Koła pasowe z tłumikiem drgań skrętnych

28 sierpnia 2013, 23:49

Tłokowe silniki spalinowe są obecnie podstawowym źródłem napędu pojazdów mechanicznych. Obok wielu zalet posiadają też pewne wady, których skutki próbują zniwelować konstruktorzy przez stosowanie coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań.

Do wad tych należą między innymi: generowanie trudnych do wytłumienia drgań i niejednostajność momentu obrotowego. Druga z wymienionych niedogodności polega na tym, że prędkość obrotowa silnika ulega ciągłym wahaniom. Wynika to z cykliczności procesów spalania zachodzących w poszczególnych cylindrach. Pulsacje momentu obrotowego są z kolei źródłem tzw. drgań skrętnych wału korbowego. W typowych silnikach spalinowych moc jest odbierana po obydwu stronach wału korbowego. Z jednej (najczęściej z „tyłu” silnika) poprzez sprzęgło przekazywana jest na koła pojazdu, natomiast odbierana z „przodu” służy do napędu urządzeń pomocniczych. Odbywa się to przy pomocy kół pasowych i pasków napędowych.

Drgania skrętne pojawiające się po stronie napędu pomocniczego mogą powodować niekontrolowane drgania paska i przyspieszone zużycie elementów z nim współpracujących. Zjawisko to nasila się wraz z długością paska i liczbą elementów przez niego napędzanych. Z tego powodu wielu producentów samochodów zaczęło stosować koła pasowe wału korbowego z tłumikiem drgań. W kołach takich piasta mocująca do wału korbowego i część współpracująca z paskiem są połączone przy pomocy elastomeru pozwalającego częściowo wytłumić drgania. Takie koło pasowe, aby spełniało właściwie swoją rolę, musi być sprawne i wykonane zgodnie z technologią producenta. Jest to element eksploatacyjny i wraz z rosnącym przebiegiem pojazdu ulega stopniowemu zużyciu. Zaniedbania w tym obszarze mogą spowodować awarię uniemożliwiającą dalszą jazdę (np. zerwanie paska, całkowite oderwanie koła) lub nawet poważne uszkodzenie silnika. Dlatego ważne jest odpowiednio wczesne wykrywanie jego usterek.

Sprawdzenia stanu koła pasowego należy dokonać w przypadku pojawienia się nietypowych dźwięków pochodzących z jego okolic, gdy nastąpiła awaria paska napędowego (postrzępienie, zerwanie, zrzucenie z kół) oraz przy okazji jego demontażu (np. przy okazji wymiany paska rozrządu).

Pierwszą czynnością jest obserwacja koła w czasie pracy silnika. O jego uszkodzeniu może świadczyć balansowanie części napędowej, zwane potocznie „biciem”. W niektórych modelach o usterce mogą świadczyć metalowe opiłki pojawiające się w okolicach paska klinowego.

Dalszych czynności sprawdzających dokonuje się po zdemontowaniu paska napędowego. Doświadczony mechanik z łatwością zauważy nadmierne luzy pojawiające się przy poruszaniu kołem. Ostatnią czynnością kontrolną są oględziny zdemontowanego koła. Wszelkie pęknięcia czy rozerwania części elastycznej kwalifikują koło do wymiany.

Przy okazji wymiany koła na nowe należy dokonać analizy, czy jego uszkodzenie nie było wtórne, tzn. czy nie było następstwem innych usterek. W szczególności należy zwrócić uwagę na stan sprzęgiełka jednokierunkowego alternatora. Jego zablokowanie powoduje zwiększone drgania paska i może skutkować przedwczesnym zużyciem koła pasowego. Drugim elementem mającym wpływ na trwałość koła pasowego jest stan napinacza paska klinowego, zwłaszcza jeśli jest w wersji z hydraulicznym tłumikiem drgań. Po stwierdzeniu jakiejkolwiek usterki koła pasowego należy oczywiście dokonać jego wymiany. Wszystkie niezbędne podzespoły znajdują się oczywiście w ofercie NTN-SNR

NTN-SNR oferuje szeroki asortyment elastycznych kół pasowych do większości pojazdów spotykanych na naszym rynku. Są to produkty jakości OE, pozwalające w pełni przywrócić funkcjonalność napędu paskowego. Wysoka jakość jest tutaj bardzo istotna, ponieważ tani zamiennik niskiej jakości, pozornie wyglądający jak część oryginalna, może nie posiadać odpowiednich własności tłumiących.

Dobór elastycznego koła pasowego do danego pojazdu ułatwiają precyzyjne katalogi firmy NTN-SNR. Dla ułatwienia wyszukiwania, wszystkie referencje rozpoczynają się od przedrostka DPF.

Odpowiednio dobrany produkt należy zamontować zgodnie z instrukcją producenta, zwłaszcza chodzi tu o dokręcenie odpowiednim momentem. W wielu przypadkach zalecana jest także wymiana śruby mocującej. Taki sposób postępowania, wraz ze wspomnianą wcześniej analizą przyczyn usterki, pozwoli na dalszą bezproblemową eksploatację pojazdu.

Artykuł przygotowany przez firmę NTN-SNR

Dowiedz się więcej

NTN-SNR: Napędy rozrządu
NTN-SNR: Napędy rozrządu

W czterosuwowym silniku spalinowym konieczne jest użycie odpowiedniego mechanizmu dla odpowiedniej synchronizacji obrotowego ruchu wału korbowego z otwieraniem i zamykaniem zaworów. W pionierskich, dziewiętnastowiecznych konstrukcjach silników funkcję tę pełniły osadzane na wałach korbowych tarcze z rowkowymi prowadnicami, tworzącymi podwójne pętle i wymuszającymi raz na dwa obroty wzdłużne przemieszczenia współpracujących z nimi wodzików zaworowych. Było to […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!