Mini-Barometr warsztatowy MotoFocus – czyli jak było, a jak będzie?

8 maja 2013, 13:10

Są branże, które mocno odczuły spowolnienie gospodarcze w Europie – do nich zalicza się np. branża samochodowa. Barometr Rynku Motoryzacyjnego, zrealizowany przez MotoFocus wśród dystrybutorów i producentów części motoryzacyjnych pokazał, że problemy te dotyczą również segmentu niezależnego.

Badanie MotoFocus

Z danych wynika, że popyt na paliwa spadł o 15%. Oznacza to, że Polacy mniej jeżdżą. Mniej eksploatowane auta rzadziej trafiają na przeglądy, części nie zużywają się tak szybko. Powinno się to zatem przekładać na spadek liczby klientów w warsztatach. Aby jednak dopełnić obrazu konieczne było poproszenie przedstawicieli warsztatów o ich ocenę sytuacji. Jaki był rok 2012? Czy zmieniły się cena roboczogodziny i liczba klientów? Czego można spodziewać się w roku bieżącym? Czy segment OES zwiększy swoją aktywność?

MotoFocus przeprowadził Mini-Barometr warsztatowy, zbierając opinie przedstawicieli warsztatów działających w województwach mazowieckim, warmińsko – mazurskim i podlaskim oraz pomorskim. Nie traktując zebranych odpowiedzi jako „głosu całej branży” chcielibyśmy przedstawić najbardziej interesujące wyniki. Każda informacja może okazać się ważna i dostarczyć ciekawych wniosków.

Klient nasz Pan?

Klienci są motorem napędowym każdego biznesu.  To właśnie mniejsza liczba klientów w salonach jest problemem branży samochodowej. Także warsztaty bez klientów nie będą miały zajęcia. Warsztaty z województw warmińsko – mazurskiego i podlaskiego niemalże w połowie deklarują, iż liczba klientów w 2012 roku pozostała taka sama jak w roku 2011. Blisko 39% ankietowanych odnotowało większy ruch w warsztacie. Być może, przyczyną takiej sytuacji jest specyfika regionu – najwyższe bezrobocie jest na Warmii i Mazurach, bardzo prawdopodobne, że wiele osób dojeżdża do pracy, eksploatując prywatne samochody. Ciekawe wnioski przynoszą wyniki ze spotkań z warsztatami w województwie mazowieckim, gdzie niemal tyle samo jest osób deklarujących spadek jak i tych wskazujących odpowiedź wzrost liczby klientów. Tutaj spadek liczby klientów można tłumaczyć faktem, iż wiele osób, wobec wysokich cen paliw, zaczęło korzystać z komunikacji miejskiej, zwłaszcza na terenie Warszawy i okolic.

Mniej klientów – wyższe ceny

W trudniejszych czasach, kiedy klientów jest mniej podwyżka cen usług może być przysłowiowym „strzałem w kolano”. Z drugiej strony jest też pokusą do zrekompensowania utraconych zysków, związanych właśnie z mniejszą liczbą klientów. Jak do tego zagadnienia podeszły zbadane warsztaty?

Analiza pokazała, iż w roku 2012 w województwach warmińsko – mazurskim i podlaskim rozpatrywanymi łącznie, cena za usługi naprawcze w zasadzie nie uległa zmianie w porównaniu do roku 2011 (95,3% ankietowanych).

Województwa warmińsko – mazurskie i podlaskie

W województwie mazowieckim sytuacja wyglądała już inaczej, gdyż deklarację podwyżki cen roboczogodziny składała jedna piąta ankietowanych. Przypomnijmy, że w tym regionie niemal 1/3 badanych sygnalizowała spadek liczby klientów. Województwo mazowieckie jest bez wątpienia zamożniejsze niż warmińsko-mazurskie i prawdopodobieństwo, że klienci warsztatów byliby skłonni zapłacić wyższą cenę za usługi jest większe. Można jednak zadać pytanie, czy  to wyższa stawka za roboczogodzinę, w połączeniu z rosnącymi cenami paliw nie spowodowała, że zmotoryzowani konsumenci porzucili własne auta na rzecz transportu publicznego?

 

W województwie pomorskim podwyżkę stawek za roboczogodzinę zadeklarowało 11,5% respondentów. Z wykresów można jednak wyciągnąć wniosek, iż generalnie ceny roboczogodziny w 2012 roku raczej nie ulegały zmianom we wszystkich trzech badanych regionach kraju.

Czas na inwestycje

Rozwój firm związany jest nieodłącznie z inwestycjami, które trzeba ponieść, aby firma mogła poszerzyć zakres działalności czy sprostać wyzwaniom związanym z postępem motoryzacji. Są to inwestycje w nowe urządzenia, dodatkowy personel. Z analizy uzyskanych danych wynika, że we wszystkich trzech regionach, w których przeprowadzaliśmy analizę blisko połowa badanych deklarowała wzrost inwestycji w 2012 roku w porównaniu do roku 2011. W obecnym roku warsztaty w badanych regionach są zgodne i ponad 45% uważa, iż inwestycje wzrosną. Może to być wynik świadomości, iż w trudniejszym okresie ograniczanie inwestycji nie jest dobrym rozwiązaniem, gdyż rozwój rynku wymusza choćby posiadanie odpowiedniego zaplecza technicznego, co zaowocuje w momencie poprawy sytuacji gospodarczej i większej liczbie wizyt kierowców.

