Montaż sprzęgła samonastawnego

4 marca 2010, 0:00

Montaż sprzęgła samonastawnego (SAC) wymaga specjalnego narzędzia. Nieprawidłowe przeprowadzenie czynności montażu i demontażu może zakończyć się uszkodzeniem docisku i awarią sprzęgła. Opisujemy, jak powinno się przeprowadzić te czynności.

By sprzęgło samonastawne SAC zostało zamontowane prawidłowo, zalecane jest stosowanie specjalnego narzędzia, które umożliwia wstępne naprężenie docisku zabezpieczając pierścień regulacyjny przed przesunięciem. Narzędzie przedstawiono na poniższych ilustracjach. Niezastosowanie narzędzia powoduje uszkodzenie docisku SAC i awarię sprzęgła.

Zaciskanie docisku typu SAC dozwolone jest tylko wtedy, gdy jest on zamontowany do koła zamachowego z tarczą sprzęgła.

Prawidłowy montaż sprzęgła LuK typu SAC:

1. Założenie tarczy sprzęgła.

2. Wycentrowanie tarczy w sprzęgłach z łożyskiem pilotującym wymaga dokręcenia odpowiedniego trzpienia na wałek centrujący (a), zaś w przypadku pojazdów bez łożyska pilotującego, tarcza sprzęgła jest centrowana samym wałkiem centrującym bez trzpienia (b).

3. Założenie docisku i dokręcenie trzech szpilek rozstawionych co 120°.

4. Nałożenie elementu napinającego na wystające szpilki.
5. Dokręcenie nakrętek przelotowych.

Element napinający musi być w pozycji równoległej do koła zamachowego, wyrównany za pomocą nakrętek przelotowych

6. Po zamontowaniu narzędzia (szpilek, elementu napinającego, nakrętek przelotowych i trzpienia centrującego), ściśnięcie sprężyny talerzowej przez dokręcanie elementu napinającego.

7. Po zaciśnięciu sprężyny talerzowej, wkręcenie śrub montażowych docisku sprzęgła w pozostałe wolne otwory.
8. Poluzowanie sprężyny talerzowej poprzez odkręcanie elementu napinającego.

9. Odkręcenie nakrętek przelotowych.
10. Zdjęcie elementu napinającego.


11. Wykręcenie szpilek, poluzowanie i wyjęcie trzpienia centrującego.
12. Wkręcenie trzech pozostałych śrub montażowych docisku.
13. Dokręcenie docisku odpowiednim momentem dokręcającym.

Demontaż sprzęgła LuK typu SAC

1. Wykręcenie trzech śrub montażowych docisku (co drugiej) w odstępie 120°.
2. Wkręcenie trzech szpilek ustalających w miejsce wykręconych śrub.


3. Nałożenie elementu napinającego na szpilki i dokręcenie nakrętkami przelotowymi.
4. Ściśnięcie sprężyny talerzowej przez dokręcenie elementu napinającego.

5. Wykręcenie trzech pozostałych śrub montażowych docisku.
6. Poluzowanie sprężyny talerzowej poprzez odkręcenie elementu napinającego.
7. Odkręcenie nakrętek przelotowych.

8. Zdjęcie elementu napinającego i wykręcenie szpilek ustalających.

9. Zdjęcie docisku i tarczy sprzęgła.

Sprzęgła SAC do modeli BMW są już wstępnie naprężone i spięte talerzykiem blokującym, dlatego ich montaż nie wymaga specjalnego narzędzia, a jedynie wałków centrujących tarczę sprzęgła, pasujących pod talerzyk blokujący. Docisk można dokręcić do koła zamachowego ręcznie i dociągnąć kluczem dynamometrycznym. Po zamontowaniu docisku należy odkręcić talerzyk kluczem imbusowym i wyjąć trzpień centrujący. Narzędzie specjalne można stosować jedynie w przypadku wcześniejszego usunięcia pierścienia blokującego po montażu nowego sprzęgła.

Materiały dostarczone przez Schaeffler Group.

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Wymiana sprzęgła samonastawnego – zwiększ konkurencyjność warsztatu
Wymiana sprzęgła samonastawnego – zwiększ konkurencyjność warsztatu

Z badania MotoFocus na temat rynku sprzęgieł wynika, że ponad połowa warsztatów nie posiada sprzętu do montażu i demontażu sprzęgieł samonastawnych. Tymczasem jest to rozwiązanie coraz częściej stosowane w samochodach – także niższych klas. Naprawa sprzęgieł samonastawnych Aby zwiększyć konkurencyjność swojego warsztatu warto pomyśleć o wprowadzeniu usług wymiany sprzęgieł samonastawnych. Sprzęgło samonastawne, choć wygodne dla […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 17 sierpnia 2015, 20:00 12 -7

po wymianie sprzęgła samonastawnego w audi a3 2006 tdi i przejechaniu około 1000 km po mątażu mam problem z biegami a dokładniej nie chcą się wbijać lub wybijać, muszę zgasić silnik i po ponownym odpaleniu dopiero wbijam biegi. w czym jest problem? czy po przejechaniu pewnej ilości km od mątażu trzeba coś regulować?

Odpowiedz