Rośnie sprzedaż opon do osobówek i motocykli

W pierwszym półroczu tego roku producenci i importerzy opon w Polsce nadal notują wzrosty. Wg danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) w segmencie samochodów osobowych sprzedano 6,3 mln opon, czyli o 7 proc. więcej rok do roku. Spośród wszystkich segmentów największe zmiany odnotowano w kategorii opon motocyklowych – o 31 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2016 r.

Niewielkie spadki pojawiły się w dynamice sprzedaży opon ciężarowych – w porównaniu z pierwszym półroczem 2016 roku zmniejszyła się ona o 1 proc.

– Oceniamy, że wzrost sprzedaży opon osobowych w pierwszym półroczu wynika w dużej mierze z dobrych wyników ekonomicznych i rozwoju gospodarczego, czego efektem jest między innymi wzrost liczby rejestrowanych aut. Ważnym czynnikiem jest też rosnąca świadomość kierowców, którzy dzięki kampaniom edukacyjnym rozumieją, że opona jako jedyny element styku auta z podłożem zapewni bezpieczeństwo tylko wtedy, gdy będzie dobrej jakości – komentuje Jarosław Michalak, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.

– Spadek sprzedaży w segmencie opon ciężarowych tłumaczymy między innymi problemami niektórych firm przewozowych, które często borykają się z zatorami płatniczymi. W porównaniu z pierwszym półroczem 2016 roku sprzedaż w segmencie opon ciężarowych w analogicznym okresie w 2017 r. nieznacznie spadła – o 1 proc. Równolegle właściciele firm transportowych coraz częściej doceniają korzyści płynące z zakupu markowego ogumienia – kontynuuje Michalak.

– Dobre jakościowo opony to opłacalna inwestycja. Zapewnia ona poprawę bezpieczeństwa poruszania się po drogach, jak i wymierne korzyści finansowe. Wartość opon ciężarowych to zaledwie 5% kosztów firmy transportowej, ale w długookresowej perspektywie wpływa na 40% jej wszystkich kosztów operacyjnych” – dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Jeśli podzielić opony ze względu na sezonowość ich użytkowania, to we wszystkich trzech segmentach odnotowano wzrosty:

  • opony letnie o 5 proc.
  • opony zimowe o 13 proc.
  • opony całoroczne z homologacją zimową o 34 proc.

Przyspieszenie dynamiki sprzedaży opon sezonowych to bardzo dobra informacja – jest ona potwierdzeniem rosnącej świadomości wpływu cyklicznej wymiany opon na bezpieczeństwo jazdy. Jak wynika z badań, aż 76% polskich kierowców wymienia opony letnie na zimowe, a 78% opowiada się za ich obowiązkową zmianą.

Efektem dostosowania ogumienia do warunków panujących na drodze jest to, na czym nam wszystkim zależy – poprawa bezpieczeństwa jazdy samochodem. Jeśli chodzi o opony całoroczne to ważne jest, aby posiadały one homologację zimową – tzw. symbol alpejski albo inaczej płatek śniegu na tle góry.

Europejski rynek opon prezentuje się odrobinę inaczej. W 2017 roku – w porównaniu z pierwszym półroczem 2016 r. odnotowano następujące zmiany:

-Sprzedaż opon w Europie cały czas utrzymuje się na stabilnym poziomie. Notujemy delikatne wzrosty, niemniej jednak ETRMA nie spodziewa się znaczących zmian. Podyktowane jest to dojrzałością europejskiego rynku. Generalnie w krajach zachodnich mamy do czynienia z nasyceniem jeśli chodzi o nowe pojazdy, a to głównie one wpływają na większe zmiany w sprzedaży opon. Tylko w segmencie opon sezonowych spodziewamy się wahań w wolumenie sprzedaży – głównie w okresie standardowej wymiany ogumienia z letniego na zimowe – powiedziała Fazilet Cinaralp, Sekretarz Generalna ETRMA.

Priorytetem w poruszaniu się po drogach jest bezpieczeństwo uczestników ruchu. Prawidłowo dobrane i eksploatowane opony zmniejszają ryzyko wypadku, dlatego warto zainwestować w odpowiednie ogumienie dostosowane do sezonowych warunków atmosferycznych. Należy również regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach. Niestety wg badań2 58% kierowców zbyt rzadko kontroluje ten parametr ogumienia. Nieodpowiednie ciśnienie sprawia, że zmniejsza się przyczepność do jezdni oraz wydłuża się droga hamowania pojazdu.

Komentarze

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu. Bądź pierwszy!