Czyszczenie DPF i EGR bez demontażu. Co o tym myślicie?

1 września 2016, 12:02

Na rynku można spotkać coraz więcej firm, które specjalizują się w czyszczeniu zapchanych filtrów cząstek stałych i zaworów EGR. Najciekawsza metoda nie wymaga demontażu tych elementów z pojazdu. Choć proces czyszczenia zazwyczaj wygląda mało estetycznie, wydaje się skuteczny, o czym świadczy rosnąca sieć punktów serwisowych, oferujących podobne usługi. Ale czy to na pewno działa?

Metoda czyszczenia silnika i układu wydechowego za pomocą specjalnych urządzeń zyskuje w ostatnich latach coraz większą popularność. Bazuje ona na użyciu specjalnej substancji na bazie perfekcyjnie czystego paliwa, podawanej pod odpowiednim ciśnieniem do pojazdu. Najpierw pojawiły się usługi polegające na czyszczeniu silnika z nagarów i osadów. Później stosowana w pojazdach technologia wymusiła powstanie maszyn do odblokowywania zapchanych zaworów EGR czy filtrów DPF. Jedną z najpopularniejszych firm na świecie, specjalizujących się w podobnych usługach jest Terraclean. Zgodnie z zapewnieniami firmy, substancja o opatentowanym składzie, która jest używana do czyszczenia, z wysoką skutecznością usuwa złogi cząsteczek węgla, nawet te, zalegające w silniku od lat. 

Przypadkowa technologia

Historia wynalezienia metody czyszczenia, używanej przez firmę Terraclean mogłaby być dobrym materiałem na scenariusz filmowy. Na stronie firmy można przeczytać o grupie naukowców, oddelegowanej przez rząd Kanady do opracowania silnika o zerowej emisji szkodliwych substancji. Co ciekawe, zadanie powiodło się. Technologia nie została jednak wdrożona do masowej produkcji, ze względu na koniecznośc instalowania w pojeździe specjalnego reaktora, którego zadaniem miałaby być zmiana składu paliwa na poziomie molekularnym. Generowałoby to zbyt wysokie koszty. Litr paliwa przetworzonego przez reaktor miał kosztować około 40 funtów brytyjskich. Na etapie testów rozwiązania, zwrócono uwagę, że silniki pojazdów, w których użyto specjalnego paliwa zostały wyczyszczone ze złogów cząsteczek węgla oraz innych osadów. Przefiltrowane paliwo mogło więc służyć nie tylko jako napęd, ale także jako środek czyszczący. Dlatego choć projekt ostatecznie nie wypalił, będące jego efektem odkrycie znalazło inne zastosowanie.

Historia brzmi dość niewiarygodnie, nie wypada jednak od razu skreślać proponowanego przez firmę rozwiązania. Być może tego typu przekaz marketingowy jest wymagany, by odnieść sukces na specyficznym rynku amerykańskim. Terraclean w krótkim czasie sprzedał swoje maszyny do 13 tysięcy warsztatów w całej Ameryce Północnej. Hasłem, które zachęca kierowców do poddania swoich pojazdów procedurze czyszczenia za około 120 dolarów jest obietnica obniżenia spalania i zmniejszenia emisji szkodliwych gazów do atmosfery.


Co ciekawe, w kampanię promocyjną firmy Terraclean na Wyspach włączył się znany z programów Discovery, Ed China, uważany za najbardziej znanego mechanika na świecie.
 

W Europie również można spotkać podobne rozwiązania, oferowane przez znanych producentów sprzętu warsztatowego. Na naszych rynkach raczej nie opowiada się bajek o obniżeniu spalania o litr czy wzroście mocy silnika ponad parametry fabryczne. Zachęca się raczej do profilaktycznego czyszczenia silnika, które umożliwi jego ciągłą, równą pracę bez zmian parametrów wtrysku spowodowanych osadami. Wskazuje się także, że spalanie może spaść, w zależności od tego, jak silnik był zabrudzony. Nie jest to jednak główny slogan, mający przyciągnąć klientów.

Czyszczenie zapchanego filtra DPF i zaworu EGR

Niejako przy okazji, firmy świadczące usługi czyszczenia silnika, zajęły się także wykonywaniem czyszczenia zapchanych filtrów cząstek stałych oraz zaworów EGR. Poniższy film przedstawia czyszczenie filtra DPF w Volkswagenie Passacie. Według opisu był to jeden z najmocniej zapchanych filtrów, z którymi przyszło się zmierzyć mechanikom tego warsztatu. Widząc to, co wydobywa się z rury wydechowej auta, można dać temu wiarę.

