Zużyte i uszkodzone świece zapłonowe. Poznaj objawy i dowiedz się, jak czytać oznaczenia

29 czerwca 2011, 12:57

Od świec zapłonowych zależy poprawność i skuteczność pracy silnika. Nieprawidłowy dobór lub błąd montażu może wpłynąć negatywnie na jego pracę. Obserwując wymontowane świece można poznać przyczyny niektórych problemów. Aby ułatwić dobór świec zapłonowych NGK, warto wiedzieć co kryje się pod symbolami składającymi się na numer referencyjny produktu. 

 

Zużyta świeca zapłonowa Zadaniem świec zapłonowych jest wytworzenie iskry niezbędnej do uruchomienia silnika, czyli do zainicjowania zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Świece narażone są na pracę w trudnych warunkach – m.in. w wysokiej temperaturze (nawet 1000°C) i ciśnieniu (nawet 100 atmosfer). To czynniki, które sprawiają, że jest to część, która zużywa się w wyniku typowej eksploatacji silnika (żywotność określana jest na około 30 000 km przebiegu), a przy jakichkolwiek nieprawidłowościach w pracy silnika, może też zostać uszkodzona. Poważne uszkodzenie świecy zapłonowej może doprowadzić do całkowitego unieruchomienia silnika, dlatego warto już wcześniej zapoznać się z objawami zużycia lub usterek.

Zużyte i uszkodzone świece zapłonowe – objawy

Zużyte świece zapłonowe najczęściej wpływają na gorsze osiągi silnika. Dzieje się to jednak na tyle wolno, że kierowcy nie są w stanie zaobserwować tych zmian podczas korzystania z samochodu. Objawem, który łatwiej jest zauważyć jest za to większe spalanie paliwa. Jeśli obserwujesz, że spalanie paliwa w Twoim samochodzie z miesiąca na miesiąc wzrasta – sprawdź stan świec zapłonowych. O zużyciu mogą świadczyć też problemy z uruchamianiem silnika, a także jego nierówną pracą (szarpanie, falujące obroty). Brud zalegający na świecach może być przyczyną wydostawania się przez rurę wydechową dymu o ciemniejszym niż zwykle kolorze lub kolorze niebieskim.

Jak sprawdzić świece zapłonowe? Najlepszym sposobem jest ich wykręcenie i zapoznanie się z ich wyglądem. Zużycie i usterki wpływają na ich wygląd, dzięki czemu jesteśmy w stanie stwierdzić awarię, a nawet jej przyczynę. Poniżej znajdziesz ich szczegółowy opis.

Świeca zapłonowa, która została wykręcona z dobrze pracującego silnika, wygląda na “wysuszoną” – obszary wokół elektrod wyglądają sucho, szaro i wykazują odcienie od białego poprzez żółty do brązowego. Elektrody, a także widoczny występ izolatora, nie wykazują z reguły żadnych oznak uszkodzeń.

Biało-szare zabarwienie jest nieszkodliwe. Spowodowane jest to przez dodatki do paliwa, które nie spaliły się całkowicie.

Osad na świecy zapłonowej

Osad na świecy zapłonowej Na drugiej fotografii widać świecę zapłonową z silnymi osadami. Przyczyną może być na przykład zła jakość paliwa, duże zużycie oleju w silnikach mechanicznie zużytych lub spalanie chłodziwa przy uszkodzonej uszczelce głowicy silnika, co sprzyja zapłonom żarzenia (osady żarzą się).

Pęknięty izolator świecy 

Pęknięty izolator świecy zapłonowej Uszkodzenie (pęknięcie) izolatora może spowodować awarię silnika. Przyczyną takich pęknięć izolatora jest zazwyczaj niewłaściwy moment dokręcenia lub upadek świecy przed montażem na twarde podłoże (np. na podłogę w warsztacie).

