Od lipca koniec przymykania oka na paragony

29 czerwca 2016, 23:11

Stało się, 1 lipca zostaje wprowadzony Jednolity Plik Kontrolny, a wraz z nim nowe obowiązki i zaawansowane kontrole przedsiębiorstw. Zmiany położą kres m.in. paragonowym zakupom części. Przez długi czas było to tematem tabu. Teraz musi się to zmienić, dlatego warto porozmawiać ze swoim dostawcą części.

Pozostały dwa dni – pierwszy będziesz Ty, czy Urząd Skarbowy? Nie spóźnij się!

JPK to dodatkowe formalności, a więc i koszty dla największych przedsiębiorców, ale też niezwykłe narzędzie kontroli dla Urzędów Skarbowych. Od lipca usługi warsztatowe wykonywane w szarej strefie będą o wiele łatwiejsze do wykrycia dla fiskusa. Wszelkie informacje dotyczące działalności dużych firm, ich transakcji z klientami, będą przekazywane do Urzędów Skarbowych w łatwej do odczytania, elektronicznej formie.

Każdy korzystający z tej formy zakupów musi zweryfikować swoje podejście do transakcji paragonowych jeszcze przed końcem czerwca. Potem może być za późno.

Dlaczego? Zaawansowane kontrole krzyżowe przeprowadzane przez fiskusa pozwolą łatwo znaleźć osoby, które w jakikolwiek sposób starają się ukryć swój przychód, rozmiar prowadzonej działalności i uniknąć płacenia podatków. Analiza przesłanego pliku kontrolnego pozwoli wskazać, ile warsztaty kupują części, jakich oraz po jakich cenach (z jakimi rabatami) w tym też na paragon. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że numer klienta u dostawcy części jest powiązany z każdym zakupem paragonowym.

Sprawdź czy ktoś nie kupuje na Twój numer klienta

Co ważne, nie chodzi tylko o zaprzestanie robienia zakupów na paragony przez warsztaty. Dość powszechną praktyką było dotąd "grzecznościowe" udzielanie swoich rabatów u dystrybutora znajomym bądź klientom. Przed 1 lipca warto dokładnie sprawdzić, komu udostępniliśmy swój numer klienta. W przeciwnym wypadku, zakupy dokonywane na konto warsztatu mogą wygenerować wiele problemów. Urząd Skarbowy z pewnością sprawdzi na czyj numer wystawianych jest najwięcej paragonów.

To już nie temat tabu

Wszystkie warsztaty i sklepy, które działają legalnie i uczciwie prowadzą swoje finanse, nie muszą obawiać się zmian, związanych z wprowadzeniem JPK. Można powiedzieć więcej, firmy te powinny być bardzo zadowolone, bo to utrudni działalność na pograniczu szarej strefy. Choć jeszcze do niedawna temat zakupów paragonowych nie był szczególnie obecny w dyskusji publicznej, przeprowadzona przez nas ankieta wykazała, że aż 78% osób z branży zetknęło się z tym zjawiskiem. Problem jest tak powszechny, że nie warto go bagatelizować czy udawać, że nie istnieje. O wiele lepszym pomysłem jest skontaktowanie się ze swoim dostawcą części i upewnienie się, że „konto jest czyste”.

Paragonów lepiej już nie dotykać

Oczywiście zrozumiałym jest, że sprawa nie dotyczy zakupów na własne potrzeby, choć zapewne niejeden będzie się tak tłumaczył. Jednakże nawet bardzo utalentowany handlowiec nie wytłumaczy się przed Urzędem Skarbowym z tego iż na własne potrzeby dokonuje co miesiąc zakupu np. 8 amortyzatorów różnych typów. Czy zatem warto ryzykować i nadal kupować na paragony? Wszystko wskazuje na to, że nie. Trzeba pamiętać, że każda, nawet udana próba omijania nowych przepisów może być działaniem na krótką metę, bowiem już od roku 2018 nowe regulacje związane z JPK mają dotyczyć również małych przedsiębiorców w tym firmy usługowe.

Dowiedz się więcej

Części na paragon – plaga czy margines? Sondaż.
Części na paragon – plaga czy margines? Sondaż.

