Zapobieganie przyczynom awarii pompy wodnej

4 lipca 2016, 10:58

Na podstawie analizy zgromadzonych danych firma Gates określiła najczęstsze przyczyny przedwczesnych awarii pomp wodnych występujące w samochodach osobowych na terenie Europy.

Jeden z największych producentów pasków i napinaczy na świecie, a także firma projektująca i dostarczająca układy napędowe na pierwszy montaż, firma Gates stwierdziła, iż najczęstszą przyczyną problemów są błędy montażowe:

  • Praca na sucho / sprawdzanie przed montażem, czy wirnik pompy wodnej porusza się swobodnie
  • Użycie niewłaściwych uszczelek / uszczelnień lub uszczelniaczy
  • Nieodpowiednie / zanieczyszczone chłodziwo
  • Montaż zużytych / wadliwych części
— Są to najczęstsze przyczyny, ale zostały wymienione w przypadkowej kolejności — wyjaśnia Marcin Perzyna, District Sales Manager. Podane błędy odnotowano na wszystkich europejskich rynkach. Aby je wyeliminować, koniecznym jest nieustanne dokształcanie w formie szkoleń oraz dostępu do aktualnej wiedzy technicznej, jak również stosowanie odpowiednich procedur oraz narzędzi.

Zrozumienie przyczyn awarii pomp wodnych jest kluczowe dla zwiększenia żywotności układu napędowego i jego poszczególnych części. Z tego względu firma Gates gromadzi tak duże ilości danych serwisowych.
 
Przeciętna pompa wodna przepompuje około 1,7 miliona litrów płynu chłodzącego podczas czterech lat pracy (ok. 100 000 km). Rutynowa wymiana pompy wodnej bez uprzedniego określenia przyczyny awarii może przyczynić się do zmniejszenia żywotności nowej części.

Dostęp do rzetelnych informacji technicznych jest kluczowy dla zmniejszenia liczby reklamacji, podniesienia wydajności pracy w warsztacie oraz zwiększenia poziomu satysfakcji klienta.
 

Więcej informacji w strefie GatesTechZone (www.GatesTechZone.com).

Praca na sucho / testowanie pompy wodnej
Pomoc w utrzymywaniu niskiej temperatury silnika nie jest jedynym zadaniem płynu chłodzącego; odgrywa on także ważną rolę w zapewnianiu szczelności wewnątrz pompy wodnej. Ciągłe smarowanie wewnętrznych uszczelnień jest bardzo ważne.
Nigdy nie wolno obracać / sprawdzać na sucho, czy wirnik pompy wodnej porusza się swobodnie — nawet przez kilka sekund. Praca na sucho może trwale uszkodzić wewnętrzną izolację pompy i spowodować wyciek. Po uzupełnieniu poziomu chłodziwa w układzie  należy kilkukrotnie obrócić ręką kołem pasowym. Tym samym niewielka ilość płynu chłodzącego nasmaruje uszczelnienie mechaniczne pompy przed uruchomieniem silnika.
Uwaga: aby sprawdzić działanie pompy przed montażem, należy umieścić ją w zbiorniku wypełnionym odpowiednim chłodziwem.
Dopiero wtedy można wykonać próbę, nie narażając pompy wodnej na uszkodzenie!

Użycie niewłaściwych uszczelek / uszczelnień
Stare uszczelki i uszczelnienia muszą być wymienione na nowe. Jeśli pompa jest wyposażona w uszczelkę lub uszczelnienie, nie wolno dodatkowo stosować środka uszczelniającego, aby nie doprowadzić do uszkodzenia pompy.
Użycie uszczelniacza jest dopuszczalne wyłącznie, gdy jest zalecane przez producenta. Niewłaściwe użycie może przysporzyć problemów z właściwym osadzeniem pompy wodnej lub spowodować uszkodzenie jej uszczelnienia. Jeśli producent zaleca użycie środka uszczelniającego, należy nałożyć równomiernie niewielką ilość wokół kanałów przepływu chłodziwa (otworów montażowych) po stronie wirnika pompy. Nadmierna ilość uszczelniacza jest niebezpieczna, ponieważ jego nadmiar może dostać się do płynu chłodzącego.
Uwaga: różne uszczelniacze mają różny czas schnięcia. Należy zawsze przestrzegać zaleceń producenta środka uszczelniającego oraz producenta pompy wodnej.
 
