Nowa jakość uszczelnień w pompach cieczy chłodzącej Boscha

27 kwietnia 2016, 23:37

Pompy cieczy chłodzącej oferowane wraz z zestawami rozrządu Boscha są wyposażane w nowy, trwalszy typ uszczelnień.

Uszczelnienie ślizgowe pompy cieczy chłodzącej jest jedną z najważniejszych jej części. Od niej w dużej mierze zależy trwałość całego zespołu. Dlatego też firma Bosch zdecydowała się zastosować nowy wytrzymalszy materiał – węglik krzemu, który powoduje, że uszczelnienie jest mniej wrażliwe na uszkodzenia, a cała pompa staje się bardziej trwała.

Jak działa uszczelnienie ślizgowe pompy cieczy chłodzącej?

Na wirniku pompy znajduje się bardzo twardy pierścień ceramiczny, a w jej obudowie zamocowany jest pierścień z węglika krzemu, dociskany do pierścienia ceramicznego sprężyną. Aby ta para bardzo twardych pierścieni mogła współpracować i wzajemnie się nie niszczyła, musi być smarowana płynem chłodzącym. Konieczność zapewnienia ciągłego smarowania uszczelnienia powoduje, że pewna, niewielka ilość płynu chłodzącego musi penetrować szczelinę pomiędzy dwoma pierścieniami. W związku z tym może następować wypływ bardzo małej ilości płynu. Jest ona tak mała, że zazwyczaj płyn odparowuje jeszcze wewnątrz pompy, w specjalnej komorze, więc nie widać żadnych wycieków.

Dzięki zastosowaniu pierścienia z węglika krzemu uszczelnienie pompy jest bardziej odporne na:

– pęknięcie pierścienia spowodowane szokiem termicznym;

– uszkodzenie wstępne spowodowane obracaniem wirnika pompy bez smarowania, tzw. na sucho, czyli bez dostępu płynu chłodzącego do uszczelnienia;

– wpływ zanieczyszczeń z układu chłodzenia.

Trwałość uszczelnienia przy eksploatacji w normalnych warunkach znacznie przewyższa interwały wymiany układu rozrządu.

 

Wskazówki, jak uniknąć uszkodzeń uszczelnienia pompy cieczy chłodzącej

Działaniem, które może prowadzić do tzw. wstępnego uszkodzenia uszczelnienia pompy, jest nadmierne obracanie jej wirnikiem przed zamontowaniem, lub odpalanie silnika bez płynu chłodzącego. Podczas pracy uszczelnienia na sucho powstają mikrouszkodzenia pierścieni ślizgowych, które w późniejszym czasie mogą spowodować brak szczelności.

Przed zamontowaniem pompy należy sprawdzić czystość układu chłodzenia. Jeżeli na starej pompie oraz wewnątrz układu chłodzenia widać osad i oznaki korozji, może to świadczyć o zanieczyszczeniu układu. W takim przypadku należy przed zalaniem układu nowym płynem wypłukać układ chłodzenia. Korozja, kryształy wapnia z twardej wody oraz inne twarde zabrudzenia krążące w układzie chłodzenia mogą dostawać się pomiędzy pierścienie uszczelnienia pompy i porysować ich powierzchnię.

Zobacz film na temat wymiany paska rozrządu i pompy cieczy chłodzącej

Artykuł sponsorowany Bosch. Autor: Tomasz Maciejasz

Dowiedz się więcej

Wyniki testu tajemniczego klienta w serwisach Bosch Diesel Center i Bosch Diesel Service
Wyniki testu tajemniczego klienta w serwisach Bosch Diesel Center i Bosch Diesel Service

Znamy już serwisy dieslowskie, które zwyciężyły w teście tajemniczego klienta. Co roku firma Bosch przeprowadza test tajemniczego klienta, który pozwala ocenić jakości napraw podzespołów diesla przez serwisy należące do sieci Bosch Diesel Centrum i Bosch Diesel Service. Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania w teście to 100 pkt. Jeżeli w czasie oceny serwis uzyska poniżej […]

Szkolenia techniczne dla doradców serwisowych oraz pracowników punktów obsługi klienta
Szkolenia techniczne dla doradców serwisowych oraz pracowników punktów obsługi klienta

Centrum Szkoleniowe Bosch w Warszawie zaprasza doradców serwisowych oraz pracowników punktów obsługi klienta na szkolenia techniczne z zakresu silników benzynowych, silników diesla oraz komponentów Common Rail i dokumentacji ESI. Dla mechaników dedykujemy szkolenia z zakresu diagnostyki pojazdów, diagnostyki silników benzynowych z pośrednim i bezpośrednim wtryskiem, silników diesla oraz napraw komponentów diesla.   Szczegółowe informacje i […]

Jak uniknąć błędów podczas wymiany pompy cieczy chłodzącej
Jak uniknąć błędów podczas wymiany pompy cieczy chłodzącej

Producenci współczesnych samochodów zalecają, aby pompę cieczy chłodzącej wymieniać każdorazowo podczas wymiany układu rozrządu. Sama czynność wymiany pompy jest dość prosta, ale o jakości tej usługi, a zarazem trwałości pompy decydują, jak to zazwyczaj bywa, detale. Niestety nawet doświadczeni mechanicy montując pompy popełniają mniej lub bardziej poważne błędy. Z powodu nieprawidłowości podczas montażu najczęściej uszkadza […]

Skracają czas naprawy i zapewniają długie bezawaryjne przebiegi samochodu
Skracają czas naprawy i zapewniają długie bezawaryjne przebiegi samochodu

Pompa cieczy chłodzącej sama w sobie nie jest główną częścią układu rozrządu, ale z racji na to że w większości przypadków jest ona napędzana paskiem rozrządu staje się jedną z najistotniejszych części zestawu części do wymiany układu rozrządu. Najczęściej to właśnie jakość pompy decyduje o jakości całego zestawu rozrządu. Bosch na w swojej ofercie zestawy […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!