Wymiana paska wielorowkowego w Volkswagenach – instrukcje SKF

30 października 2014, 13:45

Przedwczesne uszkodzenia paska wielorowkowego to niestety częsta przypadłość wielu pojazdów. Na szczęście, wymiana nie jest bardzo skomplikowana. Firma SKF przekazała swoje instrukcje na przykładzie popularnego silnika Volkswagena – 1.9 TDI.

Problemy nie omijają także sprzęgła koła pasowego alternatora (FAP), którego zły stan jest jedną z głównych przyczyn uszkodzenia napinacza paska multi-V. W celu zminimalizowania niebezpieczeństwa przedwczesnego uszkodzenia, SKF zaleca wymianę wszystkich elementów układu napędu multi-v w tym samym czasie, eliminując przyszłe problemy z gwarancją.

Uwaga: Zawsze postępuj zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu podczas wymiany powyższych elementów w silniku!

Wskazówki dotyczące wymiany paska wieloklinowego w silniku VW 1.9 TDI

1. Odłącz akumulator i zdemontuj wentylator ze sprzęgła wiskotycznego. Poluzuj napinacz paska klimatyzacji, następnie zdejmij pasek multi-V i zdemontuj napinacz.

2. Ostrożnie poluzuj naciąg napinacza i pasek używając klucza 19 mm. Jeżeli wymiany FAP dokonujesz na stole warsztatowym zdejmij osłonę silnika.

3. Zdemontuj pasek wraz ze starym napinaczem.

4. Wymień napinacz paska multi-V VKM 31013, przestrzegając zaleceń producenta dotyczących momentów dokręcania (więcej szczegółowych wskazówek w biuletynie SKF Pole Position nr 6 VKMA 31020).

5. Wymień napinacz paska układu klimatyzacji VKM 31059, przestrzegając zaleceń producenta dotyczących momentów dokręcania.

Na tym etapie mechanik może zdemontować alternator i wymienić koło pasowe FAP na stole warsztatowym, lub w zależności od wystarczającej ilości miejsca, zdemontować i wymienić je nie demontując alternatora.

Wymiana bez demontażu alternatora

Użyj zestawu narzędzi SKF VKN 350:

Zdemontuj stare koło pasowe:

Załóż nowe sprzęgło VKM 03107 i dokręć momentem 80 Nm. Wymień pokrywkę sprzęgła, załóż nowy pasek wielorowkowy VKMV 5PK1432.

Zrób dwa pełne obroty układem z paskiem multi-V, sprawdzając czy pasek jest prowadzony osiowo. Wymień zaślepkę wału korbowego, załóż pasek napędzający kompresor klimatyzacji VKMV 4PK855 i ustaw zgodnie z instrukcją producenta pojazdu.

Wymiana na stole warsztatowym

Zdemontuj alternator stosując się do zaleceń producenta i unieruchom go w imadle z nakładkami ochronnymi (należy zachować szczególną ostrożność, aby nie uszkodzić obudowy alternatora).

Użyj zestawu narzędzi SKF VKN 350.

Zdemontuj stare koło pasowe i wymień na nowy FAP VKM 03107. Dokręć momentem 80 Nm.

Załóź nowy dekielek, zamontuj alternator z powrotem do silnika, czynności w kolejności odwrotnej do demontażu. Następnie załóż nowy pasek wieloklinowy VKMV 5PK1432.

Zrób dwa pełne obroty układem z paskiem multi-V, sprawdzając czy pasek jest prowadzony osiowo. Wymień zaślepkę wału korbowego, zamontuj pasek napędzający kompresor klimatyzacji VKMV 4PK855 i ustaw zgodnie z instrukcją producenta pojazdu.

Źródło: Biuletyn SKF. Niektóre z zamieszczonych fotografii mają charakter wyłącznie poglądowy.

Dowiedz się więcej

Części SKF do nowej generacji Mercedesów A i B klasy na rynku wtórnym
Części SKF do nowej generacji Mercedesów A i B klasy na rynku wtórnym

SKF jest jednym z pierwszych producentów części na rynek części zamiennych, który oferuje przednie i tylne zestawy naprawcze kół do samochodów Mercedes A-Class i B-Class. W ofercie SKF pojawiły się zestawy: Zarówno zestaw VKBA 6785 jak i zestaw VKBA 6786 są już dostępne.

Wymiana przegubu w Toyocie Avensis 1.6 i 1.8
Wymiana przegubu w Toyocie Avensis 1.6 i 1.8

Wymiana przegubu w pojazdach marki Toyota Avensis, Avensis SW oraz Avensis Liftback (T22) z silnikami 1.6 (AT220) i 1.8 (AT221) to procedura wymagająca dużej dokładności, aby nie uszkodzić wymienianego elementu, oznaczonego numerem VKJA 3867. Firma SKF radzi, jak poprawnie dokonać tej naprawy. Demontaż przegubu Zgodnie z procedurą producenta samochodu, zdemontuj półoś. Umieść półoś w imadle […]

Wymiana zestawu rozrządu SKF wraz z pompą wody
Wymiana zestawu rozrządu SKF wraz z pompą wody

Truizmem byłoby stwierdzenie, że: “mechanik jest tak dobry jak narzędzia, których używa”. W dzisiejszych silnikach do napraw związanych z układem rozrządu niezbędne są specjalistyczne narzędzia, aby po naprawie zapewnić właściwą moc silnika, zużycie paliwa, a przede wszystkim odpowiednią żywotność wszystkich elementów. Przedstawiamy instrukcję wymiany rozrządu, opublikowaną w poradniku firmy SKF – “Pole Position”. Zawarte informacje […]

Łożyska SKF dla samochodów marki BMW
Łożyska SKF dla samochodów marki BMW

Łożysko SKF do samochodów BMW, znajdujące się w zestawie VKBA 3667 nie posiada zewnętrznego uszczelniacza od strony koła. Nie jest on konieczny. Opisywany zestaw jest przeznaczony do pojazdów BMW (E36, E46) serii 3 Coupe/Touring, Z3/Coupe, Z4. Łożysko BMW nr OE: 31 22 6 757 024. Zestaw zawiera elementy montażowe do obowiązkowej wymiany. Łożysko SKF znajdujące  […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

nikodem4, 3 października 2017, 9:03 0 0

nie znam się na samochodach, ale ostatnio wymieniałem ten pasek w carrara ford lublin
teraz będę wiedział, że te paski trzeba regularnie wymieniać

Odpowiedz