Fiskus szykuje rewolucję. Od lipca koniec zakupów na paragon?

Państwo po cichu wprowadza nowe narzędzie, które ma uszczelnić system podatkowy. Zmiany, które będą obowiązywać już od lipca tego roku ukrócą zakupy „na paragon”.

Nową bronią, którą Państwo chce zwiększyć ściągalność podatków jest Jednolity Plik Kontrolny. Jego wprowadzenie oznacza, że przedsiębiorcy będą musieli w jednym elektronicznym pliku gromadzić wszelkie informacje dotyczące swojej działalności i transakcji z klientami, które później będą przekazywane do urzędów skarbowych w łatwej do przeanalizowania elektronicznej formie.

Na początku, czyli od lipca 2016 r. obowiązek prowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego będą miały tylko największe firmy. Od roku 2018 nowe regulacje mają dotyczyć wszystkich przedsiębiorców, a wtedy krzyżowa analiza danych pokaże wszystkie nieprawidłowości.

Zmiany spowodują, że organom podatkowym dużo łatwiej będzie wyłowić firmy, które np. ukrywają swoje przychody. Nawet średniozaawansowany informatyk po przesortowaniu elektronicznych tabelek w mig będzie w stanie wyłapać firmy, w których rozliczeniach coś się nie zgadza.

Przenosząc to na nasze motoryzacyjne podwórko wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego oznacza, że już od lipca fiskus w łatwy sposób będzie w stanie sprawdzić wszelkie informacje dotyczące zakupów prowadzonych np. przez warsztaty, a nawet cen po jakich kupują one np. sprzęgła czy amortyzatory.

Po wprowadzeniu JPK wszelkie próby ukrywania swoich obrotów poprzez np. kupowanie części na paragon zamiast na fakturę, aby później nie wykazać sprzedaży, będą wystawianiem się na kontrolę organów skarbowych.

Dowiedz się więcej

Części na paragon – plaga czy margines? Sondaż.
Części na paragon – plaga czy margines? Sondaż.

Jedną z praktyk, spotykaną w branży motoryzacyjnej, jest kupowanie części „na paragon”, czyli zamawianie ich w firmach handlujących częściami, lecz bez faktury wystawianej na firmę dokonującą zakupu. Części takie bywają następnie zamontowane bez wystawienia faktury za usługę. Jak powszechne są takie praktyki? Branża napraw i sprzedaży części motoryzacyjnych jest uznawana przez Ministerstwo Finansów za jedną […]

Nadchodzą zaawansowane kontrole krzyżowe
Nadchodzą zaawansowane kontrole krzyżowe

Jednolity Plik Kontrolny wzbudza coraz większe emocje. Jego głównym celem będzie ukrócenie wyłudzania podatku VAT, jednak zmiany, które będą obowiązywać już od lipca tego roku przy okazji ukrócą także zakupy „na paragon”. Spróbujmy przewidzieć, jakie będą realne konsekwencje wprowadzenia JPK. Wpływ na hurtownie części Najwięksi przedsiębiorcy, w tym dystrybutorzy najwcześniej, bo już od lipca tego […]

Ministerstwo szykuje zmiany w SKP
Ministerstwo szykuje zmiany w SKP

Nadzór nad stacjami kontroli pojazdów przejąć ma dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego. Dostosowanie naszych przepisów do standardów unijnych ma doprowadzić do wyeliminowania nieuczciwych praktyk na stacjach diagnostycznych i podnieść sprawność aut dopuszczonych do ruchu. Projekt będzie gotowy lada dzień. Z informacji do których dotarła "Rzeczpospolita" wynika, że szef TDT miałby być odpowiedzialny za szkolenie i egzaminowanie […]

Fakty i mity o paragonowych zakupach
Fakty i mity o paragonowych zakupach

Opisywany przez nas gorący temat sprzedaży paragonowej spowodował, iż na naszym portalu pojawiło się wiele opinii Czytelników. Wychwyciliśmy 5 najczęściej pojawiających się poglądów i spróbowaliśmy przyjrzeć się im z dystansem. Z tej trzeźwej oceny nie wszyscy będą zadowoleni, lecz czasem warto uderzyć się w pierś i pogodzić z faktami.   1. Często pojawiający się pogląd: […]

