Filtrowanie na sportowo

11 maja 2017, 10:22

Sportowe filtry powietrza nazywa się tak dlatego, że przy zachowaniu odpowiednich właściwości oczyszczających, zmniejszają opory przepływającego przez nie powietrza. Wynikiem tego, moc silnika delikatnie rośnie. 

Zwykłe, seryjnie montowane ofiltrowanie auta jest stosunkowo tanie i wystarczająco dobrze radzi sobie z oczyszczaniem. Przystępna cena podstawowych podzespołów wynika z kilku czynników. Jednym z nich jest cena materiału, z którego są wykonane. W seryjnych filtrach do oczyszczania przepływającego powietrza zastosowano tradycyjny i tani papier, który obok wszystkich swoich zalet, ma jedną wadę. Stawia duży opór. Mniej powietrza równa się mniej palnego tlenu mieszance. Mniej palnego tlenu, równa się mniejsza moc silnika.

Producenci akcesoriów i części samochodowych wychodzą jednak frontem do klienta i wielu z nich oferuje sportowe wersje seryjnych komponentów. Dotyczy to m. in filtrów powietrza. Sportowe układy filtrujące mają tę zaletę, że stawiają mniejsze opory dla przepływającego przez nie powietrza.

Główna zasługa dla lepszej sprawności leży po stronie materiału filtrującego. W miejsce papieru wkracza na przykład bawełniany wkład, wzmocniony aluminiową siatką lub poliuretanowa, zbijana w środowisku próżniowym gąbka.

Więcej powietrza w układzie zasilania bezpośrednio przekłada się na odczuwalnie lepszą reakcję auta, na otwarcie przepustnicy. Typowy przyrost mocy silnika nie jest może oszałamiający i wynosi od 1 do kilku koni mechanicznych, ale do tego dochodzi zmiana dźwięku silnika. Ten ostatni jest na tyle zauważalny, by obudzić w niejednym kierowcy żyłkę rajdowca, a jednocześnie na tyle dyskretny, że nie przeszkadza w codziennym użytkowaniu auta.

Sportowe filtry powietrza są najczęściej akcesoriami wielorazowego użytku. Oznacza to, ze można je czyścić za pomocą przeznaczonych do tego preparatów i finalnie zmniejszyć koszty eksploatacji pojazdu.

Dział Tuningu i Motorsportu Inter Cars posiada w asortymencie produkty trójki znanych producentów sportowego ofiltrowania.

K&N, produkowane w USA z 4 do 6 warstw bawełny ułożonej pomiędzy dwoma arkuszami aluminiowej siatki. Całość składana jest w harmonijkę, dzięki czemu powierzchnia oczyszczająca powietrze ulega powiększeniu. Taka konstrukcja pozwala na praktycznie nieograniczony przepływ powietrza i przekłada się na zwiększenie wydajności motoru.

Produkty Pipercross to filtry wielokrotnego użytku. Ich czyszczenie i konserwacja może się odbywać w warunkach garażowych, z zastosowaniem dedykowanych do tego preparatów. Materiałem filtrującym w tym przypadku jest poliuretanowa gąbka. Jej trzy warstwy o różnej porowatości zatrzymują więcej zanieczyszczeń, niż filtr papierowy. Gdyby tego było mało, Pipercross produkuje także filtry mokre, nasączane olejem, który wyłapuje jeszcze więcej zanieczyszczeń. Do tego dochodzi trzykrotnie dłuższa żywotność produktu.

Innym producentem filtrów dostępnych w ofercie Inter Cars jest BMC. Panelowe wkładki włoskiego producenta również charakteryzują się większą przepuszczalnością powietrza, przy zachowaniu właściwości oczyszczających. Filtry BMC to hybrydowe rozwiązanie, w którym zastosowano tak warstwę poliuretanową, jak i bawełnianą. Wszystko to zamknięto w w metalowej siatce.

Filtry o zmniejszonym oporze przepływu powietrza to nie tylko większa moc silnika i oszczędności na częściach eksploatacyjnych w dłuższej perspektywie. To także nieco mniejsze wydatki na paliwo.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!