Dystrybutorzy części w mediach społecznościowych – sprawdzamy jak im idzie

14 czerwca 2016, 15:14

Niemal równo dwa lata temu pokusiliśmy się o sprawdzenie, jak radzą sobie firmy z branży części motoryzacyjnych w mediach społecznościowych. Zwracaliśmy wówczas uwagę na fakt, że szukanie tego typu kontaktu z klientem to już niemal konieczność. Większość firm poczyniła od tego czasu znaczny postęp w dziedzinie „social media”.

Według aktualnych badań Megapanel PBI/Gemius, najpopularniejszy portal społecznościowy, czyli Facebook, gromadzi w Polsce obecnie 20 milionów użytkowników. W ciągu dwóch lat, jego popularność wzrosła o około 5% i korzysta z niego około 80% użytkowników Internetu. Dziś nie trzeba już nikomu tłumaczyć jak ważną rolę odgrywają media społecznościowe w relacjach firma-klient. Tę prawdę wzięły sobie do serca także firmy związane z rynkiem części zamiennych. Wiele z nich ma już bardzo rozbudowane kanały na popularnych portalach społecznościowych. My postanowiliśmy sprawdzić, jak radzą sobie w social mediach dystrybutorzy części.

Firmy, zajmujące się dystrybucją części motoryzacyjnych w pierwszej kolejności wybierają Facebooka. Część z nich korzysta także z portalu YouTube. Twitter, Instagram czy Snapchat są obecnie niemal całkowicie przezeń pomijane.

ProfiAuto

Pokaźną liczbę fanów na Facebooku zgromadziła sieć ProfiAuto, należąca do firmy Moto Profil. W ostatnich dniach licznik polubień na stronie przekroczył 10 tys. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że dystrybutor komunikuje się w mediach społecznościowych tylko poprzez markę ProfiAuto, nie posiadając własnej, firmowej strony na FB. Można więc uznać, że choć niewątpliwie dużą część fanów to osoby związane zawodowo z branżą, to przekaz kierowany jest głównie do kierowców. Znajdziemy tu m.in. relacje z imprez motoryzacyjnych czy testy samochodów – tematy bardzo luźno czy też wcale nie związane z działalnością sieci czy firmy Moto-Profil, jako dystrybutora części. Trzeba przyznać, że konto jest prowadzone bardzo rozważnie. Mimo częstego dodawania nowych postów udało się uniknąć zbędnego bałaganu.

ProfiAuto ma także swoje konto na YouTube. Przekaz branżowy jest tam przeplatany z luźnym contentem motoryzacyjnym – np. videorecenzjami samochodów. 800 subskrybentów nie robi może piorunującego wrażenia, ale niektóre filmy obejrzało już kilkadziesiąt tysięcy osób.

ProfiAuto jest aktywne także na Instagramie.

Inter Cars SA

Inter Cars posiada obecnie prawie 8 300 fanów, czyli o ponad 5 tys. więcej niż w połowie 2014 r. Niewątpliwie wzrosła rozpoznawalność marki IC, jednak trudno powiedzieć, czy wszyscy fani kojarzą firmę z dystrybucją części. W ostatnim czasie najwięcej miejsca na swojej tablicy, Inter Cars poświęca motorsportowi i rajdom, w których biorą udział wspierane przezeń zespoły. Informacje o promocjach czy nowościach w ofercie pojawiają się rzadko. Z pewnością nie można administratorom fanpage'a odmówić zaangażowania. Jest on prowadzony solidnie.

Dużym sukcesem Inter Carsu jest rozbudowanie facebookowej strony platformy MotoIntegrator, należącej do Grupy. W 2014 roku miała 31 tys. fanów, obecnie jest to już prawie 74 tys. Oczywiście popularność sklepu internetowego, którego oferta jest skierowana do właścicieli samochodów nie może być porównywana ze stronami dystrybutorów, egzystujących w bardzo hermetycznym środowisku. Warto jednak zwrócić uwagę na poważne podejście Grupy IC do tematu social mediów.

Inter Cars poza Facebookiem udziela się także na portalu YouTube. Dystrybutor nie oszczędza na produkcji filmów, dotyczących swojej działalności, przez co są one najczęściej wykonane profesjonalnie. Z ich popularnością bywa różnie. Niektóre filmy całkowicie przepadają, inne, jak np. relacje z targów czy koncertu cieszą się sporą popularnością. Po raz kolejny kontrastem dla branżowego kanału Inter Cars jest kanał MotoIntegratora, który gromadzi bardzo dużą widownię. Zamieszcza głównie relacje z rajdów oraz poradniki dotyczące prostych napraw.

Inter Cars jest też na Twitterze, ale co ciekawe udzielają się tam głównie zagraniczne oddziały dystrybutora. Często aktualizowaną stroną jest ta należąca do działu szkoleniowego: https://twitter.com/icszkolenia

Auto Partner SA

Można by zażartować, że firma debiutuje w naszym zestawieniu, od razu zajmując bardzo wysokie miejsce. Auto Partner długo nie miał swojego konta na Facebooku, ale jak już zaczął działać w mediach społecznościowych, to od razu bardzo intensywnie. Profil firmy na Facebooku ma obecnie prawie 2 900 fanów, zgromadzonych w ciągu niespełna dwóch lat. Co publikuje AP? Ostatnio dominował oczywiście temat wejścia spółki na Giełdę Papierów Wartościowych. Poza tym udostępniane są informacje na temat oferty, konkursy, a także relacje z imprez – dominuje tematyka wyścigów samochodowych. Sporo polubień zbierają zdjęcia z rajdów, w które zaangażowana jest firma.

