Ewolucja układów zapłonowych

13 kwietnia 2017, 12:15

Elektroniczne układy zapłonowe niemal całkowicie wyparły już klasyczne rozwiązania z wykorzystaniem rozdzielacza zapłonu. Producenci już do nich nie wrócą, a współczesne auta są wyposażone w nowsze rozwiązania korzystające z cewek zapłonowych.

Cewka zapłonowa to jeden z najważniejszych elementów układu zapłonowego w silniku benzynowym. To ona wytwarza ładunek elektryczny, zamieniając prąd o niskim napięciu w prąd o napięciu 25-30 tys. woltów.

W końcowej fazie zamieniany jest on przez świecę zapłonową w iskrę. Park samochodowy w Polsce jest bardzo zróżnicowany, w związku z tym po drogach porusza się wiele samochodów w różnym wieku. Wykorzystują one więc różne rozwiązania w układzie zapłonowym: począwszy od tradycyjnego z rozdzielaczem zapłonu, aż po nowoczesne oparte o cewki zapłonowe.

Zadaniem kopułki i palca rozdzielacza jest rozdział napięcia zapłonowego, wytworzonego w cewce poprzez przewody zapłonowe i złączki, na świece zapłonowe poszczególnych cylindrów. Jest to najstarszy rodzaj elektronicznego rozdzielania zapłonu. Rozwiązanie stosowane głównie w starszych samochodach.

Już kilkadziesiąt lat temu zaczęto stosować cewki dwuiskrowe w silnikach o większej liczbie cylindrów. Minimum dwie cewki na jeden cylinder, co niestety wiązało się z komplikacją układów zapłonowych. Gdy pojawiła się elektronika, bezrozdzielaczowe układy zapłonowe i cewki dwuiskrowe, częściowo ten problem rozwiązano.

Technologia podwójnego iskrzenia zmieniła niezawodność zapłonu. Oba końce uzwojenia wtórnego cewek dwuiskrowych łączone są za pośrednictwem przewodów zapłonowych ze świecami zapłonowymi. Dzięki temu wytwarzają wysokie napięcie dla dwóch par cylindrów oddzielnie, a jednocześnie dwie iskry na jeden cykl pracy. W praktyce oznacza to, że dla silnika 4-cylindrowego mamy dwie cewki.

Cewki jednoiskrowe nazywane są różnie, np. ołówkowymi, wtykowymi, prętowymi, a nawet świecowymi. W zasadzie każda nazwa jest dobra, chodzi bowiem o rozróżnienie ich kształtu od innych cewek. Mamy tu jeden kompaktowy element zawierający cewkę i umieszczone w fajce świecy przedłużone złącze wysokiego napięcia, które przez styk sprężynowy przekazuje ładunek elektryczny bezpośrednio na świecę.

Mimo niewielkich rozmiarów cewek jednoiskrowych, generują one bardzo wysokie napięcia. Dzieje się tak głównie dzięki znacznie lepszej jakości materiałów, dokładniejszej budowie i braku przewodu zapłonowego. Stosuje się również moduły kilku cewek w jednym elemencie z fajkami, zwane też listwami zapłonowymi. Rozwiązanie bazujące na cewkach jednoiskrowych jest najbardziej popularne i stosowane najczęściej w nowych samochodach.

Inter Cars posiada w swojej ofercie części zamienne do większości aut poruszających się po drogach zarówno w Polsce, jak i krajach, w których prowadzi sprzedaż. Głównymi dostawcami w dziedzinie zapłonu są tacy producenci, jak NGK, Beru, Bosch, Mobiletron, Magneti Marelli, Delphi, Denso czy Hans Pries.

Opublikowane przez: Redakcja
Na podstawie materiałów Inter Cars

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

kalisz, 17 maja 2017, 14:28 0 0

czesci zamienne maja dobre, to dlaczego nie pojsc o krok dalej. jest czym sie pochwalic ;)

Odpowiedz