Kodowanie wtryskiwaczy Common Rail firmy Delphi

3 kwietnia 2012, 11:04

Technologia Common Rail rzuca nowe wyzwania rynkowi części zamiennych. Każdy mechanik, któremu przyszło wymieniać wtryskiwacz Common Rail, powinien być świadom tego, że wtryskiwacze te posiadają indywidualne kody. Czym jest ten kod i czy jest ważny?

Czym są kody Delphi C2i/C3i?

Wszystkie wtryskiwacze Common Rail są wyposażone w kod indywidualnej charakterystyki wtryskiwacza C2i (Individual Injector Characterisation code C2i) lub, w przypadku układów najnowszej generacji, w udoskonalony kod indywidualnej charakterystyki wtryskiwacza C3i (Improved Individual Injector Characterisation code C3i). W przypadku C2i jest to szesnastocyfrowy, heksadecymalny kod, natomiast w przypadku C3i jest on dwudziestocyfrowy, alfanumeryczny. Kod ten odnosi się do cech charakterystycznych każdego wtryskiwacza, jak wartości przepływu, czasy reakcji oraz wydajność przy rożnych ciśnieniach. Wtryskiwacze DelphiOznaczenie wtryskiwacza stworzono po to, by umożliwić precyzyjne zarządzanie paliwem wtryskiwanym do każdego z cylindrów, oraz uzyskiwanie optymalnej wydajności pracy silnika oraz kalibrację jego układu sterowania (ECU) za pomocą układu wtryskowego. Cechy wtryskiwacza są kodowane na etapie produkcji, a następnie dołączane do wtryskiwacza. Podczas montowania ich w pojeździe kody te programuje się w układzie sterowania pracą silnika (ECU).

Dlaczego wprowadzenie kodów było konieczne?

Wyprodukowanie identycznych wtryskiwaczy jest niestety niemożliwe, nawet w najwyższej klasy zakładzie produkcyjnym. Ze względu na to, że wtryskiwacze Common Rail działają przy bardzo wysokich ciśnieniach, najdrobniejsze różnice pomiędzy nimi mogą spowodować różnicę w ilości dostarczanego przez nie paliwa. Powoduje to obniżenie wydajności pracy silnika, co może wiązać się ze zmniejszeniem jego mocy oraz zwiększeniem emitowanego hałasu oraz dymienia.

Ilość paliwa dostarczana przez wtryskiwacz jest proporcjonalna do czasu wtryskiwania (impulsu) oraz ciśnienia szyny. W związku z tym istnieje możliwość wyrównania różnic produkcyjnych poprzez zarządzanie czasem impulsu dla danego wtryskiwacza.

Kody charakterystyki firmy Delphi są generowane poprzez pomiar wskaźnika przepływu każdego wtryskiwacza przy czterech rożnych wartościach ciśnienia (200, 800, 1200 i 1600 barów). Następnie, pomiary te są porównywane z docelową (średnią) wydajnością pracy wtryskiwacza w celu oszacowania wartości regulacji czasu impulsu, która pozwala osiągnąć odpowiednią dawkę paliwa. Regulacja ta jest kodowana za pomocą 16- lub 20-cyfrowego kodu C2i lub C3i.

 

Jak przekłada się to na rynek części zamiennych?

 


 

Mechanik korzystający z Delphi DSKażdy wtryskiwacz Common Rail firmy Delphi, bez względu na to, czy jest on nowy, czy regenerowany, powinien posiadać etykietę z kodem charakterystyki. Podczas instalacji wtryskiwacza w pojeździe za pomocą tego kodu należy przeprogramować układ sterowania pracą silnika (ECU). Pozwoli to na regulację czasów impulsów oraz utrzymanie odpowiednich dawek paliwa.

Niewykonanie tych czynności sprawi, że układ sterowania pracą silnika będzie działał w oparciu o poprzednią charakterystykę wtryskiwaczy, co spowoduje zmniejszenie mocy silnika oraz zwiększenie dymienia i hałaśliwości.

