“Polscy inżynierowie zbudowali sobie solidną markę” – wywiad z dyrektorem Centrum Technicznego Delphi

3 lutego 2016, 14:19

Nie tylko kultowi “amerykańscy naukowcy” są w stanie tworzyć przełomowe rozwiązania. Wiele kluczowych dla przyszłości motoryzacji projektów jest opracowywanych w Polsce. W Centrum Technicznym Delphi w Krakowie, inżynierowie pracują nad systemami bezpieczeństwa czy zdalną komunikacją z pojazdem. Na nasze pytania odpowiedział Olaf Kammel, dyrektor Centrum Technicznego Delphi w Krakowie.

Centrum Techniczne w Krakowie zostało ostatnio mocno doinwestowane przez koncern. Dlaczego zdecydowano właśnie w Polsce zlokalizować najważniejsze europejskie laboratoria Delphi?

Olaf Kammel DelphiOlaf Kammel: Delphi działa w Polsce z sukcesem od ponad 20 lat. Przez ten czas koncern zainwestował w naszym kraju kilkaset milionów dolarów. Obecnie, Centrum Techniczne w Krakowie i 3 zakłady produkcyjne dostarczają części dla przemysłu motoryzacyjnego w Europie Środkowej i Wschodniej, zatrudniając przy tym ponad 4 800 osób.

Na decyzję Delphi o inwestowaniu w Polsce miało wpływ kilka kluczowych kryteriów, takich jak: bliskość klientów (producentów samochodów), możliwość pozyskania dobrze wykwalifikowanej kadry, infrastruktura oraz wsparcie lokalnych władz. Analiza powyższych zaowocowała wnioskiem, że Polska oferuje dobre warunki dla rozwoju i produkcji wysoko wyspecjalizowanych komponentów dla przemysłu samochodowego. Delphi stworzyło sieć dostawców dla swoich zakładów w kraju, zwracając szczególną uwagę na wykorzystanie lokalnie dostępnych produktów i usług. Istotnym elementem decyzji o ulokowaniu Centrum Technicznego w Krakowie była także obecność dobrych uczelni technicznych w regionie Polski południowej.

Oprócz badań i rozwoju w zakresie inżynierii produktu, Delphi w Krakowie rozwija także swoje centrum usług wspólnych (funkcje korporacyjne), które zapewniają wsparcie organizacji na poziomie regionalnym oraz światowym. Obecnie zlokalizowane w Krakowie grupy inżynieryjne poszukują nowych pracowników. Także centrum usług wspólnych rośnie i stale rekrutuje.

Czym zajmuje się centrum Delphi w Krakowie i jaki wpływ mają efekty jego pracy na rynek motoryzacyjny?

Delphi pomaga tworzyć bezpieczne, ekologiczne i inteligentne samochody. Wiele z innowacyjnych rozwiązań technologicznych jest opracowywana i produkowana w Polsce. Krakowskie centrum badawczo-rozwojowe wspiera wszystkich kluczowych klientów Delphi w zakresie elektroniki i bezpieczeństwa, architektury elektrycznej/ elektronicznej oraz systemów kontroli emisji spalin.

Wiodącym profilem krakowskiego centrum badawczo-rozwojowego Delphi stała się zaawansowana elektronika, w tym także systemy aktywnego bezpieczeństwa, które stanowią o przyszłości motoryzacji. Krakowski zespół projektuje i rozwija nowe technologie, a także prowadzi testy i walidację tych produktów.

Niedawno oddano do użytku 2000 dodatkowych metrów kw. przestrzeni laboratoryjnej. Jak je zagospodarowano? 

 W ciągu ostatnich trzech lat koncern Delphi rozbudował swoje Centrum Techniczne o 2000 metrów kw. przestrzeni laboratoryjnej – zwiększając jednocześnie możliwości w zakresie testów wytrzymałościowych, środowiskowych i wibracyjnych. Dzięki rozbudowie laboratoriów i możliwości testowych, krakowski ośrodek badawczo-rozwojowy Delphi jest największą wielodywizyjną placówką badawczo-rozwojową koncernu w Europie.

