Turbo vs kompresor

Odwieczna walka między turbosprężarką a kompresorem. Pierwszy rodzaj doładowania dodaje liniowy zastrzyk mocy już od startu, natomiast drugi po osiągnięciu pewnych obrotów rekompensując opóźnienie mocniejszym strzałem. 

Zasadnicze różnice w dostarczaniu dodatkowej mocy dla silnika wynikają z różnic w konstrukcji obu podzespołów. Kompresor napędzany jest poprzez wał korbowy, co powoduje uruchomienie doładowania już przy starcie silnika. Minusem jest za to większe obciążenie jednostki, która musi uciągnąć dodatkowy osprzęt. Natomiast turbodoładowanie do wstania potrzebuje spalin pod odpowiednio dużym ciśnieniem, stąd to opóźnienie. Oba te elementy mają swoje wady i zalety. A co z dźwiękiem?

Sprawdźcie na poniższym filmiku. A Wy którą wersję preferujecie? Piszcie w komentarzach!

Komentarze

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy!