Wskazówki dotyczące montażu: Wymiana paska zębatego w VW Golf IV 1,9 TDI Bj. 2001

9 września 2008, 0:00

Ten silnik występuje w wielu rodzajach pojazdów i w różnych wariantach. Charakteryzuje się znacznym zabudowaniem, co dla mechanika może oznaczać pewne ryzyko podczas ustawiania rolki napinającej. Aby umożliwić wygodną wymianę paska proponujemy zapoznać się z praktyczną, instrukcją dotyczącą montażu.

Prace przygotowawcze dotyczące demontażu:

• Wymontować prawy reflektor
• Wymontować przewód doprowadzający powietrze
• Zwolnić pojemnik cieczy chłodzącej
• Zwolnić z uchwytu pojemnik rezerwowy wspomagania, odsunąć na bok
• Usunąć tylko górną osłonę paska zębatego
• Wymontować pompę próżniową
• Wymontować dolną osłonę
• Poluzować i ściągnąć pasek wielorowkowy
• Odkręcić 3 śruby mocujące napinacz
• Wymontować pasek napędów pomocniczych

Ustawić wał korbowy na GMP. Oznakowanie stopnia zamachu w skrzyni biegów musi zbiegać się z oznakowaniem na obudowie (1) (2) (patrz ilustracja 1).
 

Zdemontować pokrywę zaworów. Zamontować z tyłu linijkę wału rozrządu ustawiając ją w lewo i w prawo za pomocą odpowiednich szczelinomierzy. OE (T 3418) Linijka znajduje się także w zestawie CONTI ®TOOL BOX. (patrz ilustracja 2)

Jeżeli nie można zamontować linijki, należy obrócić wałem korbowym o jeden pełen obrót.

Użyć na pompie wtryskowej narzędzia blokującego (ewentualnie lekko nasmarować).
Narzędzie blokujące: OE (3359)
Także tutaj można skorzystać z blokady z zestawu CONTI ® TOOL BOX. Lekko poluzować 3 śruby w podłużnych otworach. (patrz ilustracja 3)

Uwaga:
Typ A: wymienić śruby.
Typ B: śruby mogą być nadal używane.

Wskazówka:
W żadnym razie nie wolno odkręcić głównej nakrętki piasty pompy wtryskowej.

Dalsze postępowanie:
Założyć mostek silnikowy lub zabezpieczy ć odpowiednio blok silnikowy (podeprzeć silnik). Dopiero teraz można odkręcić wewnętrzne śruby (1) poduszki silnika i zewnętrznego uchwytu (3).
Następnie odkręcić śruby leżące pośrodku (2).
Usunąć wspornik poduszki silnika.
Teraz wymontować uchwyt mocujący silnika (6) odkręcając 3 śruby mocujące (5) go w bloku silnika (patrz ilustracja 4).

Następnie odkręcić tłumik drgań. Wymontować środkową i dolną osłonę paska rozrządu.

Ponownie skontrolować pokrywanie się oznakowania na skrzyni biegów. (patrz ilustracja 1)
Dopiero wtedy lekko poluzować nakrętkę rolki naprężającej (3). Rolkę naprężającą poluzować za pomocą dwuotworowego klucza (OE 3387 lub z CONTI ® TOOL BOX) odkręcając w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. (patrz ilustracja 5) Teraz zdemontować pasek zębaty.

Nigdy nie wolno przekręcać oddzielnie samym kołem wału korbowego lub wałka rozrządu bez zamontowanego paska rozrządu (niebezpieczeństwo uszkodzenia silnika).

 



Montaż :
Zamontować przyrząd przytrzymujący w kole wałka rozrządu. Przyrząd przytrzymujący: OE (3036, lub z CONTI ® TOOL BOX). Śrubę poluzować o kilka skrętów gwintu. W razie potrzeby zastosować na kole wałka rozrządu ściągacz i ściągnąć koło. OE (T- 40001 lub użyć narzędzia uniwersalnego z CONTI ® TOOL BOX) (patrz ilustracja 6)

Uwaga:
Linijki wału rozrządu nigdy nie wolno używać podczas ściągania i mocowania koła wału rozrządu jako przytrzymywacza.
OT – sprawdzić jeszcze raz oznakowanie. (patrz ilustracja 1) Teraz można założyć nowy pasek zębaty, zakładając go w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Wskazówka dotycząca montażu rolki napinającej:

