Zasady działania czujników w pojeździe

1 września 2016, 0:57

Firma Delphi posiada w swojej ofercie czujniki wykorzystujące trzy rozwiązania technologiczne. Są to czujniki: magnetyczne, Halla i magneto-rezystancyjne. Czym się różnią i gdzie są stosowane?

Czujniki magnetyczne to czujniki bezstykowe, przekładają ruch mechaniczny na sygnały elektryczne, wykorzystując cewkę z biegunem i magnesem metalicznym. W czujnikach Halla przetwornik moduluje sygnał wyjściowy czujników w odpowiedzi na pole magnetyczne. W czujnikach magneto-rezystancyjnych po wystawieniu na działanie zewnętrznego pola magnetycznego następuje zmiana oporu elektrycznego. Większość czujników położenia wałka rozrządu i wału korbowego firmy Delphi wykorzystuje technologię opartą na efekcie Halla. Adaptacyjne schematy wykrywania progowego znajdują zastosowanie w czujnikach dla zwiększonej wydajności i zmniejszenia czułości czujnika na miejsce zamontowania względem celu.

Czujniki położenia wałka rozrządu i wału korbowego – czym są?

Czujnik wału korbowego, znany też jako czujnik prędkości obrotowej silnika lub czujnik położenia, to urządzenie elektroniczne stosowane w silniku wewnętrznego spalania, które pozwala na monitorowanie pozycji lub prędkości obrotowej zarówno wałka rozrządu, jak i wału korbowego. W skrócie czujnik przekształca ruch mechaniczny na sygnał elektryczny. Następnie sygnał jest przekazywany do jednostki sterującej w celu określenia pozycji i prędkości wału w dowolnym momencie.

Z kolei czujnik położenia wałka rozrządu określa, w którym cylindrze następuje zapłon, a także synchronizuje wtrysk paliwa i sekwencję zapłonu cewek w modułach zapłonowych DIS. Czujniki wału korbowego ustalają czas zapłonu, określają prędkość obrotową silnika oraz przekazują sygnał prędkości obrotowej (RPM) do jednostki sterującej.

Co powoduje awarie czujników?

  • Wibracje silnika powodujące poluzowanie czujnika
  • Obecność wody lub zanieczyszczenie złącza sygnału elektrycznego
  • Korozja złączy czujnika (jeśli złącza nie są ocynkowane)
  • Krótkie spięcie, zerwanie przewodów w wiązce czujnika
  • Zakłócenia EMI/EMF
  • Zanieczyszczenia magnetyczne cząsteczkami metali z części ulegających zużyciu

 

Na co zwrócić uwagę w przypadku awarii?

  • Napięcie/prąd wyjściowy czujnika niezgodne z parametrami podanymi przez producenta
  • Nieprawidłowa instalacja czujników powodująca powstanie szczelin powietrznych
  • Nieprawidłowe uziemienie czujnika
  • Poluzowany, przyciśnięty lub uszkodzony przewód, poluzowane złącze lub śruby montażowe
  • Ślady uszkodzeń mechanicznych czujnika
  • Przerwany zapłon silnika spowodowany niespójnym profilem kąta krawędzi opadającej/ wznoszącej wałka rozrządu/ wału korbowego

 

Następne kroki

Jeśli napotykasz którykolwiek z powyższych problemów, prawdopodobnie nastąpiła awaria czujnika wałka rozrządu i/lub wału korbowego. W większości przypadków należy wymienić całe czujniki.

Firma Delphi posiada wyczerpującą ofertę czujników wałka rozrządu i wału korbowego o jakości OE (przykładowe numery części: SS10513-12B1 i SS10932) do popularnych pojazdów grupy General Motors, Renault oraz Nissan.

Czujniki Delphi:

  • Adaptacyjne schematy sygnału Halla zapewniają większą dokładność pomiaru czasu, optymalizują szerokość szczeliny powietrznej i czułość na wychylenia, a także usprawniają wykrywanie prędkości zerowej.
  • Dzięki precyzyjnemu sygnałowi wyjściowemu w kształcie fali prostokątnej, wyeliminowano funkcję korekty zbocza narastającego sygnału w sterowniku silnika.
  • Zwiększone możliwości wykrywania ograniczają emisje i zwiększają niezawodność oraz komfort jazdy.
  • Ochrona przepięciowa zabezpiecza przed zakłóceniami pól elektromagnetycznych.
  • Zmniejszona liczba złącz przewodów zapewnia wyjątkową niezawodność.
  • Automatycznie generujący się sygnał elektryczny nie wymaga zewnętrznego zasilania.
  • Czujniki są poddawane wyczerpującym testom wytrzymałościowym zgodnie z rygorystycznymi wymogami OE.
  • Dostarczone z uchwytami montażowymi, uszczelkami i podkładkami OE ułatwiającymi montaż.

 

Zastosowanie pojedynczego elementu pozwala na uproszczoną budowę oraz zastosowanie VPOS (Valid Power On State) dla rozwiązań związanych z wałkiem rozrządu, co minimalizuje czas synchronizacji z wałem korbowym silnika.

Dowiedz się więcej

Co Delphi pokaże podczas Automechaniki?
Co Delphi pokaże podczas Automechaniki?

Delphi weźmie udział w wystawie Automechanika we Frankfurcie, między 13 a 17 września 2016 r. Zaprezentuje tam pełną ofertę dedykowaną na rynek części zamiennych: od hamowania i prowadzenia, poprzez zarządzanie silnikiem, wtrysk paliwa, łącznie z diagnostyką, w tym układów Diesla. Przedstawiciele Delphi będą dostępni na stoisku, by porozmawiać o najnowszych aftermarketowych produktach, rozwiązaniach Diesla oraz […]

Wielowarstwowy wyświetlacz w samochodzie – nowość [FILM]
Wielowarstwowy wyświetlacz w samochodzie – nowość [FILM]

Delphi ma zamiar wprowadzić trójwymiarowy wyświetlacz do pojazdów osobowych. Rozwiązanie zostało początkowo opracowane dla branży hazardowej i było wykorzystywane w kasynach. Wkrótce może się pojawić w każdym samochodzie, półciężarówce czy SUVie. Opracowany przez Delphi, trójwymiarowy klaster zwany „wyświetlaczem wielowarstwowym” umożliwia dynamiczną personalizację wyświetlaczy zainstalowanych w pojeździe i oferuje doznania wizualne nieporównywalne z tymi, jakie oferowały […]

Delphi odkryło karty na Automechanice 2016
Delphi odkryło karty na Automechanice 2016

Podczas Automechaniki we Frankfurcie Delphi odkryło kilka z najnowszych przełomowych technologii dostarczanych producentom pojazdów, a także omówiło w jaki sposób te rozwiązania stworzą nowe możliwości dla warsztatów oraz dystrybutorów. Chad Smith, wiceprezydent Delphi Product & Service Solutions EMEA, w trakcie konferencji prasowej firmy powiedział; “ Nasza branża jest w samym środku najbardziej wyjątkowych  zmian technologicznych […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

lolpjgf, 12 sierpnia 2017, 16:47 0 0

wie ktoś gdzie znajduje się czujnik polozenia walu

Odpowiedz