Jak przeprogramowywać układ sterowania pracą silnika?

Aby prawidłowo wymienić wtryskiwacz Common Rail firmy Delphi, specjalista ma obowiązek użyć narzędzia diagnostycznego, które umożliwi przepisanie kodu C2i lud C3i do układu sterowania pracą silnika. Jedynym rekomendowanym i zatwierdzonym przez Delphi narzędziem umożliwiającym wykonywanie tej usługi w niezależnych stacjach obsługi i warsztatach jest model DS100E lub DS150E tego producenta wraz z oprogramowaniem Diesel Max.

Narzędzie DS z oprogramowaniem Diesel Max jest również dostępne w ramach modułu Diesel programu serwisowego Delphi Service Center.

Jaki wpływ ma kodowanie na regenerację wtryskiwaczy?

Podczas regeneracji wtryskiwacza znacząco zmienia się jego charakterystyka. Dlatego też, aby odzwierciedlić wydajność regenerowanego wtryskiwacza, należy przypisać do niego nowy kod C2i lub C3i. Generowanie takiego kodu jest skomplikowaną procedurą i wymaga zastosowania specjalistycznego sprzętu badawczego wyposażonego w odpowiednie oprogramowanie. Urządzenia do generowania kodów C2i C3i posiadają jedynie członkowie autoryzowanej sieci warsztatów naprawczych Delphi Common Rail. W związku z tym regenerację wtryskiwaczy Common Rail firmy Delphi należy przeprowadzać tylko i wyłącznie w autoryzowanych serwisach, a regenerowane wtryskiwacze kupować za pośrednictwem autoryzowanych dystrybutorów.
 

 

Opublikowane przez: Redakcja
Delphi

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 5 kwietnia 2012, 9:16 0 0

najciekawsze jest to,że te super dokładne, super efektywnei super drogie układy wtryskowe w połączeniu z nowoczesną konstrukcją silnika nie pozwalają jeżdzić tanio.a przy gwałtownym przyśpieszaniu dymią jak sześćdzesiątka(stary ursus) :).jedyna pozytywna żecz jaką zauważam ,to dynamika tych jednostek.

Odpowiedz

Anonim, 5 kwietnia 2012, 20:24 3 0

Psujące się dziadostwo a delphi zawsze zwala na jakośc ON.

Odpowiedz

Anonim, 7 kwietnia 2012, 20:51 3 -1

Delphi było zawsze problemowe. Jakoś Bosch nie wymagał kodowana i jeździł,a Delphi musi utrudnić życie.

Odpowiedz

Anonim, 8 kwietnia 2012, 15:07 2 -1

No niestety taka jest ta technika.Coraz to nowsze rozwiązania wchodzą,i emsja spalin.

Odpowiedz

Anonim, 16 kwietnia 2012, 22:38 1 -1

no ciekawe że tylko testery delphi kodują...niezły kabaret :)
apropo ciśnienia przy którym bada się wtryski, pytanie brzmi jakie ciśnienie uzyskuje rekomendowane przez nich urządzenie do sprawdzania?................

Odpowiedz

Anonim, 17 kwietnia 2012, 9:41 1 -2

Myślę że problemem jest naprawdę polskie paliwo a nie marka wtryskiwaczy. Na zachodzie rynek wtórny na wtryskiwacze praktycznie nie istnieje. Auto wjeżdża do polski przy przebiegach około 300 tys. km zostaje zdjęte 200tys. km a wtedy ludzie narzekają że się psują - niestety taka kolej rzeczy.

