Zasady odliczania VAT od samochodów firmowych w 2014 r.

20 stycznia 2014, 11:10

Jak wygląda sytuacja odliczenia pełnego VAT od pojazdów do marca 2014? Jak skorzystać? Na jakie dodatkowe odliczenia można liczyć? Jak wygląda przyszłość? Na te i inne pytania odpowiada Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający BZ WBK Leasing.

Jak odliczyć VAT od auta firmowego?

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązują korzystniejsze przepisy dotyczące odliczania podatku VAT od samochodów. Z uwagi na brak decyzji Rady Unii Europejskiej, fiskus nie zdążył zmienić przepisów ustawy o podatku VAT przed końcem 2013 roku. Można zatem odliczyć cały VAT od samochodów z kratką, ale trzeba się pośpieszyć. Korzystniejsze przepisy znikną najpóźniej z końcem marca, a w salonach dealerskich brakuje „właściwych” samochodów, których fabryki samochodowe nie zdążą wyprodukować.

Faktycznie, od 1 stycznia 2014 r. obowiązują zmienione przepisy ustawy VAT, dotyczące m.in. rozliczania podatku VAT od nabycia oraz leasingu (najmu) samochodów. Zmiana w tym zakresie nie jest obszerna, ale bardzo istotna. Do dotychczasowych kategorii samochodów, od których w 2013 roku przysługiwało pełne odliczenie VAT, została dodana nowa  kategoria samochodów od których przysługuje takie prawo. Są to pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej niższej niż 3,5t, ale inne niż samochody osobowe, które jednocześnie spełniają warunek, że w takim pojeździe liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

  • 1 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,
  • 2 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,
  • 3 lub więcej – jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg.

 

Jest jeszcze jeden warunek: parametry wyżej wskazane muszą wynikać z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym, czytaj: ze świadectwa homologacji, a w ostateczności z dowodu rejestracyjnego pojazdu powołującego się na świadectwo homologacji.

Nowe przepisy to nic innego jak kompilacja tzw. wzoru Lisaka z warunkami kwalifikowania samochodów jakie obowiązywały przed przystąpieniem przez Polskę do UE. Przy zastosowaniu czystego wzoru Lisaka, nie byłoby możliwe obecnie pełne odliczenie podatku od samochodu np. z 5 miejscami, bo wówczas wymagana byłaby dużo większa dopuszczalna ładowność. Ale przed 1 maja 2004 r. obowiązywały regulacje zgodnie z którymi samochód musiał być inny niż osobowy o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg, aby można było odliczyć pełen VAT. Mamy zatem rozwiązanie zagadki dlaczego tak wygląda nowy przepis w ustawie VAT.

Posiadając właściwą homologację na samochód ciężarowy, można odliczyć cały podatek VAT od zakupu lub leasingu takiego samochodu, nawet jeśli ma on 5 miejsc, byleby tylko dopuszczalna ładowność była równa lub większa od 500 kg. Konstrukcja wielu pojazdów w nadwoziu samochodu osobowego, nie tylko w nadwoziu kombi, pozwala technicznie spełnić te warunki. Mamy zatem obecnie okres w którym można korzystnie podatkowo kupić samochód inny niż osobowy, 5-cio miejscowy, z pełnym odliczeniem VAT, a dodatkowo taki samochód nie musi mieć kratki.

Przedsiębiorcy mogą korzystać z leasingu, aby otrzymać pełne odliczenie VAT od opłat, w takim wypadku będą musieli  zarejestrować umowę we właściwym urzędzie skarbowym do 30 marca br. Na jakie odliczenia można liczyć? Korzyści podatkowe występują w pełnej rozciągłości:

  • od takiego samochodu nie trzeba obecnie prowadzić „kilometrówki” w celu zaliczania wydatków eksploatacyjnych do kosztów w PIT / CIT,
  • można w pełni odliczyć podatek VAT od paliwa,
  • można amortyzować inaczej niż liniowo – szybciej,
  • nie ma ograniczenia w zaliczaniu do kosztów odpisów amortyzacyjnych lub wydatków na ubezpieczenie, jeśli samochód kosztuje więcej niż 20 tys. EUR.

 

Dodatkowo przedsiębiorca w zdecydowanej większości – nie musi już udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów, aby potwierdzić że jego samochód typu VAT, np. wielozadaniowy pick-up jest samochodem ciężarowym. Takie pojazdy w większości mają bowiem homologację samochodu ciężarowego, która umożliwia ich kwalifikowanie jako ciężarówek na podstawie wyżej opisanego nowego przepisu VAT (homologacja np. N1, odpowiednia liczba miejsc i dopuszczalna ładowność powyżej 500 kg). Należy to zawsze sprawdzić w wyciągu ze świadectwa homologacji oraz dowodzie rejestracyjnym, niemniej jeśli wynik potwierdzi nam spełnienie wymagań co do rodzaju pojazdu (inny niż osobowy), liczby miejsc i ładowności, to nie ma potrzeby dodatkowego udowadniania – zaświadczeniem z Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów – „cieżarowości” takiego pojazdu.