Od lipca koniec przymykania oka na paragony
Od lipca koniec przymykania oka na paragony

Stało się, 1 lipca zostaje wprowadzony Jednolity Plik Kontrolny, a wraz z nim nowe obowiązki i zaawansowane kontrole przedsiębiorstw. Zmiany położą kres m.in. paragonowym zakupom części. Przez długi czas było to tematem tabu. Teraz musi się to zmienić, dlatego warto porozmawiać ze swoim dostawcą części. Pozostały dwa dni – pierwszy będziesz Ty, czy Urząd Skarbowy? […]

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

autor / 20 kwietnia 2016, 11:42

efekt 500+

1 0 odpowiedz

autor / 20 kwietnia 2016, 20:15

Autor chyba ma słabe pojecie o JPK i do czego ma służyć. JPK głównie ma na celu ukrócenie wyłudzania podatku VAT tzw „karuzeli”. Warsztat kupi częsci na paragon- przy takim zakupie nie ma potrzeby podawania danych warsztatu- sprzedaż detaliczna i JPK nic tu nie wniesie :). Ale za wierszówke Witek skasował.. 😉

3 0 odpowiedz

autor / 21 kwietnia 2016, 08:10

Pomysł dobry tylko jeszcze bardziej będą gnębione firmy a czarna strefa nadal będzie działać, a zważywszy na to że każda kontrola musi wykazać błąd to pewnie niejedna malutka firma padnie po mandacie.

0 -1 odpowiedz

autor / 21 kwietnia 2016, 09:17

Reasumując, kolejny bat ukręcono na mechaników a hurtownie dalej będą sprzedawały na tych samach zasadach, komu chcą, po ile chcą i jak chcą! Dla hurtowni nie wprowadzi się żadnych, powtórzę ŻADNYCH przepisów ograniczających sprzedaż paragonową dla detalistów, jak również ograniczony dostęp do części po cenach hurtowych!!!
I czy ktoś ma jeszcze wątpliwości kto maczał palce w takim doprecyzowaniu przepisów? Kolejny raz hurtownie wraz z SDCM robią mechaników w wała i się z nas śmieją.
Czy jeszcze ktoś ma wątpliwości u kogo robić dalsze zakupy???

0 0 odpowiedz

autor / 21 kwietnia 2016, 09:25

poczytaj kto i kiedy to wymyślił , sporo tego gówna poszło do kosza po zmianie „władz”

0 0 odpowiedz

autor / 21 kwietnia 2016, 09:29

Nie, nie to nie jest efekt 500+.
To jest efekt pośredni uszczelniania systemu podatkowego, który miał w planach Pis w swoim programie wyborczym. Pomysł dobry, tylko problem był i jest jak zwykle z odpowiednim projektem. Więc rząd z propozycją projektu najprawdopodobniej zgłosił się do odpowiednich podmiotów w branży, które mają największy wpływ na kreowanie rynku, czyli SDCM a co za tym idzie do kierownictwa wiodących hurtowni, a te ukręciły bat na mechaników, jak zwykle ustawiając przepisy kolejny raz pod siebie tak by nic nie stracić. Stało się to o czym pisałem w postach pod poprzednim artykułem.
Ludzie obudźcie się i zrozumcie co tu się dzieje! Zrozumcie wreszcie, że za nami nikt się nie wstawi, jak sami nie zaczniemy walczyć o własne podwórko. Dzisiaj możemy to zrobić tylko wspierając odpowiednie hurtownie, które nie sprzedają do detalu za naszymi plecami.

0 0 odpowiedz

autor / 21 kwietnia 2016, 11:29

Oj Lewarze, widzę, że nic nie rozumiesz. Te przepisy wprowadziło PO, a dopiero teraz wchodzą w życie i dotyczą wszystkich branż, a nie tylko motoryzacji. Podobne prawo obowiązuje w innych krajach Europy i znacząco poprawia ściągalność podatków.

