Korbowody łamane – wskazówki dotyczące napraw

30 stycznia 2015, 10:42

Korbowody łączą wał korbowy z tłokami i przenoszą na wał korbowy siły nacisku gazów oraz siły masowe. Warunkiem montażu korbowodu do wału korbowego jest podział dużej główki korbowodu.

Jedną z form tego podziału jest "łamanie": korbowody łamane wytwarzane są początkowo jako elementy jednoczęściowe. Następnie duża główka korbowodu przełamywana jest celowo na dwie części. Przy montażu obie te części łączy się ze sobą ponownie śrubami. Uzyskane w ten sposób powierzchnie przełomów zapewniają idealne dopasowanie między trzonem korbowodu i pokrywą łożyska.

Aby wykluczyć pomylenie części, należące do jednego kompletu trzony korbowodów i pokrywy łożysk znakuje się zazwyczaj jednakowymi numerami.

Uwaga:

  • Trzonów korbowodów i pokryw łożysk nie wolno wymieniać pojedynczo ani zamieniać między sobą.
  • Dopuszczalne jest tylko używanie trzonów korbowodów i pokryw łożysk o jednakowych numerach.
  • Nie stawiać tronów korbowodów i pokryw łożysk na powierzchniach przełomu.
  • Powierzchni przełomu nie wolno obrabiać, uszkadzać ani zanieczyszczać.
  • Przed montażem wyczyścić powierzchnię przełomu odpowiednim środkiem (np. środkiem do czyszczenia hamulców) i odmuchać powietrzem. Nie wycierać powierzchni przełomu czyściwem, ponieważ niteczki i kłaczki mogłyby zanieczyścić powierzchnię przełomu.
  • Aby nie zanieczyścić powierzchni przełomu, korbowody łamane wolno transportować tylko z pokrywą łożyska i dociągniętymi ręcznie śrubami korbowodu.
  • Obróbka otworu ślepego łożyska, tzn. oszlifowanie powierzchni przełomu i obróbka otworu ślepego, jest w przypadku korbowodów łamanych niemożliwa.

 

Artykuł przygotowany na bazie materiałów firmy MS Motor Service

Dowiedz się więcej

Pęknięcie mechanizmu sterującego przełączanym kolektorem dolotowym Mercedesa
Pęknięcie mechanizmu sterującego przełączanym kolektorem dolotowym Mercedesa

Brak mocy, niedziałające klapy, złamany mechanizm sterujący, lampka kontrolna błędu to możliwe opisy usterki badanego w warsztacie Mercedesa-Benz W211. Źródłem problemu może być przełączany kolektor dolotowy. Przyczyną uszkodzenia nie jest kolektor wlotowy, lecz nieszczelny przewód układu odpowietrzania silnika. Przewód układu odpowietrzania silnika biegnie obok kolektora wlotowego nad mechanizmem sterującym. Oryginalny przewód układu odpowietrzania silnika może […]

Sygnały w pojeździe mechanicznym – rosnące znaczenie oscyloskopu
Sygnały w pojeździe mechanicznym – rosnące znaczenie oscyloskopu

Sygnały analogowe można mierzyć każdym standardowym miernikiem wielofunkcyjnym (multimetrem). Pomiar sygnałów taktowanych wymaga jednak oscyloskopu albo testera diagnostycznego wyposażonego w odpowiednią funkcję. W technice motoryzacyjnej coraz częściej stosuje się sygnały składające się z taktowanego okresowo napięcia prądu elektrycznego. Multimetr mierzy jednak tylko średnią wartość napięcia w jednym okresie. Modulacja szerokości impulsów (PWM) (patrz Rys. 1 […]

Uszkodzenia zaworu motylkowego
Uszkodzenia zaworu motylkowego

W samochodach dostawczych Peugeot Boxer, Iveco Daily, Fiat Ducato i Citroen Jumper może dochodzić do uszkodzenia zaworu motylkowego, spowodowanego korozją. Jak postąpić w przypadku zdiagnozowania takiej awarii? Możliwe reklamacje wskazywane przez klientów warsztatu to: tryb awaryjny pracy silnika, nie działający zawór motylkowy. Kod błędu P0638 „Zawór sterujący przepustnicy – przerwany obwód". W wymienionych wyżej pojazdach […]

Wskazówki dotyczące obróbki półobrobionych tłoków gazowych bez wgłębienia
Wskazówki dotyczące obróbki półobrobionych tłoków gazowych bez wgłębienia

MS Motorservice oferuje dostosowane do specyfiki silników gazowych półobrobione tłoki bez wgłębienia. Denko tych tłoków można obrabiać dowolnie, a więc precyzyjnie dostosowywać do aktualnych wymagań. Informacje na temat aktualnej oferty tłoków półobrobionych można znaleźć w firmowych katalogach. Przygotowanie Zapisać wszystkie istotne wymiary jako wielkości porównawcze przed i po obróbce. W tym celu zmierzyć tłok w […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 30 stycznia 2015, 19:07 0 0

byście napisali dlaczego zrezygnowano z zamków na panewkach

Odpowiedz