Warto od razu zwrócić uwagę, że zmiany przepisów „nie dotyczą” pojazdów o dopuszczalna masie całkowitej powyżej 3,5 t., jak również autobusów. W przypadku tych pojazdów, przedsiębiorcy przysługuje (podobnie jak obecnie) pełne prawo do odliczenia podatku VAT, tak od jego zakupu czy też leasingu, jak i od wydatków eksploatacyjnych oraz paliwa.

Nie zapominajmy o tym, że obecnie firma ma nadal prawo do odliczenia 60% /maksymalnie 6 tys. od nabycia oraz leasingu samochodu osobowego, pełne prawo do odliczenia VAT od wydatków eksploatacyjnych, przy czym od zakupu paliwa do samochodów osobowych VAT-u nie odliczymy.

Opisany wyżej stan rzeczy nie potrwa jednak zbyt długo. Argumentując to głównie potrzebami budżetowymi, Rząd Polski uzyskał zgodę Rady UE (tzw. derogacja) na wprowadzenie ograniczeń w odliczaniu podatku VAT od takich samochodów. Obecnie trwa legislacyjny wyścig z czasem. Projekt ustawy VAT, zmieniającej powyższe zasady, został udostępniony dosłownie na Wigilię, przy czym od tego czasu był już dwukrotnie zmieniony.

Ministerstwo Finansów zapowiada, że zamierza wdrożyć zmienione przepisy jak najszybciej, nawet jeszcze w 1 kwartale 2014 r., czyli na początku marca. W jakim kształcie te przepisy wejdą w życie, obecnie nie wiadomo.

Dowiedz się więcej

Pełne odliczenie VAT od aut z kratką wraca, ale na nowych warunkach
Pełne odliczenie VAT od aut z kratką wraca, ale na nowych warunkach

Nowe regulacje umożliwiające pełne odliczenie podatku VAT od nowo zakupionych samochodów będą dotyczyć tylko części pojazdów. Jeszcze w ubiegłym roku auta o masie do 3,5 tony wykorzystywane w działalności gospodarczej umożliwiały odliczenie 60 proc. podatku, ale nie więcej niż 6 tys. zł. W roku 2014 będzie możliwe pełne odliczenie VAT, ale przy znacznie wyższych wymaganiach. […]

Ostatni miesiąc na odliczenie podatku VAT od aut firmowych
Ostatni miesiąc na odliczenie podatku VAT od aut firmowych

Luty to prawdopodobnie ostatni miesiąc, w którym przedsiębiorcy mogą kupić lub wyleasingować pojazdy z homologacją dla samochodu ciężarowego na korzystnych warunkach, czyli z pełnym odliczeniem VAT-u od ceny auta i kosztów paliwa. Rząd chce szybkiego uchwalenia limitów odliczeń, a Sejm ma szansę przegłosować zmiany jeszcze w tym tygodniu. Od początku roku przestały obowiązywać ograniczenia w odliczaniu […]

Jak odliczyć cały VAT od samochodu firmowego (zakupu/leasingu, kosztów i paliwa)?
Jak odliczyć cały VAT od samochodu firmowego (zakupu/leasingu, kosztów i paliwa)?

Trwa legislacyjny wyścig z czasem w sprawie odliczeń podatku VAT od samochodów firmowych. Ministerstwo Finansów zapowiada, że zamierza wdrożyć zmienione przepisy jak najszybciej. Po wdrożeniu tych zmian zniknie część korzyści – nawet w odniesieniu do nabytych lub wziętych w leasing w okresie od 1 stycznia 2014 r. pojazdów z homologacją N1. Nowe zasady odliczania VATu […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 17 lutego 2014, 10:08 0 0

Czy jest jakaś podstawa prawna do treści tego artykułu?

Odpowiedz

Anonim, 7 marca 2014, 16:50 0 0

Warto skorzystać z odpowiedniej oferty, zanim zostaną wprowadzone te zmiany. Taką propozycję ma np. EFL.

Odpowiedz

Anonim, 25 marca 2014, 13:46 0 0

Nabudowali stadionów i śni im się organizacja olimpiady, a budżet ratować chcą kosztem ciężko pracujących, drobnych przedsiębiorców . Założę się, że duzi jełopów i tak oszukają . Ciekawi mnie tylko jeszcze, po co ta szopka z Komisją Unii Europejskiej. Pisali o Derogację między innymi o ograniczenie odliczania VAT-u na 50% od paliwa używanego do firmowych samochodów, używanych w cyklu mieszanym. Komisja Eur. dała zgodę na 50% - zakup, 50% - części i serwis, 50% - paliwo. Myślę że łamią prawo Unijne odsówając możliwość odliczenia VAT-u od paliwa na "jakąś przyszłość". Piszę " jakąś przyszłość" bo w popdane przez nich terminy to nie wierzę jak PS -om! Pewnie dojdzie do procesów mających finał w Strasburgu, ale co im tam i tak ewentualne odszkodowania zapłacą z naszych podatków. Ile prowadzących działalność przy tym padnie NIEWARZNE! Może pan Tusk sprawi jeszcze więcej prezentów pani Merkel i zamknie stocznię w Gdańsku. A wy sprężajcie się i płódźcie PAROBKÓW! dla elity rządzących.

Odpowiedz

Anonim, 7 kwietnia 2014, 13:30 0 0

POPIERAM ,ale czy wszyscy poddali się jak baranki

Odpowiedz