Volkswagen Transporter 2.0 TDI z silnikiem z układem zasilania typu Common Rail (CAAA) – wymiana paska zębatego i pomocniczego paska napędowego

2 marca 2017, 8:00

Silnik CAAA to silnik z układem zasilania typu Common Rail. Jest on stosowany w wielu modelach produkowanych przez koncern VW. Niezależnie od modelu instrukcja wymiany paska rozrządu jest zbliżona, różnice jakie mogą występować to demontaż i montaż dodatkowych elementów znajdujących się w komorze silnika. Zalecenie producenta odnośnie wymiany paska rozrządu to wymiana co 210 tys. kilometrów niezależnie od upływu czasu, jednakże producent podaje również wymaganie każdorazowej kontroli układu rozrządu co 40 tys. kilometrów lub 24 miesięcy podczas obsługi okresowej.

W instrukcji znajdziemy również ważną informację dla użytkowania samochodu w krajach o dużym zapyleniu. Tutaj producent przewiduję wymianę paska rozrządu co 120 tys. kilometrów.

W przypadku elementów układu osprzętu producenci samochodów nie rekomendują żadnych konkretnych terminów. Firma Schaeffler zaleca jednak, aby skontrolować wszystkie elementy i w przypadku ich zużycia wymienić na nowe podczas wymiany całego układu rozrządu.

Dwulitrowy silnik TDI jest silnikiem kolizyjnym, zatem w przypadku awarii paska rozrządu ryzyko jego uszkodzenia jednostki napędowej jest bardzo wysokie. Nowy pasek rozrządu należy zakładać w silniku, którego temperatura jest równa temperaturze otoczenia. Silnik należy zawsze obracać w kierunku normalnego trybu pracy, chyba że w instrukcji montażu producenta podano inaczej. Należy zawsze przestrzegać zalecanych wartości momentów dokręcania. Zgodnie z zalecaniami producenta, podczas wymiany paska rozrządu należy również wymienić wszystkie elementy współpracujące z paskiem czyli napinacz, rolki prowadzące, pompę wody i elementy mocujące tj. śruby, szpilki czy nakrętki.

Opisana poniżej wymiana paska rozrządu wykonywała była w modelu VW Transporter z silnikiem o kodzie CAAA.

Ze względów bezpieczeństwa i zgodnie z najlepszymi praktykami, po ustawieniu pojazdu na podnośniku został odłączony przewód od bieguna ujemnego akumulatora.

W dalszej kolejności należy odłączyć złącze wielostykowe przepływomierza powietrza, odłączamy przewód odpowietrzający od pokrywy wałka rozrządu oraz cały zespół obudowy filtra powietrza. Potem trzeba odłączyć przewód dolotowy powietrza od turbosprężarki i go wyjąć, a następnie zdjąć górną osłonę paska rozrządu.

Po podniesieniu pojazdu, należy zdjąć osłonę silnika, przednie prawe koło oraz nadkole. Kolejne czynności to cofnięcie ramienia napinacza paska osprzętu (ramię trzeba obracać w prawo) i zablokowanie trzpieniem zabezpieczającym napinacz. W dalszej kolejności można przejść do demontażu paska osprzętu.

Podczas demontażu koła pasowego należy odkręcić 4 śruby nie odkręcając śruby centralnej koła zębatego wału korbowego. Teraz można przystąpić do demontażu wspornika silnika (zob. rys. 1).

Umożliwi to lepszą widoczność i dostęp do paska rozrządu. Należy również zdemontować dolną osłonę paska rozrządu, która jest przykręcona pięcioma śrubami z gniazdem torx.

Po zdjęciu wszystkich osłon paska rozrządu i uzyskaniu do niego dostępu można obrócić wał korbowy silnika w prawo aby ustawić GMP pierwszego cylindra (strzałka na kole rozrządu musi znajdować się w położeniu około godziny 12) aby założyć blokadę wału korbowego (zob. rys. 2),

wałka rozrządu i pompy paliwa (zob. rys. 3).

W dalszej kolejności należy poluzować śruby koła pasowego wałka rozrządu i wspomnianej pompy, oraz poluzować nakrętkę mocującą napinacz paska rozrządu, a następnie zdemontować pasek, napinacz, rolki prowadzące oraz pompę wody.

Przed przystąpieniem do demontażu pompy wody należy spuścić płyn chłodniczy z układu chłodzenia.

W zestawie INA KIT znajdziemy również elementy montażowe niezbędne do prawidłowej wymiany tj. szpilka i nakrętka napinacza, śruby rolek prowadzących oraz koła wałka rozrządu i wysokociśnieniowej pompy paliwowej.