W celu wsparcia ciągłego wzrostu, w ciągu ostatnich dwóch lat stworzyliśmy ponad 400 miejsc pracy w Krakowie – zarówno w działach inżynieryjnych, jak też w obszarze usług wspólnych. Ta rozbudowa wyznacza kolejny milowy krok dla rozwoju Delphi w Polsce, co wzmacnia wiodącą pozycję firmy w branży motoryzacyjnej.

Delphi jest jednym z producentów, odpowiedzialnych za rozwój technologii autonomicznej jazdy. Waszą technologię o nazwie RACam, można było obejrzeć m.in. na ubiegłorocznych targach Inter Cars. Proszę powiedzieć jak działa system i jaki udział w jego powstawaniu ma krakowskie centrum?

Delphi jako pierwsza firma wprowadziła na rynek zintegrowany system radaru i kamery. RACam [link] dostarcza szeroki zakres rozwiązań z zakresu aktywnego bezpieczeństwa. System ten wykorzystuje czujniki radarowe i wizyjne oraz system fuzji danych, umożliwiając działanie takich systemów jak aktywny tempomat, system ostrzegania przed niezamierzoną zmiana pasa ruchu, system ostrzegania przed zderzeniem z pojazdem jadącym z przodu, czy system autonomicznego hamowania, pozwalający uniknąć zderzenia z pieszymi, innymi pojazdami, zwierzętami czy obiektami znajdującymi się w pobliżu drogi. Nowe Volvo XC90, które zostało wyposażone w RACam od Delphi, oferuje w standardzie najbardziej kompleksowy i najbardziej technologicznie zaawansowany pakiet bezpieczeństwa, jaki jest dostępny w przemyśle motoryzacyjnym.

Nasi krakowscy inżynierowie brali czynny udział w tworzeniu i późniejszym testowaniu technologii RACam.

Centrum działa już od ponad 15 lat. Jakie największe osiągnięcia, zasługi dla koncernu wypracowało w tym czasie?

W ciągu 15 lat krakowskie zespoły Delphi rozwijały technologie dla pojazdów na całym świecie, a obecnie pracują nad technologiami przyszłości branży motoryzacyjnej.

Ponad tysiąc inżynierów z naszego centrum badawczo-rozwojowego stworzyło ponad 200 rozwiązań patentowych. Ta praca z całą pewnością zaprocentuje w przyszłości, tworząc nowe możliwości biznesowe dla Delphi. Od 2005 roku, polscy inżynierowie wymieniają Delphi w pierwszej dziesiątce firm, w których chcieliby pracować (w oparciu o ankietę BDI).

Na polskim rynku pracy brakuje inżynierów. Czy Delphi radzi sobie z pozyskiwaniem pracowników? Czy udało się nawiązać współpracę z lokalnymi uczelniami?

Od ostatnich 15 lat z sukcesem rekrutujemy utalentowanych ludzi, a miarą tego sukcesu są zadowoleni klienci. Nie byłoby rozwoju Delphi w Krakowie bez wykwalifikowanych pracowników, którzy w wielu przypadkach rozpoczęli swoją przygodę z branżą motoryzacyjną jeszcze podczas studiów – kontynuując swoją karierę przez lata właśnie w Delphi.

Poprzez współpracę z lokalną społecznością chcemy zaprezentować naszą firmę jako atrakcyjnego pracodawcę oraz firmę zaawansowaną technologicznie. Zawarliśmy porozumienia o współpracy z najważniejszymi uniwersytetami technicznymi, ustanawiając tym samym warunki dla rozwoju wspólnych projektów. W ciągu ostatnich kilku lat zakres tej współpracy został znacząco rozszerzony. Interesuje nas współpraca z najlepszymi kandydatami, dlatego też aktywnie działamy w szkołach i na uniwersytetach, budując wśród uczniów i studentów „świadomość Delphi”.  Stale współpracujemy z określonymi wydziałami tak, by zostać pracodawcą pierwszego wyboru dla ich najwybitniejszych absolwentów.