Na poniższym filmie można zobaczyć m.in. jak wygląda piana w początkowym i końcowym etapie czyszczenia, po opuszczeniu układu wydechowego auta.


Czy czyszczenie silnika i DPF naprawdę działa?

Firma świadczące usługi czyszczenia silników są popularne w Ameryce oraz Wielkiej Brytanii, sporadycznie w innych krajach europejskich. Dla większości Polaków temat jest póki co na razie głównie ciekawostką. W sieci znajdziemy wiele recenzji zadowolonych klientów, którzy zachwalają usługi firm, zajmujących się czyszczeniem silników, DPFów czy EGRów. Nie brakuje jednak także opinii negatywnych, określających efekty takich zabiegów jako placebo. Prawda zapewne jak zwykle leży po środku. O ile dość łatwo zweryfikować w codziennym użytkowaniu auta, czy zapchany wcześniej zawór EGR zaczął pracować poprawnie lub czy filtr DPF przestał sprawiać problemy, efekt czyszczenia silnika jest zwykle trudny do zauważenia (wykluczając mocno zabrudzone diesle). Według producentów sprzętu, usługa czyszczenia silnika powinna być traktowana jako profilaktyka, a nie jako naprawa. To w pewnym sensie wygodny wytrych na wytłumaczenie ewentualnego braku efektów.

Bez wątpienia usługi czyszczenia silnika, a w szczególności zapchanych filtrów DPF mogą być dobrym sposobem na zwiększenie przychodów warsztatu. Można proponować je klientom przy okazji wykonywania innych napraw.

 

Czy zdarzyło się Wam zetknąć z podobnymi metodami czyszczenia silnika lub filtrów? Czy uważacie, że te sposoby są skuteczne? Opiszcie swoje doświadczenia w komentarzach.

Dowiedz się więcej

Silnik Wankla – zasada działania i przyczyny (nie)popularności
Silnik Wankla – zasada działania i przyczyny (nie)popularności

Silnik rotacyjny Wankla jest konstrukcją znacznie prostszą od popularnych jednostek tłokowych. Pozwala także na uzyskanie bardzo dużej mocy z niewielkiej pojemności. Dlaczego mimo tych zalet nie zdobył uznania producentów pojazdów? Silnik Wankla – budowa W porównaniu do klasycznych silników tłokowych, jednostka Wankla zbudowana jest z dużo mniejszej liczby elementów. Są one także prostsze w budowie. […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Iwo , 1 września 2016, 20:58 0 -7

Czyszczenie DPF jest "po części" skuteczne ale na bardzo krótka metę.

Odpowiedz

Anonim, 2 września 2016, 13:18 1 -3

Trzeba zauważyć specyfikę polskiego rynku . Po pierwsze każdy kierowca z problemem DPF chce to mówiąc kolokwialnie opędzić jednym preparatem i możliwie najtaniej. Serwis i mechanicy maja za małą wiedzę i często "nie wierzą w Bakterie" w przenośni, czyli nie chcą uwierzyć, w zależność stopnia spalanie mieszanki i zabrudzania się filtra. większość uważa że czyszczenie jest mało skuteczne, ponieważ nic nie robia w kierunku podwyższenia stopnia pełniejszego spalania paliwa. Oczyszczenie samego filtra to proces wyrzucenia śmieci ze śmietnika . Bez zmiany przyzwyczajeń takich jak kupowanie towarów opakowanych i używania torby wielokrotnego użycia przy zakupach, nie sposowodują, że będziemy rzadziej wyrzucali śmiecie. To samo z silnikiem, żeby usterka nie wracała , trzeba stale , cyklicznie oczyszczać układ zasilania , smarowania i dolotu,, bo procesu zanieczyszczania silnika nie da się zlikwidować, co najwyżej zwolnić jego tempo. Doskonałe w tym zakresie metody ma firma Forte. Po usunieciu usterki złej regeneracji i odblokowaniu filtra preparatami , nalezy wdrożyć profilaktykę co 15 tys km , przy wymianie oleju. Oczyszczanie filtra lub nawet jego wymiana , bez wdrożenia tych czynności nie spowoduje usuniecia usterki. Przy takim podejściu do tematu, nie potrzeba kupować drogiego użądzenia i dodatkowo oprócz usunięcia tej usterki wpływa się w zasadniczy sposób na podwyższenie parametrów pracy silnika. Cała procedura kosztuje mniej , niż oczyszczanie filtra powyższą metodą.

