Klocki hamulcowe na bazie cementu – projekt coraz bliżej realizacji!

20 lipca 2016, 13:56

Cement kojarzy się raczej z branżą budowlaną niż z motoryzacyjną. Wkrótce może się to zmienić za sprawą tajemniczego projektu o nazwie COBRA. Naukowcy pracują nad klockami hamulcowymi wykonywanymi ze specjalnego cementu. Czy takie przedsięwzięcie może się udać?

Stadium badań jest już zaawansowane

Produkowane obecnie klocki hamulcowe, występując w parze z tarczami, zapewniają efektywne i bezpieczne hamowanie, co przyznają także biorący udział w projekcie COBRA specjaliści. W skład współczesnych klocków hamulcowych wchodzą żywice fenolowo-formaldehydowe, dodatki wzmacniające oraz wypełniające. Dostępne na rynku produkty są różnej jakości, generalnie jednak spełniają swoje zadania. Po co zatem inwestować w badania nad znalezieniem nowego surowca do produkcji klocków hamulcowych?

W projekcie COBRA chodzi przede wszystkim o oszczędności. I to nie tylko finansowe. Jeśli udałoby się wdrożyć do produkcji klocki wykonane ze specjalnego cementu, można byłoby ograniczyć znacznie ilość energii oraz wody, pochłaniane przez procesy wytwórcze (nawet o ponad 90%). Także samo wykorzystanie klocków byłoby bardziej ekonomiczne, ponieważ zmniejszyłaby się szkodliwość cząstek emitowanych podczas procesu hamowania.

– „Wprodzenie materiałów nieorganicznych w miejsce tradycyjnych spoiw organicznych, doprowadziłoby do znacznego zmniejszenia wykorzystania energii i wody podczas procesu produkcji. Atutem badanej technologii względem tej obecnie stosowanej jest brak konieczności osiągania wysokiej temperatury w procesie produkcyjnym. Całkowite usunięcie spoiwa organicznego zmniejszy emisję szkodliwych związków, wytwarzanych w wysokiej temperaturze, np. lotnych związków organicznych, wysoce toksycznych – jak węglowodory poliaromatyczne." – powiedział nam Andrea Bonfanti, Manager Laboratorium Brembo S.p.A.

Kto wymyślił klocki z cementem?

Nad COBRĄ pracuje zespół ponad 40 naukowców. Siedzibą jest należący do firmy Brembo obiekt badawczy Kilometro Rosso, zlokalizowany we włoskim Stezzano nieopodal Bergamo. Brembo można uznać za głównego inicjatora projektu, ale na pewno nie miałby on szans na realizację, gdyby nie zaangażowanie firmy Italcementi, zajmującej się – jak wskazuje nazwa – produkcją cementu.

W kwestiach związanych z ochroną środowiska naturalnego doradza Instytut Mario Negri'ego oraz spółka CiaoTech, należąca do grupy PNO, specjalizującej się we wspieraniu innowacyjnych i proekologicznych procesów.

Kamienie milowe projektu COBRA

Projekt wystartował 1 lipca 2014 roku. Jednym z pierwszych działań było zaprojektowanie, a potem wykonanie dwóch pilotażowych linii klocków z wykorzystaniem cementu. Miały one spełniać wszystkie niezbędne wymogi prawne i zachowywać wymagane standardy bezpieczeństwa. Cel udało się zrealizować w czerwcu bieżącego roku. Na specjalnie zwołanej konferencji prasowej, członkowie ekipy projektu zaprezentowali dalsze plany rozwoju produktu.

Właśnie trwają testy, których celem jest sprawdzenie jak cementowe klocki hamulcowe sprawdzają się w praktyce. Następny krok to oszacowanie faktycznego wpływu klocków na środowisko naturalne (w założeniu ma być on znikomy).

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już w połowie 2018 roku testowe partie klocków zostaną przekazane producentom pojazdów i ich dostawcom. Oczywiście nie będzie to jeszcze oznaczało rozpoczęcia sprzedaży produktów. Jeśli jednak klocki spełnią wymagania, mogą rychło trafić na pierwszy montaż w wybranych modelach samochodów, a niedługo potem na aftermarket.

Założenia a rzeczywistość

Plany dotyczące projektu wyglądają na bardzo śmiałe, gdy weźmiemy pod uwagę to, jak wielki jest rynek produkcji klocków hamulcowych. Przekształcenie fabryk produkujących klocki z materiałów organicznych w wysokiej temperaturze w ekologiczne wytwórnie klocków cementowych wydaje się procedurą, która pochłonie dziesiątki, jeśli nie setki milionów euro czy dolarów. Trudno zatem spodziewać się rychłej, radykalnej zmiany metod produkcyjnych w ciągu najbliższych lat.

Bardzo prawdopodobne jest jednak, że klocki cementowe będą produkowane równolegle z tradycyjnymi, stopniowo zwiększając swój udział w rynku. Przedstawiciele projektu mają już własną wizję taśmowej produkcji części.

– „Pilotażowa linia klocków cementowych jest już projektem w zaawansowanym stadium. Ten fakt każe nam zakładać, że w pełni automatyczna stacja produkcyjna powstanie już niebawem. Zakładamy, że będzie gotowa do pracy już w grudniu 2016 r." – powiedział Andrea Bonfanti, Manager Laboratorium Brembo S.p.A.

Dowiedz się więcej

Nowy katalog tarcz, klocków, bębnów i szczęk
Nowy katalog tarcz, klocków, bębnów i szczęk

Nowe wydanie katalogu Brembo, w odnowionej szacie graficznej, jest uzupełnione o najnowsze produkty i przedstawia ofertę tarcz oraz klocków z niemal 3000 pozycji (ponad 1500 tarcz oraz ponad 1400 klocków) oraz bębnów i szczęk z ponad 1000 referencji. Katalog Brembo na 2016 rok przedstawiony jest w klasycznej formie wieloproduktowej, co umożliwia niezwykle łatwe i szybkie […]

Targi ProfiAuto Show 2016: Brembo
Targi ProfiAuto Show 2016: Brembo

Brembo promowało podczas targów nową stronę internetową z katalogiem umożliwiającym łatwe wyszukiwanie części i dopasowanie ich do pojazdu. Nie zabrakło również najnowszego produktu Brembo, czyli tarcz Brembo Xtra, łączących efekt estetyczny z dobrą wydajnością, adresowanych do samochodów kompaktowych, średniej wielkości, coupé oraz SUV-ów. Wśród nowości Brembo znalazły się też płyny hamulcowe. Wewnątrz naczepy umieszczonej na […]

Brembo rośnie o 10% i buduje fabrykę w Chinach
Brembo rośnie o 10% i buduje fabrykę w Chinach

Firma Brembo w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku odnotowała wzrost przychodów na poziomie 10,4% względem analogicznego okresu minionego roku. Dalszą dynamikę ma zapewnić budowana w ekspresowym tempie fabryka w Chinach. W porównaniu z pierwszym półroczem roku 2015, Brembo zanotowało wzrost przychodów o 10,4 % z poziomu 1,039 mld euro do poziomu 1,147 mld. Firma wykazała […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!