Nieodpowiednie / zanieczyszczone chłodziwo
Użycie niewłaściwego lub zanieczyszczonego płynu chłodzącego doprowadzi do przedwczesnej awarii pompy wodnej. Użycie niewłaściwego chłodziwa lub mieszanki różnych płynów chłodzących może obniżyć poziom ochrony przed rdzą i korozją. Do zanieczyszczenia dochodzi zwykle w układach, które nie są odpowiednio obsługiwane. Cząstki trące krążą w układzie, rysując i uszkadzając uszczelnienia oraz wewnętrzne powierzchnie, niszcząc poszczególne podzespoły, tworząc źródła późniejszych wycieków.
Przed zainstalowaniem nowej pompy wodnej należy opróżnić i przepłukać cały układ chłodzenia przy użyciu odpowiedniego urządzenia.
Uwaga: Współczesne układy chłodzenia są skomplikowane, złożone z różnych materiałów i dla ochrony przed rdzą i korozją wymagają płynów chłodzących o odpowiednim składzie. Z tego względu tak ważne jest znaczenie chłodziw zatwierdzonych przez producenta danego pojazdu. Należy zawsze używać płynu chłodzącego zalecanego przez producenta.
 
Montaż zużytych / wadliwych części
Założenie zużytego paska z nową pompą wodną albo nowego paska ze starą pompą wodną to najlepszy sposób na przedwczesną awarię układu. Gates zaleca kompleksową naprawę układu napędowego, czyli jednoczesną wymianę paska i napinacza(-y) wraz z pompą wodną — wszystkie części dostępne w zestawie. Takie rozwiązanie minimalizuje ryzyko awarii układu napędowego i optymalizuje trwałość poszczególnych komponentów.
Uwaga: należy postępować zgodnie z zalecaną procedurą montażu pompy wodnej oraz zaleceniami producenta zestawu z uwzględnieniem ustawienia odpowiedniego napięcia paska i momentu obrotowego.
 
Na zakończenie…
W przypadku nowej pompy niewielkie sączenie z otworu drenażowego jest zjawiskiem normalnym w okresie docierania. Nie jest to więc powód do niepokoju. Kiedy uszczelnienie mechaniczne się ułoży, sączenie ustanie. Dłuższe sączenie albo duży wyciek płynu chłodzącego wokół otworu drenażowego są oznaką awarii pompy wodnej.
 
Wykonanie kompleksowej naprawy układu i każdorazowe ścisłe stosowanie się do wytycznych producenta pozwala zapewnić niezawodną pracę systemu przez kolejne 100 000 km.

Dowiedz się więcej

Targi ProfiAuto Show 2016: Gates
Targi ProfiAuto Show 2016: Gates

Producent pasków nie tylko prezentował swoją ofertę, ale także sprawdził umiejętności zwiedzających. Konkurencja przygotowana przez firmę Gates polegała na wykonaniu prawidłowej wymiany wielorowkowego paska rozciągliwego. Każdy, komu się udało mógł liczyć na atrakcyjne nagrody. Wbrew pozorom, zadanie wcale nie było łatwe. Przedstawiciele firmy podkreślali, że w poprzedniej edycji targów, podobne zadanie prawidłowo wykonała tylko niewielka […]

Program “Automotive Diamonds” nagrodzony
Program “Automotive Diamonds” nagrodzony

Podczas gali Loyalty Awards 2015 w Londynie, program “Automotive Diamonds” został uhonorowany tytułem najlepszego programu lojalnościowego B2B roku 2015. Jako jedyny program z branży motoryzacyjnej w kategorii B2B, „Automotive Diamonds” – multipartnerski program skierowany do niezależnych warsztatów na rynku wtórnym – w walce o tytuł pokonał światowe marki, takie jak Heineken, L'Oreal, Imperial Tobacco czy […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!