Szara strefa, ASO i porzucone samochody

Trudniejsza sytuacja gospodarcza w całej Europie z pewnością przekłada się na problemy, z jakimi borykają się małe i średnie firmy. Pytając o główne czynniki wpływające negatywnie na prowadzoną działalność gospodarczą, ankietowani z obu regionów  wymieniają, pojawiające się na rynku części w niskich cenach, czyli szeroko rozumianą szarą strefę. Przedsiębiorcy z województw warmińsko – mazurskiego i podlaskiego jako spory problem wskazują również spływ płatności i niskie stawki roboczogodziny (13,9% badanych), a dla warsztatów z województwa pomorskiego dużym problemem jest brak ludzi do pracy. Wśród warsztatów z województwo pomorskiego, warmińsko – mazurskiego i podlaskiego jako problem pojawia się też zaawansowanie techniczne samochodów, co wiąże się z koniecznością dokształcania, szkoleń, inwestowania. Aby dokonać skomplikowanych napraw niezbędne jest posiadanie odpowiednich urządzeń czy programów diagnostycznych.

Mini-Barometr pokazał, że warsztaty dostrzegają wzrastającą aktywność serwisów autoryzowanych w regionach, gdzie przeprowadzona została ankieta. W województwach warmińsko – mazurskim i podlaskim  53,6% badanych wskazało na większą aktywność ASO, w pomorskim 53% a w Polsce centralnej 44,7% ankietowanych.

Na koniec warto wspomnieć, że ok. 60% warsztatów w badanych regionach stwierdziło, że kilka razy w roku ma do czynienia z sytuacją, że klient nie odbiera pozostawionego do naprawy samochodu. Choć nie jest to kwestia wymieniana jako szczególnie dokuczliwa, warto zwrócić na nią uwagę. Łącząc temat z innymi problemami można wysnuć nieco żartobliwy wniosek – najlepszy jest klient lojalny, który wróci do warsztatu zarówno na naprawę (nawet wtedy, gdy wzrośnie cena za usługę), jak i po auto.

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Największe problemy warsztatów. Ankieta.
Największe problemy warsztatów. Ankieta.

Aktualna koniunktura gospodarcza wpływa negatywnie także na rynek motoryzacyjny. Przedstawiciele warsztatów muszą radzić sobie z wieloma problemami. Które z nich są najpoważniejsze? Zapraszamy do udziału w ankiecie. Największe problemy warsztatów Problemy w strefie euro, a także nie najlepsza sytuacja gospodarcza w innych krajach europejskich takich jak Niemcy czy Francja z pewnością wpływają na sytuację w […]

Dlaczego Europejczycy kupują mniej samochodów?
Dlaczego Europejczycy kupują mniej samochodów?

Koncerny motoryzacyjne muszą być przygotowane na nadchodzące zmiany trendów rynkowych, które mogą wpłynąć na gospodarki państw. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) coraz uważniej bada rynek motoryzacyjny. Europejski rynek motoryzacyjny – zmiany i wyzwania Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) zrzesza 34 wysoko rozwinięte i demokratyczne państwa. Jej celem jest wspieranie wzrostu gospodarczego oraz podwyższanie […]

Wzrost eksportu części i akcesoriów samochodowych z Polski do Rosji
Wzrost eksportu części i akcesoriów samochodowych z Polski do Rosji

Eksperci Exact Systems, firmy kontrolującej części motoryzacyjne, zwracają uwagę, że polskie przedsiębiorstwa zyskują na wciąż niedostatecznym nasyceniu rosyjskiego rynku Automotive. Dowodzi tego wzrost o 20% r/r eksportu części i akcesoriów samochodowych z Polski do Rosji w 2012 r. Rosja atrakcyjnym rynkiem? Zdaniem Pawła Gosa, prezesa zarządu Exact Systems, firmy mającej swoją spółkę w Rosji, zainteresowanie […]

Pracownicy w motoryzacji – badanie
Pracownicy w motoryzacji – badanie

Motoryzacja to nie tylko części, ale przede wszystkim ludzie. Najnowszy projekt badawczy skierowany jest do pracowników branży motoryzacyjnej. Badanie porusza kwestie zarządzania, wynagrodzeń, motywacji, zaangażowania w pracę, zmian personalnych, poszukiwania nowej pracy przez pracowników. Badanie MotoFocus Zależy nam na poznaniu opinii fachowców, dlatego zwracamy się do Państwa, jako ekspertów z branży o podzielenie sie z […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!