Celem takich działań jest nie tylko zainteresowanie potencjalnych kandydatów naszą ofertą staży, stanowisk pracy, produktów i technologii Delphi, ale także pokazanie jakie umiejętności są pożądane na stanowiskach w działach rozwoju i testów, co jest bardzo istotne z powodu specyficznych wymogów istniejących w branży motoryzacyjnej.

Jakie są plany polskiego oddziału Delphi na rozpoczynający się rok? Możemy spodziewać się wdrożenia do oferty nowych produktów?

Pełna sukcesów historia rozwoju Centrum Technicznego skierowała zainteresowanie przemysłu motoryzacyjnego na potencjał polskich inżynierów, którzy zbudowali sobie solidną markę.

Oprócz wspomnianej już technologii RACam, jednym z ostatnich osiągnięć, w które zaangażowany był krakowski zespół inżynierów, jest system rozpoznawania gestów. Moduły tego systemu są obecnie wytwarzane w zakładzie elektroniki i bezpieczeństwa w Gdańsku. Jesteśmy dumni z tego, że wyposażamy najnowsze samochody BMW serii 7 w pierwszy na świecie zintegrowany system 3D rozpoznawania gestów. Prostymi gestami ręki możemy sterować systemem informacji i rozrywki (infotainment), czyli w zasadzie komunikować się z samochodem.

Dowiedz się więcej

“Warsztatowi zawsze najlepiej pomaga zadowolony klient” – wywiad z Grzegorzem Staszewskim
“Warsztatowi zawsze najlepiej pomaga zadowolony klient” – wywiad z Grzegorzem Staszewskim

VTG to uznana marka w polskim świecie motoryzacyjnym. Właściciel zakładu mechanicznego, Grzegorz Staszewski może się poszczycić 2.000-konną Corvettą, która wygrywa wyścigi w całej Europie. Spotkaliśmy się z Grzegorzem w jego warsztacie, aby porozmawiać jak łączy prowadzenie warsztatu z pasją do ścigania, jak wyglądały jego początki w tej branży oraz jakie ma plany na przyszłość. Z […]

Wyrok dla KIA precedensem na skalę Europy? – wywiad z prezesem organizacji SBF
Wyrok dla KIA precedensem na skalę Europy? – wywiad z prezesem organizacji SBF

Christer Liljenberg stoi na czele szwedzkiego stowarzyszenia dystrybutorów części SBF. Dzięki jego organizacji, po raz pierwszy w Europie ukarano producenta samochodu za naruszenia prawa konkurencji w zakresie MV BER. Zapytaliśmy o szczegóły tej sprawy oraz o kilka faktów związanych ze szwedzkim rynkiem motoryzacyjnym.   Kia została skazana przez Sąd Gospodarczy już w 2013 roku, jednak […]

“Warsztaty niezależne powinny działać razem. Duży może więcej.” – wywiad
“Warsztaty niezależne powinny działać razem. Duży może więcej.” – wywiad

Karol Słabek – Prezes Zarządu Pomorskiego Centrum Napraw Pojazdów, jest nie tylko właścicielem jednego z największych warsztatów na Pomorzu, ale także lokalnym działaczem społecznym. Porozmawialiśmy z nim jak łączy codzienną pracę przy rozwijaniu warsztatu niezależnego, ze swoją misją społecznika Jaka jest historia Pańskiego warsztatu? Pytam o początki, rozwój, drogę którą przeszedł, by znaleźć się w […]

Montowanie ogrzewania postojowego – czy się opłaca? Wywiad z Webasto.
Montowanie ogrzewania postojowego – czy się opłaca? Wywiad z Webasto.

Mówisz “ogrzewanie postojowe”, myślisz “Webasto”. Niemiecka firma sama stworzyła rynek, w którym do dziś jest potentatem. Michała Skorupskiego, Managera Segmentu Samochodów Osobowych w firmie Webasto, wypytaliśmy m.in. o opłacalność włączenia usługi montażu ogrzewania postojowego do portfolio warsztatu. Montaż ogrzewania postojowego wydaje się dobrym sposobem na poszerzenie warsztatowego portfolio. Co powinien zrobić warsztat, zainteresowany wykonywaniem takiej […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!