Podczas wymiany szpilki napinacza trzeba zwrócić uwagę na stan połączenia gwintowego znajdującego się w głowicy silnika. Jeśli widoczne jest uszkodzenie lub zużycie gwintu wymagana jest jego naprawa, w przeciwnym wypadku szpilka zostanie wyciągnięta z głowicy co spowoduje poluzowanie napinacza i uszkodzenie silnika. Podczas montażu napinacza jak również rolek prowadzących, pompy wody wymagane jest zastosowanie odpowiedniego momentu dokręcenia śrub montażowych – procedury montażu rozrządu wraz z danym tj. moment dokręcenia dostępne są bezpłatnie po zalogowaniu na stronie www.repxpert.pl. Przed montażem paska należy również wymienić śruby koła rozrządu i pompy paliwa, które również znajdują się w zestawie. Podczas ich wymiany należy dokręcić je tak by koło wałka rozrządu oraz pompy paliwa mogły poruszać się swobodnie w zakresie otworów podłużnych. Koło wałka rozrządu oraz pompy paliwa należy obrócić maksymalnie w prawo w otworach podłużnych. Bardzo ważna jest również procedura kolejności zakładania paska rozrządu. Przy prawidłowym montażu pasek zostanie założony bez trudności. Kolejność wygląda następująco: należy założyć pasek, zaczynając od koła wału korbowego przez napinacz do koła wałka rozrządu, przytrzymując pasek na kole wałka rozrządu, rozpocząć zakładanie pozostałego paska od koła wału korbowego do pompy wodnej, w tym momencie należy założyć pasek z koła wałka rozrządu poprzez rolkę prowadzącą do wysokociśnieniowej pompy paliwowej i zakończyć montaż na rolce prowadzącej pasek znajdującej się między wysokociśnieniową pompą paliwową a pompą wody. Podczas procedury napinania należy zwrócić uwagę na strzałkę umieszczoną na mimośrodzie napinacza, która informuje o kierunku napięcia (zob. rys. 4)

Jest to bardzo ważne ponieważ w tym silniku mogą występować dwa rozwiązania, napinacz z kierunkiem napięcia przeciwnie do ruchu wskazówek zegara oraz zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Po określeniu rozwiązania trzeba napiąć napinacz tak, aby wskaźnik napięcia pokrył się z wycięciem w podstawie napinacza i dokręć go momentem zgodnym z zaleceniami producenta.

Po prawidłowym napięciu paska rozrządu, śruby koła wałka rozrządu i pompy wysokociśnieniowej znajdują się pośrodku otworów podłużnych. Narzędziem specjalnym należy przytrzymać koła i dokręć śruby regulacyjne na kole wałka rozrządu oraz kole wysokociśnieniowej pompy paliwowej. Po demontażu blokad rozrządu należy wykonać dwa pełne obroty silnikiem. Po tej operacji należy raz jeszcze założyć blokady na wale korbowym, wałku rozrządu i wysokociśnieniowej pompie paliwowej i upewnić się, że pasek rozrządu został poprawnie zamontowany, a wskaźnik napięcia napinacza znajduje się na równi z wycięciem w podstawie napinacza.

Ostatnim etapem będzie zamontowanie wymontowanych części. Procedura zakładania pozostałych części jest odwrotna do procedury ich demontażu.

Więcej informacji i filmów instruktażowych można znaleźć na stronie www.repxpert.pl


Grupa Schaeffler jest wiodącym dostawcą części zamiennych do pojazdów użytkowych i urządzeń przemysłowych na całym świecie. Przedsiębiorstwo zapewnia najwyższą jakość produktów, zaawansowane rozwiązania technologiczne oraz innowacyjność. Jako dostawa precyzyjnych produktów i rozwiązań dla silników, skrzyni biegów oraz podwozia, jak również łożysk tocznych i ślizgowych dla różnorodnych urządzeń przemysłowych, Schaeffler ma zdecydowany udział w kształtowaniu „mobilności jutra”. W roku 2015 roku przedsiębiorstwo technologiczne osiągnęło obrót w wysokości 13,2 miliardów euro. Zatrudniając ok. 85 000 osób na całym świecie, Grupa Schaeffler jest jedną z największych europejskich firm rodzinnych. Dzięki 170 lokalizacjom w 50 krajach na całym świecie, Schaeffler dysponuje rozbudowaną siecią zakładów produkcyjnych, centrów badań i rozwoju oraz punktów dystrybucji.

Dział Automotive Aftermarket dostarcza innowacyjne rozwiązania naprawcze w jakości części produkowanych na pierwszy montaż, a także szeroką gamę usług dla warsztatów. Oferta produktowa marek LuK, INA, FAG i Ruville obejmuje systemy sprzęgła, systemy wysprzęglające, elementy silnika, skrzyń biegów oraz zawieszenia. Wszystkie elementy doskonale ze sobą współpracują oraz umożliwiają przeprowadzenie szybkiej i profesjonalnej naprawy. Portal REPXPERT oferuje pakiet usług dla warsztatów związanych z produktami oraz zestawami naprawczymi Schaeffler.

Artykuł sponsorowany Schaeffler

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!