Stopienie świecy zapłonowej 

Stopiona świeca zapłonowa Objawem uszkodzenia jest obraz świecy zapłonowej, w której elektroda środkowa stopiła się z elektrodą masową. Następuje to wtedy, gdy świeca zapłonowa jest przegrzana. W tym przypadku nie można wykluczyć stopienia tłoka. Przyczyną może być błędny wybór świecy (niewłaściwa wartość cieplna) lub wadliwe działanie silnika (spalanie stukowe lub zapłon żarzenia).

Nagar na świecy zapłonowej Nagar na świecy zapłonowej

Nagar gromadzi się wtedy, gdy świeca zapłonowa pracuje poniżej temperatury samooczyszczania (450 °C) – na przykład gdy jeździ się tylko na krótkich odcinkach lub wybrano niewłaściwą wartość cieplną (za zimną świecę).

Oznaczenia na świecach zapłonowych – jak je odczytać?

Aby móc prawidłowo określić i sprawdzić sposób doboru świec zapłonowych, przydatna jest umiejętność rozszyfrowania kodów zawartych w oznaczeniach produktów. Poniżej przedstawiamy informacje zawarte w oznaczeniach świec zapłonowych marki NGK.

Kombinacja liter i liczb przypisana każdej świecy zapłonowej NGK to nie tylko oznaczenie typu, ale raczej formuła logiczna zawierająca ważne, szczegółowe informacje na temat funkcji świecy zapłonowej.

Przy pomocy tego oznaczenia przedsiębiorstwo NGK znormalizowało cały asortyment, co umożliwia jednoznaczne poznanie specyficznych właściwości każdej świecy.

Oznaczenia na świecach zapłonowych

Upraszcza to postępowanie i właściwy wybór świecy zapłonowej NGK, zarówno dla wyposażenia oryginalnego u producentów samochodów, jak i później w handlu, w warsztatach i w końcu u klienta.

Wyjaśnienie kolejnych liter i cyfr w numerze na świecach zapłonowych firmy NGK:

  • Kombinacja pierwszych liter (1-4) dostarcza informacji o średnicy gwintu, rozwartości klucza sześciokątnego, a także rodzaju budowy świecy.
  • Kolejna wartość określa wartość cieplną w skali, gdzie 2 to najbardziej ciepła, a 13 to najbardziej zimna.
  • Oznaczenie E, H, L, EH lub F odnosi się do długości gwintu.
  • Litera lub ciąg liter na pozycji siódmej oznacza specjalne cechy konstrukcyjne produktu.
  • Liczba na ostatniej pozycji określa odstęp elektrod w milimetrach.

Standard oznaczeń nie jest ujednolicony i może być inny dla różnych firm produkujących świece zapłonowe.

Opublikowane przez: Redakcja
NGK

Dowiedz się więcej

NGK i Scuderia Ferrari Marlboro walczą o mistrzostwo
NGK i Scuderia Ferrari Marlboro walczą o mistrzostwo

Wyposażony w nowy samochód Ferrari 150° Italia Team Scuderia Ferrari Marlboro i jego kierowcy, Fernando Alonso i Felipe Massa, chcą sięgnąć po zwycięstwo w nowym sezonie Formuły I. Podobnie jak przez ostatnie 12 lat wyłącznym dostawcą świec zapłonowych do zmodyfikowanego silnika 056 będzie firma NGK. W nadchodzącym sezonie NGK Spark Plug ponownie będzie oficjalnym dostawcą […]

Szybciej nie znaczy lepiej
Szybciej nie znaczy lepiej

Wymiana przewodów zapłonowych jest prostą naprawą, wykonywaną najczęściej w okresie jesienno-zimowym. Mimo że jest to rutynowa czynność, w trakcie wymiany przewodów można popełnić błąd, który przedłuży czas naprawy lub zmusi użytkownika auta do ponownego odwiedzenia serwisu. Razem, ale osobno Jeśli awaria jednego z przewodów nastąpiła w wyniku jego zużycia, można spodziewać się, że w krótkim […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!