Od roku Auto Partner SA jest również obecny na YouTube, gdzie publikuje filmy promujące firmę i jej ofertę. Póki co kanał nie zgromadził zbyt wielu subskrybcji, ale warto zauważyć, że większość obecnych tam filmów została opublikowana w ciągu ostatniego miesiąca.

Inter-Team

Mimo że fan page Inter-Teamu nie jest aktualizowany zbyt często, zgromadził już prawie 1,5 tysiąca fanów. Obecnie pojawiają się tam głównie informacje na temat promocji i inne firmowe aktualności. Wcześniej można było spotkać więcej aktywności, angażujących fanów – np. konkursy, posty z prośbami o opinie. Facebook jest póki co głównym społecznościowym kanałem wykorzystywanym przez IT.

Gordon

Świętujący 25-lecie Gordon dość ospale zabierał się do tematu obecności w social-mediach. Dwa lata temu gromadził na swoim profilu ponad 850 fanów, obecnie jest ich już prawie dwa razy tyle (ponad 1 600). Miłośnicy internetowych memów czy filmików ze śmiesznymi kotami, raczej nie znajdą u Gordona nic dla siebie. Firma stroni od publikowania treści rozrywkowych, skupia się na informowaniu o swojej działalności (w tym promocjach), a także polecaniu fanom treści z zaprzyjaźnionego bloga motoryzacyjnego.

Gordon ma także konto na portalu YouTube, ale dotychczas został tam opublikowany tylko jeden film.

Auto Land

870 facebookowych fanów to wynik firmy Auto Land. Strona informuje głównie o nowych promocjach, ofercie oraz przedstawia najważniejsze wydarzenia z życia firmy. Bez wątpienia sporą liczbę nowych "lajków" napędzają firmie konkursy, np. ten, w którym można było wygrać kalendarz na rok 2016.

Auto Land jest też na Twitterze (https://twitter.com/autolandpolska). Konto ma już ponad 3 lata. Publikowane są tam głównie te same posty, co na Facebooku.

Inter Parts

Dystrybutor ze Stawigudy ma obecnie ponad 600 fanów na swoim koncie FB. Od jakiegoś czasu profil jest często aktualizowany. Publikowane posty to głównie informacje o promocjach, produktach z oferty czy kampaniach, w których bierze udział firma. Inter Parts stawia także pierwsze kroki na YouTube.

AD Polska

Polski oddział francuskiego dystrybutora ma tylko 550 fanów. To niewiele jak na firmę, która od tylu już lat jest obecna na naszym rynku. Warto jednak zwrócić uwagę, że oficjalny fan page ma dopiero niespełna rok. Fani AD Polska są informowani głównie o nowościach w ofercie i promocjach.

Fota SA

Dwa lata temu borykająca się z problemami Fota owszem posiadała swój fanpage, ale był on przez długi czas nieaktualizowany. W ubiegłym roku strona znacznie odżyła. Jest na bieżąco aktualizowana nie tylko o informacje związane z firmą – aktualności, promocje, ale także o tak zwany "lol content", czyli treści rozrywkowe oraz luźno związane z rynkiem motoryzacyjnym artykuły z różnych źródeł. Fan page Foty ma obecnie 525 fanów.

 

W naszym krótkim przeglądzie opisaliśmy dystrybutorów, których konta w portalach społecznościowych mają co najmniej pół tysiąca fanów. Jeśli o kimś zapomnieliśmy, prosimy o kontakt na adres mailowy redakcji.
Jak widać tendencja jest już wyraźna. Nawet w branży warsztatowej nie ma życia bez social media. Czy to coś złego? Chyba nie. Zapraszamy zatem do polubienia naszego fan page'a na Facebooku, gdyż także mamy się czym pochwalić.

grafika: freevector.com

Dowiedz się więcej

Dystrybutorzy części w mediach społecznościowych
Dystrybutorzy części w mediach społecznościowych

Komunikacja firmy z klientami jest niezwykle istotnym elementem prowadzenia biznesu w każdej branży. Dystrybutorzy części samochodowych starają się docierać do swoich odbiorców poprzez jak najwięcej kanałów. Z tego powodu większość z nich pochyla się nad możliwościami, stwarzanymi przez media społecznościowe. Budowanie przywiązania do marki Głównymi odbiorcami dystrybutorów części są przedstawiciele sklepów motoryzacyjnych oraz warsztatów. Ta […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 20 czerwca 2016, 12:40 0 0

A gdzie Hart?

Odpowiedz

Łuki, 20 czerwca 2016, 12:41 0 0

A gdzie HART?

Odpowiedz

Anonim, 27 czerwca 2016, 12:28 0 0

Pewnie nie....

Odpowiedz

janusz.osica@motofocus.pl, 12 grudnia 2016, 13:26 0 0

asdsd

Odpowiedz