Odpowiedz

Anonim, 27 kwietnia 2012, 8:59 0 0

powiem Wam,te wynalazki to na życzenie ,,fachowców ,,od ocieplenia ,

Odpowiedz

Anonim, 15 sierpnia 2012, 19:20 0 0

Wiedza doświadczenie i umiejętności to cechy, które muszą posiadać mechanicy pojazdów samochodowych. Naprawa wtryskiwaczy common rail wymaga tych cech gdyż są to najbardziej skomplikowane wtryskiwacze jakie dotąd wyprodukowała firma Bosch. Oczywiście trwają cały czas prace nad udoskonaleniem tego typu wtryskiwaczy i pomp choć ciężko powiedzieć kiedy dostana się do masowej produkcji. Naprawa tych wtryskiwaczy i tak na razie nie będzie możliwa ponieważ firmy bronią się jak mogą bo na czym się zarabia dobre pieniądze jak nie na sprzedaży nowych pomp i wtryskiwaczy common rail. Pierwsze generacje wtryskiwaczy i pomp można było naprawiać bardzo profesjonalnie co można zobaczyć w procesach regeneracji na .Bardzo wiele firm zwłaszcza z krajów azjatyckich próbują tworzyć repliki tych części , ale są one bardzo niskiej jakości i nie warto ich montować bo przebiegi na nich są połowę krótsze http://www.[adres URL].com/etapy.html niż na oryginalnych częściach boscha. Jedynie części firmy delphi common rail można spokojnie montować i spełnią w samochodzie swoją role prawie jak fabrycznie nowe części, ale to wyjątek. Regeneracja naprawa wtryskiwaczy na częściach delphi jest opisana szczegółowo na http://www.[adres URL] Doskonały sprzęt daje rewelacyjne efekty , które są nie do zdobycia bez tak precyzyjnych narzędzi które zapewniają dokładność pomiarów nawet do jednego mikrona. Wiele przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej próbuje kopiować te maszyny ale bez powodzenia. Naprawa wtryskiwaczy na tego typu sprzętach jest nie dokładna mało precyzyjna co finalnie przekłada się na efekt końcowy w postaci wielu usterek podczas eksploatacji zwłaszcza samochodów ciężarowych robiących miliony kilometrów rocznie. Bosch Service nie idzie na tania jakość bo wiadomo ,że to się w perspektywie czasu nie opłaci, a dobrze zainwestowane nawet duże pieniądze w naprawę na wysokim poziomie zwróci się wielokrotnie. Adres takich stanowisk naprawczych jest na http://www.[adres URL]/blisko.html i wcale nie tak daleko od siebie jak mogło by się wydawać. Na pewno warto wszystko zobaczyć osobiście do czego zachęcamy.

Odpowiedz

50000km, 11 października 2018, 20:59 6 0

Co ty chłopie pindolisz wtryskiwacz Delphi jest prosty w budowie jak budowa CEPA w Rosji
Jak ktoś to rozebrał to wie o czym piszę, a robienie z wtrysku Delphi technologi kosmicznej to jest równoznaczne ze spalaniem czarownic na stosie TAAAKA PRAWDA
Awarii ulega bardzo rzadko cewka
Natomiast głownie padają zaworki po 150000km a z tym w parze końcówki wtrysku więc należy to wymienić razem w parze i skręcić wtrysk siłą 50 NM, oddać do normalizacji czyli zakładu gdzie napiszą nowe kody.
Wpisać odpowiednio kody do ECU zamontować wtryski i dolewać olej do paliwa z dwusuwu info na internecie, bo nasze paliwo nie smaruje jest już eko suche i wtedy zdycha pompa paliwowa i zatyka wtryski opiłkami i to jest problem wszystkich tych awarii

Odpowiedz

Anonim, 21 kwietnia 2013, 21:31 1 -1

Na zachodzie brak problemu tylko lać dobre paliwo tylko gdzie.

Odpowiedz

Dominik79, 7 maja 2015, 23:09 0 -3

Z kodowaniem kodu IMA nie ma problemu. Wtryskiwacze i pompowtryski można naprawić w Bosch Service - Pawlik w Stalowej Woli na Mostowej. Jestem po czyszczeniu wtryskiwaczy w Passacie b5 i rewelacja. Silnik nie stuka równo pracuje nie dymi. A to tylko czyszczenie. Polecam warsztat

Odpowiedz