0 0 odpowiedz

autor / 21 kwietnia 2016, 12:25

I bardzo dobrze, Mechanik powinien zajac sie mechaniką a nie zarabianiem na czesciach na boku

0 0 odpowiedz

autor / 21 kwietnia 2016, 12:37

A jaki problem zakupić części na warsztat konkurencji np za 10k zł i konkurencja będzie miała problemy iż ukrywa zakupy

1 0 odpowiedz

autor / 21 kwietnia 2016, 12:50

Do Zenka. Nie będę się z Tobą sprzeczał, ale plan uszczelnienia systemu podatkowego w swoim programie miał Pis i to Pis go wprowadza, jednocześnie chroniąc najbiedniejsze rodziny programem 500+. Jest to działanie niczym wyjęte z Robi Hooda, który zabierał bogatym a rozdawał biednym. Wiem że program 500+ ma swoje wady, jak i wielu się nie podoba, zwłaszcza tym, którzy z niego nie skorzystają!
Cyt „Podobne prawo obowiązuje w innych krajach Europy i znacząco poprawia ściągalność podatków.”
Tylko w innych krajach Europy nie ma takiej partyzantki w sprzedaży części przez hurtownie jak w Polsce.

0 0 odpowiedz

autor / 21 kwietnia 2016, 13:42

Nie bardzo rozumiem po co kupować części na paragon? Czy warsztaty prowadzą magazyn? Przecież faktury to koszty i vat do odliczenia.

0 0 odpowiedz

autor / 21 kwietnia 2016, 14:30

Lewarze, Ty chyba mocno się nalewarowałeś.

0 0 odpowiedz

autor / 21 kwietnia 2016, 15:45

Może nie powinienem tego napisać, bo to godzi w mój interes, ale mam jedno pytanie do znawców prawa podatkowego a nawet do samego Moto Focusa. Gdzie jest napisane, że warsztat ma obowiązek zakupu części na faktury? Moim zdaniem może kupić dla klienta na paragon, zamontować część nic nie doliczając, wystawić swój paragon lub fakturę za wykonaną usługę i wręczyć ją klientowi wraz z paragonem za zakupioną część.
Wszystko jest zgodnie z prawem, podatek za część odprowadzony, za usługę odprowadzony, więc w czym problem i gdzie łamanie prawa???
Wiec dlaczego według MF od lipca koniec z zakupami na paragon???

Osobiście zawsze kupuję na faktury i dalej będę tak kupował bo mi się to opłaca, ale kupowanie przez mechaników na paragon nie jest niezgodne z prawem i nie może być zabronione.

2 0 odpowiedz

autor / 22 kwietnia 2016, 09:15

Mam wrażenie, że wszyscy, którzy tu zabierają głos nie wiedzą o czym piszą.” Paragony, faktury, bez faktury, straty dla państwa…” Nikt nie napisał, w czym tkwi „szara strefa”. Po przecież podatek płacimy taki sam od paragonu czy faktury. Ekwilibrystyka tego procederu polega na tym: mechanik kupuje od dystrybutora(tzw.hurtowni) części na wz, asygnatę,ofertę detaliczną(u każdego to inaczej nazwano, powiedzmy z ceną detaliczną 100zł. Mechanik naprawia auto. Kasuje klienta za usługę(powiedzmy , że wystawia za nią paragon;-))). Do tego dolicza, pokazując klientowi ten świstek z hurtowni za części w cenach detalicznych(wysokich). Jeśli klient nie chce dokumentu, a jest to regułą u „garażowców” to transakcja jest zakończona. I teraz zaczyna się szwindel. Mechanik jedzie do hurtowni(lub oni sami przyjeżdżają z następną dostawą) i do takiej transakcji wystawiany jest paragon pomniejszony o rabat dla mechanika w zależności od układów i dystrybutora od 25-50%. Czyli paragon generuje podatek nie od 100zł tylko od np.50zł. W powietrze idzie ok.50% obciążeń podatkowych(VAT,PIT itd) Proste ?
.Proceder kwitnie za akceptacją hurtowników i mechaników. Jeśli SDCM i jego prezes coś komuś doradzają to mam nadzieję, że to wiedzą. Wszystko inne jest tylko bezproduktywną paplaniną.
Uszczelnienie tego tego systemu polega na wprowadzeniu zakazu sprzedaży detalicznej(na paragony) dla hurtowników. I wszystko. Da się, są tacy dystrybutorzy, którzy to stosują. Tylko nie są do końca lubiani przez resztę tych „ściemniających” hurtowników.Pozdrawiam.

0 0 odpowiedz

autor / 22 kwietnia 2016, 11:50

Wystarczy, że hurtownicy wystawią karty rabatowe na okaziciela i cały system w pi…..du. W jaki sposób połączą sprzedaż na paragon z odbiorcą?