Przytrzymywacz płyty głównej koniecznie musi leżeć we wgłębieniu.
Ustawić koło pompy wtryskowej mniej więcej pośrodku podłużnych otworów.
Zdemontowane koło wału razem z paskiem rozrządu ponownie zamontować lekko dokręcając ręką śrubę.
Koło wału rozrządu musi się jeszcze dać kręcić na stożku. (patrz ilustracja 7)

Teraz należy przekręcić rolkę naprężającą zgodnie z ruchem wskazówek zegara, stosując dwuotworowy dokręcacz nakrętek (z CONTI ® TOOL BOX). Nacięcia i oznakowania na przodzie rolki napinającej koniecznie muszą się pokrywać. Następnie należy przykręcić nakrętkę rolki napinającej z siłą 20 Nm (3) (patrz ilustracja 8).

Jeśli przypadkiem mimośród został zbyt mocno przykręcony, należy najpierw całkowicie poluzować rolkę napinającą, a potem ponownie napiąć.
OT – ponownie sprawdzić oznakowanie (patrz ilustracja 1).

Dociągnąć śrubę koła wału rozrządu do 45 Nm.
Przy luzowaniu ponownie użyć przyrządu przytrzymującego. (OE 3036 lub CONTI ® TOOL BOX) (patrz ilustracja 9)

Dokręcić luźne śruby koła pompy wtryskowej.
(Uwaga: w razie potrzeby należy wymienić śruby !).

Momenty dokręcające:
Śruby wersja A : 20 Nm
Śruba (y) wersja B: 25 Nm
(patrz ilustracja 3)
Usunąć linijkę wału rozrządu (patrz ilustracja 2).
Usunąć blokujące narzędzia z pompy wtryskowej.
Obrócić wałem korbowym dwa razy w kierunku pracy silnika.
Oznaczenia muszą się ponownie pokrywać.

Bardzo ważna czynnością jest ustawienie napięcia paska rozrządu: w przypadku niewłaściwego postępowania może dojść w wyniku zbyt małego napięcia paska zębatego do uszkodzenia rolki napinającej

Zasady postępowania:
Zamontować linijkę wału rozrządu. Użyć narzędzi blokujących. Napięcie paska zębatego ewentualnie ponownie skontrolować na rolce napinającej za pomocą lusterka. Oznakowania na rolce muszą się koniecznie pokrywać. (patrz ilustracja 10). W razie potrzeby wyregulować i po 2 kolejnych obrotach silnika ponownie skontrolować stosując takie same kroki jak opisano powyżej.
Dalszy montaż w odwrotnej kolejności niż demontaż.

Śruby poduszki silnika muszą dokładnie dochodzić do krawędzi (patrz ilustracja 4).
Poduszka silnika musi być ustawiona równolegle do silnika.

Pasek napędów pomocniczych należy sprawdzić pod kątem jego stanu, w razie potrzeby wymienić na nowy. Napinacz skontrolować pod kątem ich funkcjonowania:

Po uruchomieniu silnika:
Skontrolować czy nie występują jakieś dziwne odgłosy. W razie potrzeby sprawdzić naprężenie.
Nowe śruby koła pompy wtryskowej (wersja A) dokręcić o kolejne 90°.(patrz ilustracja 3)
Dalszy montaż w odwrotnej kolejności jak demontaż. Sprawdzić ustawienie reflektora i ewentualnie je wyregulować.
Przeprowadzić jazdę próbną. Wymianę paska rozrządu oznaczyć na naklejce (patrz ilustracja 11).
 