Jedną z praktyk, spotykaną w branży motoryzacyjnej, jest kupowanie części “na paragon”, czyli zamawianie ich w firmach handlujących częściami, lecz bez faktury wystawianej na firmę dokonującą zakupu. Części takie bywają następnie zamontowane bez wystawienia faktury za usługę. Jak powszechne są takie praktyki? Branża napraw i sprzedaży części motoryzacyjnych jest uznawana przez Ministerstwo Finansów za jedną […]

Nadchodzą zaawansowane kontrole krzyżowe
Nadchodzą zaawansowane kontrole krzyżowe

Jednolity Plik Kontrolny wzbudza coraz większe emocje. Jego głównym celem będzie ukrócenie wyłudzania podatku VAT, jednak zmiany, które będą obowiązywać już od lipca tego roku przy okazji ukrócą także zakupy „na paragon”. Spróbujmy przewidzieć, jakie będą realne konsekwencje wprowadzenia JPK. Wpływ na hurtownie części Najwięksi przedsiębiorcy, w tym dystrybutorzy najwcześniej, bo już od lipca tego […]

Fiskus szykuje rewolucję. Od lipca koniec zakupów na paragon?
Fiskus szykuje rewolucję. Od lipca koniec zakupów na paragon?

Państwo po cichu wprowadza nowe narzędzie, które ma uszczelnić system podatkowy. Zmiany, które będą obowiązywać już od lipca tego roku ukrócą zakupy „na paragon”. Nową bronią, którą Państwo chce zwiększyć ściągalność podatków jest Jednolity Plik Kontrolny. Jego wprowadzenie oznacza, że przedsiębiorcy będą musieli w jednym elektronicznym pliku gromadzić wszelkie informacje dotyczące swojej działalności i transakcji […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 30 czerwca 2016, 8:12 0 0

Wszystko fajnie ... tylko już są tacy, którzy chcą to obejść (drugie konto bez NIP-u).

Odpowiedz

Anonim, 5 stycznia 2017, 11:44 0 0

Już obeszli, jest jak było

Odpowiedz

Wojtek, 30 czerwca 2016, 9:42 0 0

Spoko - znajdą ich.

Odpowiedz

lewar, 30 czerwca 2016, 11:00 0 0

Tak jak w artykule. Co jakiś czas słyszę jak klient z zadowoleniem mówi mi, że on kupi taniej na numerek znajomego kolegi mechanika w hurtowni (najczęściej IC). Ciekawe jak ten mechanik wytłumaczy się z zakupów paragonowych o których nawet pojęcia nie ma.

Odpowiedz

Anonim, 5 stycznia 2017, 11:47 0 0

Co miesiąc biorę z hurtowni wykaz dokumentów sprzedaży na mój nr NIP. Zapowiedziałem że jak znajdę jakiś paragon zgłaszam sprawę do US. Na razie jest OK

Odpowiedz

młody , 30 czerwca 2016, 13:01 0 0

ale na paragonie nie masz nip wiec nie wiem po co pompowanie tego balona przez IC i Motofocusa..

Odpowiedz

TEDI, 30 czerwca 2016, 13:42 0 0

Masz rację Lewar podstawą założenia konta w jakiejkolwiek firmie jest NIP i dane firmy,bez tego nawet nie da się takiego konta zarejestrować, a jeżeli już to wątpię że obecnie jakakolwiek normalna firma na takiego coś pójdzie i założy komuś lewe konto, a jeżeli już to na pewno na jego zgubę.
Takiego coś powinno być wprowadzone już dawno, koniec z życiem na cudzy koszt, masz rację młody ze na paragonie niema NIPu, ale jest nr. przypisany do konkretnego klienta, a tam są jego dane i nie licz na to że to jakoś obejdziesz.
Ja już o tym że zakupy na paragony nie są anonimowe wiedziałem od samego początku, kiedy IC zaczął kombinować z paragonami.
Dla tych którzy nie kombinowali nareszcie nadchodzą lepsze czasy, a dla reszty będzie płacz i zgrzytanie zębów, szczególnie nie żałuję tych którzy użyczali numerków.
Natomiast ci którym marzy się złudne poczucie bezpieczeństwa że na razie ich to nie dotyczy, na pewno znajdą się na celowniku po 2018 roku.

Spoko Wojtek - znajdą ich - najwyższy czas na zmiany, ja jestem spokojny.

Odpowiedz

TEDI, 30 czerwca 2016, 13:42 0 0

Masz rację Lewar podstawą założenia konta w jakiejkolwiek firmie jest NIP i dane firmy,bez tego nawet nie da się takiego konta zarejestrować, a jeżeli już to wątpię że obecnie jakakolwiek normalna firma na takiego coś pójdzie i założy komuś lewe konto, a jeżeli już to na pewno na jego zgubę.
Takiego coś powinno być wprowadzone już dawno, koniec z życiem na cudzy koszt, masz rację młody ze na paragonie niema NIPu, ale jest nr. przypisany do konkretnego klienta, a tam są jego dane i nie licz na to że to jakoś obejdziesz.
Ja już o tym że zakupy na paragony nie są anonimowe wiedziałem od samego początku, kiedy IC zaczął kombinować z paragonami.
Dla tych którzy nie kombinowali nareszcie nadchodzą lepsze czasy, a dla reszty będzie płacz i zgrzytanie zębów, szczególnie nie żałuję tych którzy użyczali numerków.
Natomiast ci którym marzy się złudne poczucie bezpieczeństwa że na razie ich to nie dotyczy, na pewno znajdą się na celowniku po 2018 roku.