0 0 odpowiedz

autor / 23 kwietnia 2016, 14:54

Witam
nie sądzę aby paragony w hurtowniach były czymś złym , problem raczej tkwi komu i z jaką cena są one wystawiane .
przykładowy Lewar jeżeli jest stałym odbiorcą powinien dostać paragon ( oczywiście wyrażając taką chęć ) wraz z zniżkami , a klient DETALICZNY ( wszyscy wiemy o kim mowa ) powinien dostać paragon lecz tylko i wyłącznie z cenami DETALICZNYMI i wtedy wszyscy byliby zadowoleni .Niestety wspomniane tu hurtownie przez pana Pjędrek oraz lewara nie stosują się do tych zasad czego sam byłem świadkiem w jednym z ” dwustu ” oddziałów . Pozdrawiam

0 0 odpowiedz

autor / 25 kwietnia 2016, 12:00

W hurtowni sprzedaż towaru wyłącznie na fakturę i to wszystkim klientom. Tak jak to robi hurtownia H………T

0 0 odpowiedz

autor / 25 kwietnia 2016, 12:25

I bardzo dobrze koniec czarnej strefy

0 0 odpowiedz

autor / 25 kwietnia 2016, 12:27

Dajcie żyć sklepom!!!!

0 0 odpowiedz

autor / 25 kwietnia 2016, 12:48

nareszcie zrobi się porządek powoli koniec szarej strefy 🙂

0 0 odpowiedz

autor / 26 kwietnia 2016, 12:38

niech obniżą ZUS tak jak w Anglii na 70 zł miesięcznie, to mogę płacić wszystkie podatki, ale skoro mnie nie stać w danym miesiącu na zapłacenie zus to co wtedy ??

1 0 odpowiedz

autor / 27 kwietnia 2016, 12:14

koniec z oszustwem

0 0 odpowiedz

autor / 28 kwietnia 2016, 10:59

I tak trzymać – jestem gorszego sortu, jestem anty PiS’owski, ale to działanie popieram w 100%.

0 0 odpowiedz

autor / 28 kwietnia 2016, 23:07

Tak kontrolę będą tylko w zarejestrowanych warsztatach robić a u garażowców nie będą bo nie mają w rejestrze i dalej czarna strefa

1 0 odpowiedz

autor / 11 maja 2016, 13:37

ok, niech wszyscy wystawiają faktury : lekarz, dentysta, fryzjer, prawnik itp

1 0 odpowiedz

autor / 16 maja 2016, 16:48

jeszcze tylko zostało ALLEGRO

0 0 odpowiedz

autor / 24 maja 2016, 16:23

Bez znaczenia , kupić można wszędzie na paragon czy to z fakturą . Teraz czeka nas tylko kontrolowanie kontrolowanych przedłożone przez kontrolę tych co jeszcze nie kontrolują . Nawet jeśli zabiorą wszystkie pieniądze to na koniec ktoś coś wymyśli by jeszcze coś zabrać .

0 0 odpowiedz

autor / 22 czerwca 2016, 21:43

czy to oznacza że jeśli mały warsztat jest teraz na ryczałcie to od 1 lipca musi zostać vatowcem? skoro hurtownie mają sprzedawać tylko na fakturę

0 0 odpowiedz

autor / 4 lipca 2016, 07:10

Troszkę mnie to dziwi ale dlaczego jest tutaj tylko mowa o mechanikach? A gdzie inne branże np budowlańcy, oni dopiero mają rabaty i budując dom każdy fachowiec mnie pytał czy na fakturę czy bez? Jako osoba fizyczna nic mi z faktury a cena zawsze była o wiele niższa. Jest wiele innych zawodów które mają ogromne obroty a jakoś o nich się nawet nie wspomina

0 0 odpowiedz

autor / 5 lipca 2016, 20:58

I niby czemu JPK ma wyeliminować zakupy na paragon?

0 0 odpowiedz

autor / 4 stycznia 2017, 11:46

Też uważam, że to bat na nieuczciwych. Jakich programów używacie do jpk? Ja wahałem się między kilkoma znanymi firmami, ale w końcu wybrałem symfonię, bo wydawała mi się najprostsza w obsłudze.

0 -1 odpowiedz