Instalacja zestawu paska rozrządu w silniku benzynowym 1.4 TB Alfa Romeo Mito

18 maja 2016, 15:55

Stosowany w modelu MiTo silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra z turbodoładowaniem posiada pompę wody napędzaną paskiem rozrządu. Ponieważ wymiana paska wymaga także wymontowania pomocniczego układu napędowego, firma Dayco zaleca, aby wszystkie komponenty tego systemu – pasek rozrządu i pasek pomocniczy – były wymieniane jednocześnie.

Poniższa instrukcja pomoże w wykonaniu tego procesu, by uniknąć komplikacji i zapewnić pracę na najwyższym poziomie.

Ponieważ wszystkie początkowe prace przy układzie napędowym powinny być przeprowadzane, gdy silnik jest zimny, idealnie by było, gdyby samochód nie był uruchamiany od przynajmniej czterech godzin.

Wyjąć osłonę spod silnika oraz z przedniego nadkola po stronie kierowcy, aby uzyskać dostęp do układu paska pomocniczego. Poluzować napinacz paska pomocniczego za pomocą klucza i zdjąć pasek, a następnie wyjąć koło pasowe wału korbowego. Uzyska się w ten sposób dostęp do dwóch złączy elektrycznych, które należy odłączyć przed odłączeniem napinacza.

Zdjąć górną osłonę silnika, poluzować mocowania na przewodach filtra powietrza, a następnie wyjąć kompletną obudowę filtra powietrza, aby uzyskać dostęp do pokrywy obudowy rozrządu. Odkręcić śruby obudowy rozrządu i dbając o odłączenie przewodów podłączonych do górnej połowy (rysunek 1), wyjąć obie części obudowy rozrządu.

Po przeciwnej stronie głowicy wyjąć obudowę zbiornika oparów oleju, a następnie wspornik mocujący pompy próżniowej i samą pompę, aby umożliwić zainstalowanie narzędzia do wału krzywkowego rozrządu (2000034400). Przejść z powrotem na stronę napędu rozrządu, zainstalować narzędzie do wału krzywkowego rozrządu (2000004500), upewniając się, że sworzeń w kole pasowym jest prawidłowo włożony (rysunek 2).

Po odpowiednim podtrzymaniu silnika od spodu wyjąć górne mocowanie silnika i wspornik, aby uzyskać dostęp do całego układu napędu rozrządu. Poluzować śrubę napinacza i wyjąć napinacz oraz pasek, a następnie pompę wody.

Upewniając się, że układ chłodzący został odpowiednio przepłukany i nie ma w nim żadnych zabrudzeń, należy zainstalować nową pompę wody z zestawu Dayco KTBWP2853, wraz z uszczelką.

Przytrzymać koło pasowe wału krzywkowego i poluzować, ale nie wykręcać, jego śrubę, tak aby koło pasowe mogło obracać się na wałku. Wymienić napinacz oraz pasek na nowe pobrane z zestawu, posługując się narzędziem (1860987000), obrócić napinacz w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara do końca jego skoku (rysunek 3) i dokręcić nakrętkę momentem 27 Nm. Upewniając się, że koło pasowe wału krzywkowego nie porusza się, poprzez przytrzymanie go odpowiednim narzędziem, dokręcić śrubę momentem 132 Nm.

Wyjąć wałek krzywkowy oraz narzędzia do wału krzywkowego rozrządu i – wykorzystując zębnik wałka krzywkowego – obrócić silnik kilka razy, po czym zainstalować ponownie narzędzia. Następnie, przytrzymując napinacz narzędziem, poluzować mocowanie i obrócić napinacz do momentu, w którym jego wskaźnik będzie dopasowany do okienka odniesienia (rysunek 4), a następnie dokręcić mocowanie momentem 27 Nm.

Wyjąć narzędzia do ustawiania rozrządu i zamontować wszystkie komponenty w kierunku odwrotnym, ale sprawdzić również i w razie konieczności wymienić koło pasowe alternatora na Dayco ALP2440, koło pasowe wału krzywkowego na Dayco DPV1028 (mocowania należy dokręcić momentem 28 Nm) oraz napinacz paska pomocniczego na Dayco APV1079. Firma Dayco zaleca jednak, aby pasek pomocniczy 5PK1150S był zawsze wymieniany.


Artykuł na podstawie materiałów Dayco.

Dowiedz się więcej

Montaż zestawu rozrządu do Lexusa RX 400 H z silnikiem 3MZ-FE
Montaż zestawu rozrządu do Lexusa RX 400 H z silnikiem 3MZ-FE

Dayco prezentuje film instruktażowy z wymianą zestawu rozrządu w japońskim SUV-ie Lexusie RX 400 H z oznaczeniem 3MZ-FE. Film przedstawia krok po kroku, jakie czynności należy wykonać przy wymianie rozrządu w tym modelu. Wiedza przekazana w taki sposób jest łatwa do przyswojenia i do wdrożenia.

PSA nagradza Dayco
PSA nagradza Dayco

Firma Dayco ogłosiła dzisiaj, iż zdobyła nagrodę za najlepszy zakład (Best Plant Award) od Grupy PSA, francuskiego producenta samochodów sprzedawanych pod markami Peugeot, Citroën i DS. Wyróżnienie to, wręczone podczas 12. Dorocznych nagród dla najlepszego dostawcy PSA, jest uznaniem dla zakładu produkcji pasków Dayco we włoskiej miejscowości Manoppello, za jego wyniki pod względem doskonałości produkcyjnej […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

michałek, 20 maja 2016, 18:08 5 0

Polska jenzyk trudna jenzyk. Przed publikacją takiego czegoś warto dać do przeczytania komuś kto choć trochę jest w temacie.

Odpowiedz

fds, 28 grudnia 2016, 19:27 4 0

A tak nawiasem mówiąc w której piekarni pracuje autor artykułu?

Odpowiedz

polski mechaniok, 27 maja 2020, 19:03 2 0

witam a mi sie podoba to nadkole od strony kierowcy ale w angliku raczej to tylko sie oplac no moze skrzynie wyjmie do rozrzadu gosciu wiecej praktyki mniej teori powodzenia ps wez sobie jakis konkretny rozrzad pseudo fiata pozdrawiam robie bmw i skrzynia wyjedzie bo rozrzad jest miedzy hi jade z nia to bys mial co pisolic

Odpowiedz