Spoko Wojtek - znajdą ich - najwyższy czas na zmiany, ja jestem spokojny.

Odpowiedz

henio, 30 czerwca 2016, 14:42 0 0

Może ktoś mi wytłumaczy jaką ja mam kontrolę na sprzedawcą w firmie gdzie robię zakupy ?
Przecież on wystawi paragon na kogo zechce a ja mam niby być ten winny ? Niby za co ???
Jak to u nas od lat. Szewc zawinił a kowala powiesili. Normalka wraca do łask jak widać !!!

Odpowiedz

warsztat, 30 czerwca 2016, 18:49 0 0

Piszecie o JPK różne ciekawe informacje - bijecie piane jak to będzie lepiej a już w tej chwili w jednej z - hurtowni - założone są lewe konta na paragony - i klienci mają lewe kartoteki.
Więc znają polskie realia - skończy się to tak jak zwykle.

Odpowiedz

-LK-, 3 lipca 2016, 19:45 0 0

Wynalezienie miecza spowodowało wynalezienie tarczy. Wszyscy wiemy, że Polska, to kraj, w którym można wszystko - urzędnik bezkarnie interpretuje przepisy po swojemu, a spryciarz zawsze znajdzie wszelkie obejścia i dalej będzie robił swoje. Jeśli jednak paragonowy proceder zostanie przykrócony, to kto za wszystko zapłaci? Klient - jak zawsze zresztą.

Odpowiedz

Adam T., 6 lipca 2016, 11:49 0 0

Tyle tu radoch lub biadolenia ( jak kto woli ) o paragonach i pliku JPK . IC itd . A wystarczyło wprowadzić zakaz sprzedaży na paragon w handlu hurtowy i wiele problemów samo by się rozwiązało . I tu niczego nowego nie odkryłem . Ale jakie są koszty wprowadzenia Ustawy i pliku JPK dla sklepu , mechanika to nikt słowem nie wspomni :) a tu zaczyna się problem .

Odpowiedz

Anonim, 6 lipca 2016, 12:54 0 0

Co wy piszecie,nic się nie zmieni.Weźmie towar na wz,pokaże cenę,klient zapłaci i pójdzie. Następnie weźmie f-vat z rabatem,a potem sprzeda rzecz na kasie za 1pln więcej i po problemie.

Odpowiedz

Klient , 7 lipca 2016, 7:32 0 0

Jedynym mądrym rozwiązaniem jest likwidacja paragonów w hurcie albo klienci zaczną żądać paragon lub fv od swoich mechaników u których płacą niekiedy jak w detalu.
To my klienci dajemy się dmuchać i żaden US tego nie zmieni. To hurtownie kombinują co zrobić żeby nie stracić paragonowców którym rozdają towar po bandzie za wszelko cenę - czyli za darmo

Odpowiedz

Bart, 13 lipca 2016, 22:25 0 0

IC zmieniło domyślny dokument sprzedaży na FV dla firm ale piszą że jest możliwość sprzedaży na paragony. Ludzie bierzcie paragony

Odpowiedz

andr, 15 lipca 2016, 10:52 0 0

po krótce,efekt 500+ skądś tą kase trzeba znaleźć a czy "prezio"nie przewidział że części będą np.przywozone z anglii lub kupowane na ebayu.

Odpowiedz

Anonim, 5 stycznia 2017, 11:14 3 0

Jest styczeń i NIC się nie zmieniło, jak wozili na paragon tak dalej wożą. Mam normalną firmę i wszystkie zakupy idą na FV, szlak mnie trafia jak IC wozi graty do wszystkich dziupli w okolicy i do tego mają sqrw...ny czelność zajechać do mnie z uprzejmym zapytaniem" co się dzieje że spadły obroty" Dla przykładu podam że w zeszłym roku w jednej z filii HART było 100 000 FV ( nie sprzedają na paragon) a w innych :hurtowniach" o wiele większych pod względem ilości obsługiwanych klientów, w grudniu zakupiłem towar na FV z nr 31 000. Z załączonego obrazka wynika że w hurtowniach "paragonowych" obrót na lewo to ok 80-90%. Bądź tu q...a uczciwym obywatelem, żygać się chce na to państwo

Odpowiedz