Historia opony zimowej

28 listopada 2014, 15:15

Pierwsza gumowa opona została opracowana w 1839 r. Dopiero w zaawansowanej fazie rozwoju tych produktów nastąpił podział na różne typy, dostosowane do warunków pogodowych. Opony zimowe to pomysł wciąż “młody”. Powstały raptem 80 lat temu w śnieżnej Finlandii.

Historia opon sięga czasów Mezopotamii, czyli 3,5 tys. lat p.n.e. Wtedy pojawiły się pierwsze, prymitywne opony, bowiem brzegi kół zaczęto naciągać skórą. Pierwsza gumowa opona została opracowana w 1839 roku przez Charlesa Goodyeara, w 1845 roku Robert William Thomson opatentował pomysł pompowania zwulkanizowanej gumy powietrzem.

Jednak idea opony zimowej ma raptem 80 lat. Na pomysł stworzenia tego typu ogumienia wpadła fińska firma Nokian Tyres. W Skandynawii warunki pogodowe zimą są bardzo ciężkie i kierowcy często mieli problemy z poruszaniem się po drogach. Dotyczyło to przede wszystkim kierowców aut ciężarowych, którzy przed większymi podjazdami musieli zatrzymywać samochód i zakładać łańcuchy zimowe. Dlatego też w 1934 roku fiński producent wprowadził do sprzedaży pierwszą oponę zimową dedykowaną samochodom ciężarowym – Nokian Kelirengas. W tym samym roku w ofercie Goodyeara pojawiła się opona zimowa z kolcami.

– „Chociaż to firma Nokian wymyśliła oponę zimową, to inni producenci szybko wprowadzili zimówki do swojej oferty i dzisiaj tego typu ogumienie jest produkowane niemal przez każdy koncern oponiarski na świecie. Nie ma się czemu dziwić, w końcu opony zimowej dużo lepiej sprawdzają się w trudnych warunkach pogodowych." – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Opona spotkała się z przychylnością kierowców, więc firma Nokian poszła za ciosem i już 2 lata później – w 1936 roku – wprowadziła do sprzedaży zimówki do samochodów osobowych. Model Hakkapeliitta był w tym czasie prawdziwą innowacją na rynku. Opona miała cienki, poprzeczny profil, zupełnie nowy bieżnik, który zapewniał lepsze trzymanie na śniegu i lodzie, a nawet przyssawki umieszczone na profilu opony, które poprawiały właściwości trakcyjne.

Później opony zimowej zaprezentowali kolejni producenci. Między innymi w 1952 roku zimówki do swojej oferty wprowadził Continental. Były one testowane w ekstremalnych warunkach na alpejskiej przełęczy św. Gotarda.

Dzisiaj opony zimowe są produkowane przez praktycznie każdy koncern na świecie. W wielu krajach korzystanie z nich w okresie zimowym jest wręcz obowiązkowe. Ogumienie tego typu zapewnia lepsze trzymanie się drogi na mokrej, oblodzonej, a także zaśnieżonej nawierzchni, krótszą drogę hamowania oraz bardziej elastyczną mieszankę, która lepiej radzi sobie w temperaturze poniżej 7 st. Celsjusza.

źródło: Oponeo

Dowiedz się więcej

Czy felgi aluminiowe nie nadają się na zimę?
Czy felgi aluminiowe nie nadają się na zimę?

Według powszechnie panującej opinii, na zimę powinno się wymieniać felgi aluminiowe na stalowe. W rzeczywistości różnica pomiędzy stosowaniem obu typów nie jest duża. Koronnym argumentem zwolenników stosowania felg stalowych na zimę jest to, że alufelgi w trudnych warunkach atmosferycznych i w kontakcie z solą drogową szybciej ulegają korozji. Jednak w rzeczywistości to właśnie felgi stalowe […]

Michelin otwiera pierwszą fabrykę opon bezciśnieniowych
Michelin otwiera pierwszą fabrykę opon bezciśnieniowych

Michelin otworzył w amerykańskim Piedmont fabrykę produkującą opony bezciśnieniowe. Powstawać tam będzie ogumienie z linii Michelin TWEEL, które eliminuje problem przebicia i nieprawidłowego ciśnienia. Fabryka Michelin w Piedmont to pierwszy tego typu zakład na świecie. Firma będzie w niej produkować niewymagające pompowania opony radialne Michelin X TWEEL do zastosowań komercyjnych. Linia TWEEL wymyślona przez inżynierów […]

Opony z homologacją – czym się wyróżniają?
Opony z homologacją – czym się wyróżniają?

Opony homologowane znajdują się na oryginalnym wyposażeniu nowych aut, ale i na rynku wtórnym. Czy rzeczywiście takie ogumienie jest lepsze od standardowego? Mówi się, że opony z homologacją projektowane są pod kątem danego pojazdu. W praktyce jednak nie zawsze jest to prawdą. Najprościej można podzielić homologacje na dwa rodzaje. W pierwszym producent samochodu wybiera jeden, […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!