłada się na wzrost kosztów. Aby temu przeciwdziałać zaczęto konstruować coraz więcej podzespołów zdolnych do samoregulacji. Stała siła wysprzęglania przez cały okres eksploatacji Dziś ok. […]

Nowe sprzęgła i przeguby w firmie Statim
Nowe sprzęgła i przeguby w firmie Statim

Firma Statim poszerzyła swój asortyment, dodając nowe sprzęgła i przeguby napędowe, przeznaczone do popularnych w Polsce pojazdów marek Citroen, Peugeot, Opel, Ford i Nissan. Szczegóły na załączonym obrazku. Więcej informacji w firmie Statim.

Podwójne suche sprzęgło 7-biegowej skrzyni biegów Grupy VW – wskazówki montażowe
Podwójne suche sprzęgło 7-biegowej skrzyni biegów Grupy VW – wskazówki montażowe

Od 2008 roku Grupa Volkswagen oferuje pojazdy wyposażone w 7-biegową skrzynię DCT z podwójnym suchym sprzęgłem. By uniknąć nieprawidłowości przzy wymianie takie sprzęgła firma LuK opublikowała przydatne wskazówki. Ważne informacje dotyczące prawidłowej naprawy: Naprawy mogą być wykonywane jedynie w warsztacie przez specjalistów i przy użyciu odpowiednich narzędzi! Ze względu na to, że producent pojazdów stale […]

Diagnoza uszkodzeń dwumasowego koła zamachowego
Diagnoza uszkodzeń dwumasowego koła zamachowego

Podczas wymiany sprzęgła, konieczna jest właściwa ocena stanu dwumasowego koła zamachowego. Zużyte, niesprawne DKZ, może być przyczyną uszkodzenia nowego sprzęgła. Firma LuK przygotowała kilka wskazówek dotyczących oceny sprawności tych elementów. Zapytaj swojego klienta Ustalenie właściwej przyczyny usterki mogą ułatwić szczegółowe pytania dotyczące objawów nieprawidłowej pracy sprzęgła. Co działa nieprawidłowo, jakie są objawy? Kiedy pojawiła się usterka? […]

Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) – Diagnostyka uszkodzeń
Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) – Diagnostyka uszkodzeń

Zakwalifikowanie DKZ do dalszej eksploatacji, powinno być poprzedzone uważną kontrolą wzrokową produktu: wyciek smaru, głębokie rysy oraz przebarwienia są często oznaką uszkodzeń wewnętrznych elementów składowych DKZ. Stan zębów wieńca, podającego impulsy do czujnika obrotów silnika, powinien być skontrolowany równie uważnie jak stan wieńca rozrusznika. Wcześniej należy jednak uwzględnić następujące punkty: ZAPYTAJ KLIENTA który element nie […]

Uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego
Uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego

Od 1999 roku, gdy dwumasowe koło zamachowe stało się częścią standardowego wyposażenia pojazdów, firma ZF Sachs wyprodukowała ponad 12 milionów takich komponentów. Popyt na nie rośnie także na rynku części zamiennych. W artykule przedstawiamy najczęstsze przyczyny, oraz skutki awarii tego elementu. Dwumasowe koła zamachowe są już dostępne dla wielu różnych pojazdów, począwszy od małego Peugeota […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!