Obsługa układu klimatyzacji – przegląd i odgrzybianie w jednym

8 kwietnia 2009, 0:00

Jak zapewne wszyscy wiedzą układ klimatyzacji nie jest układem samoobsługowym. Oprócz standardowego przeglądu, który powinno wykonywać się nie rzadziej niż co 2 lata, bardzo ważne jest odgrzybianie układu klimatyzacji i wentylacji. Niestety w większości przypadków uświadamiamy to sobie dopiero, gdy w samochodzie zaczyna być odczuwalny nieprzyjemny zapach.

Spowodowane jest to obecnością pleśni, grzybów i wszelkiego rodzaju drobnoustrojów, które głównie gromadzą się na parowniku i jego okolicach. Wilgoć od parownika oraz bardzo ograniczony dostęp światła to idealne warunki do występowania tego typu organizmów. Nieprzyjemny zapach, który tworzą grzyby i pleśnie jest nawiewany dmuchawą do wnętrza pojazdu powodując duży dyskomfort podczas jazdy, ale znacznie gorsze są reakcje alergiczne, które mogą wystąpić u pasażerów. Dlatego układ klimatyzacji powinien być odgrzybiany raz do roku, a jeżeli zachodzi konieczność to częściej. Rozróżniamy trzy główne metody odgrzybiania układu klimatyzacji: piankowa, ozonowa oraz ultradźwiękową.

Metoda piankowa – polega na rozpyleniu preparatu grzybobójczego we wewnątrz samochodu.

Metoda ozonowa – polega na wprowadzeniu ozonu do wnętrza pojazdu oraz włączeniu silnika i klimatyzacji na obieg wewnętrzny zamknięty. Urządzenie pochłania powietrze z nawiewu i produkuje mocno stężony Ozon. Utlenianie zanieczyszczeń nieorganicznych, zabijanie i usuwania bakterii, grzybów, kurzu oraz wszelkiego rodzaju nieprzyjemnych zapachów to główne zalety zastosowania tej metody. Proces ozonowania należy przeprowadzać w dwóch lub kilku etapach (ozonowanie – wietrzenie – ozonowanie – wietrzenie itd.). Pozwala to skuteczniej usunąć źródło nieprzyjemnych zapachów. Największą zaletą ozonowania jest to, że nie ponosimy żadnych kosztów związanych z materiałami eksploatacyjnymi.


Metoda ultradźwiękowa – odgrzybianie metodą ultradźwiękową polega na wpuszczeniu pary powstałej w wyniku „rozbijania” cieczy ultradźwiękami (np. urządzenie MIST) do układu wentylacji pojazdu. Jest to prosta, szybka i skuteczna metoda pozwalająca na usunięcie zanieczyszczeń mikrobiologicznych z pojazdu. Jeżeli dobierzemy odpowiedni środek, po naszej operacji w kabinie samochodu pozostaje przyjemny świeży zapach.

Tegoroczną nowością firmy Ecotechnics jest stacja do obsługi układów klimatyzacji zintegrowana z urządzeniem do odgrzybiania metodą ultradźwiękową. Projekt taki nazwano Saniflux. Topowym modelem jest stacja ECK 3000 Sani +. Oprócz czynności, które dotychczas w trybie automatycznym były standardem, stacja dodatkowo posiada możliwość odgrzybiania układu wentylacyjnego samochodu. W tym celu używa się specjalnego płynu chemicznego Saniflux liquid, który należy wlać z boku stacji przez specjalny lejek. Płyn chemiczny jest rozpylany metodą ultradźwiękową i wydalany na zewnątrz urządzenia elastycznym wężem spiralnym, który przez uchyloną szybę samochodu wprowadzamy do wlotu układu wentylacyjnego.

Efektem tego jest widoczna mgiełka, która zasysana jest przez wlot do układu wentylacji w tzw. „nogach pasażera”. Mgiełka ta składa się z bardzo małych cząsteczek chemicznych dzięki czemu penetrując układ wentylacji oraz parownik unieszkodliwia grzyby i bakterie bardzo skutecznie. Podczas takiego sposobu odgrzybiania zaleca się demontaż filtra przeciwpyłowego, a po zakończeniu procesu odgrzybiania wywietrzenia kabiny pojazdu.

Poniżej pokrótce opis techniczny urządzenia do obsługi układów klimatyzacji ECK 3000 Saniflux. Stacja wykonuje następujące czynności w trybie automatycznym:
– odzysk i oczyszczanie czynnika,
– separację oleju,
– test szczelności suchym azotem (w tym celu zachodzi potrzeba podłączenia butli z suchym azotem lub pominięcie tej funkcji) [fot.1],
– wytworzenie próżni i test szczelności na podciśnieniu,

– wprowadzenie świeżego oleju,
– wprowadzenie barwnika UV (tegoroczna nowość to hermetyczny zbiornik na barwnik [fot. 2]),
– napełnienie układu A/C czynnikiem chłodniczym R134a.

 Dodatkową funkcją jest możliwość w tym samym czasie odgrzybienia układu metodą ultradźwiękową, która została opisana powyżej. Jest to bardzo istotne, gdyż tym samym skracamy czas obsługi samochodu wykonując obie czynności serwisowe. Urządzenie posiada wbudowany system diagnostyczny układu A/C, gdzie na podstawie czterech parametrów, a mianowicie ciśnień po części wysokiej HP i niskiej LP oraz temperatury zewnętrznej i temperatury nawiewu diagnozowana jest wydajność klimatyzacji.

Podsumowując: dzięki automatycznemu urządzeniu do obsługi układów klimatyzacji ECK 3000 Saniflux jesteśmy w stanie wykonać standardowy przegląd układu klimatyzacji:
– metodą ultradźwiękową odgrzybić układ wentylacyjny,

– skontrolować szczelność suchym azotem
– zdiagnozować efektywność klimatyzacji przeprowadzając diagnostykę dynamiczną oraz – przy użyciu specjalnej przystawki tzw. flushing kit zrobić płukanie układu klimatyzacji

Autor: mgr inż. Tomasz Tyliba, Firma Italcom

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!