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Przedwczesne usterki pasków układu pomocniczego
Przedwczesne usterki pasków układu pomocniczego

W dalszym ciągu w wielu układach napędowych występuje problem przedwczesnego zużycia, hałasu lub uszkodzenia paska wieloklinowego. Najczęstszymi przyczynami przedwczesnego uszkodzenia paska są: błędne napięcie i niewspółpłaszczyznowość. Napięcie paska Istnieją 3 różne systemy napinania dla układu paska pomocniczego: – napinacz manulany/stały – napinacz automatyczny – paski Stretch Fit – paski elastyczne bez napinacza Pierwszy z systemów […]

Pompowtryskiwacze – diagnostyka
Pompowtryskiwacze – diagnostyka

Pompowtryskiwacz jest jednym z trwalszych elementów układu zasilania. Elementem najbardziej narażonym na zużycie jest końcówka rozpylacza, z uwagi na kontakt z gorącymi spalinami. W czasie eksploatacji rozpylacz traci szczelność, obniża się ciśnienie jego otwarcia oraz dochodzi do rozkalibrowania otworków wylotowych. Inne przypadki uszkodzeń to utrata szczelności sekcji tłoczącej, awaria zaworu elektromagnetycznego, pęknięcie sprężyny, czy zabrudzenie […]

Zmiana napinacza
Zmiana napinacza

    Silniki VAG 1.9 TDI (rok modelowy od 1996 do 2006) VAG zastąpił napinacz paska rozrządu nową konstrukcją. W VKM 11130 napinacz może nie wyglądać dokładnie tak samo jak ten, który zdemontowany zostanie z silnika samochodu z danego roku modelowego. Istnieją fizyczne różnice pomiędzy tymi dwoma napinaczami, podobnie jak i między paskami. Dlatego też […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 12 lutego 2009, 0:00 0 0

Mam problem z prawidłowym wyregulowaniem rolki napinającej paska rozrządu,poniewarz po przeczytaniu wskazówki dotyczącej wymiany paska zębatego w VW Golf 4 1.9 tdi,zamieszczonej w MotoFokus.pl.Wydaje mi się że w opisie dotyczącym napinania nowego paska jest błedna informacja,mówiąca że należy kluczem dwuotworowym rolke naprężającą przekręcać w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara,co powinno dotyczyć demontarzu.A przy montarzu powinno sie rolkę naprężać zgodnie z ruchem wskazówek zegara.Tak wyczytałem w innych czasopismach technicznych.Taką samą sprzeczna informacje zamieszczoną w identycznym opisie i tymi samymi ilustracjami napotkałem na stronie internetowej firmy Contitech-Technikal News,uwarzałem że błąd powstał w trakcie tłumaczenia z języka niemieckiego.Bardzo bym prosił o wskazówkę tych sprzecznych informacji w którą strone powinno się przekręcać rolke napinającą pasek rozrządu w trakcie montarzu,w silniku golf 1.9 tdi AHF,poniewarz niewłaściwy kierunek prowadzi do powarznych uszkodzeń silnika.Bardzo proszę o odpowiedź. korzeniowskiryszard@o2.pl

Odpowiedz

Artur, 22 maja 2019, 9:01 1 0

Hej zauwaz ze sa napinacze ktore faktycznie napina sie w przeciwnym kierunku niz ten oryginalny... jest strzalka na napinaczu...

Odpowiedz

Anonim, 20 lutego 2009, 0:00 0 0

Witam, w tekście rzeczywiście wkradł się błąd. Dziękujemy za merytoryczny komentarz. Pomyłka została już poprawiona. Dziękujemy!

Odpowiedz

Anonim, 8 września 2011, 21:19 1 0

spoko

Odpowiedz

Anonim, 16 listopada 2012, 21:48 1 0

JAK WYMIENIC PASEK ZĘBATY [ROZRZĄD] GOLF4 SDI [2000]

Odpowiedz

Anonim, 27 grudnia 2013, 17:59 0 0

no to rzeczywiscie drobny błąd się wkradł w państwa tłumaczenie na przyszłość taka pomyłka
moze oznaczac remont silnika

Odpowiedz

gapcio, 15 października 2018, 23:04 0 0

Jeżeli chodzi tylko o wymianę paska, pompy i dwóch rolek, może mi ktoś powiedzieć, po jakiego grzyba "Śruby poduszki silnika muszą dokładnie dochodzić do krawędzi (patrz ilustracja 4).
Poduszka silnika musi być ustawiona równolegle do silnika." ? Wystarczy się przyjżeć na zdjęciach poduszek z demobilu sprzedawanych na portalach i od razu widać, że nikt w Wolfsburgu nie dbał o jakieś równe ustawienie śrub.

Odpowiedz