Odpowiedz

Seweryn - Otomatic, 18 kwietnia 2019, 13:03 1 0

"Oczyszczenie samego filtra to proces wyrzucenia śmieci ze śmietnika" - z tym zdaniem zgodze się w stu procentach. warto też zauważyć, że mało kto wie iż w filtrze zbierają się dwa typy osadów: sadza oraz popiół. I o tyle o ile sadze można rozpuścić czy przepalić to popiół który się tam odkłada trzeba najzwyczajniej usunąć/wyrzucić z filtra. Sam pracuję przy czyszczeniu filtrów metodą Hydro-Dynamiczną. Pozwala ona na bezpieczne usunięcie zanieczyszczeń, bez naruszania czy rozcinania filtra. Warto też dodać że wyczyszczenie filtra nie naprawi nam silnika, więc gdy mamy np. problem z wtryskami, to auto może zapchać taki filtr już po kilku kilometrach.

Odpowiedz

Seweryn, 18 kwietnia 2019, 13:09 1 -2

Jednak do usunięcia popiołu i przeczyszczenia metodą Hydro-Dynamiczną nie obejdzie się bez jego demontażu

Odpowiedz

Anonim, 7 września 2016, 12:11 21 0

a co sądzicie o preparacie WURTH do czyszczenia DPF przymierzam się do tego ale szukam opini

Odpowiedz

obi-1, 8 września 2016, 13:05 1 0

dlaczego nikt nie chce nowego ,czystego,ślicznego foltra!?

Odpowiedz

Michał Rzeżucha, 30 listopada 2018, 15:30 6 0

JA tam jestem zadowolony z preparatu jetchem - Jedni mówili, żeby wycinać gada- a ja go namoczyłem i po sprawie- praktycznie cały zapchany dpf - a teraz śmiga jak nowy...

Odpowiedz

Jarko, 9 maja 2019, 17:45 0 0

Nie wydaje mi się, by czyszczenie było aż tak mało skuteczne jak napisał Iwo. Pewnie nie, jak jeździsz cały czas po mieście i nie dajesz żadnych szans samochodowi na własne czyszczenie. No i może kwestia warsztatu? Ja byłem na Strykowskiej w Łodzi serwisie regeneracji filtrów DPF i wszystko było super.

Odpowiedz

Anonim, 15 maja 2019, 8:14 0 0

Widać ze nigdy nie miales auta z dpf.

Odpowiedz

Tomasz W., 27 maja 2019, 6:59 0 -3

W moim przypadku konieczna była akurat regeneracja. Na szczęście w serwisie Turbospec w Rakszawie poradzili sobie z tym ekspresowo i skutecznie.

Odpowiedz

Milo, 25 czerwca 2019, 17:46 0 0

Mam na sprzedarz cala aparature terraclean, maszyny do czyszczenia silnikow ( diesel i benzyna)ktore kupilem uzywane i narzedzia do egr-ow oraz dpf -ow jeszcze nie uzywane leza w kartonach. Wszystko Kosztowało mnie ponad 10000 funtow a sprzedam za 30000 zl.
Duży karton plynow i gazow dorzucam za free
Zainteresowanych prosze o kontakt
00447508245727
Milosz

Odpowiedz

Marcin, 8 listopada 2019, 19:07 0 -2

Wodne czyszczenie jest najlepsze. Korzystam stosunkowo często, dlatego przez sporo czasu obyło się bez wymiany filtra. Stawiam na profilaktykę o której jest mowa w tekście, bo nie wyobrażam sobie wymiany co chwilę. Dużo jeżdżę. Jeżeli jesteście z Łodzi, to polecam serwis na Strykowskiej. Nie zdarzyło się, żeby mnie zawiedli.

Odpowiedz

Wujek, 10 stycznia 2020, 18:19 7 0

A co myślicie o pogonieniu auta na trasie na wysokich obrotach żeby wypaliło ten syf? W prypadku DPF działa, a co jeśli tak zrobię z zarypanym EGR?

Odpowiedz